Nowa perła turystyki rowerowej w Małopolsce? Trasa mogła by sięgnąć aż Bielicznej, do źródeł rzeki Białej
Samorządy i pasjonaci turystyki rowerowej dyskutują nad możliwością przedłużenia trasy aż do samego serca Beskidu Niskiego - źródeł rzeki Białej, w okolicach Bielicznej i Izb.
Nowoczesna trasa, która zmieni oblicze Pogórza
Budowa Velo Biała to jedno z największych przedsięwzięć rowerowych w tej części Małopolski. Zgodnie z założeniami projektowymi, ponad 45 kilometrów nowej infrastruktury powstanie w standardzie tras wojewódzkich, prowadząc rowerzystów wzdłuż linii kolejowej i wałów przeciwpowodziowych. Dzięki temu podróż ma być nie tylko bezpieczna, ale i pełna malowniczych widoków na dolinę rzeki.
Trasa wkomponuje się w sieć istniejących szlaków, takich jak Velo Dunajec czy Wiślana Trasa Rowerowa, tworząc nową oś turystyczną w Małopolsce. W planach jest również sieć punktów postojowych, oznakowanie atrakcji oraz miejsca, gdzie rowerzyści będą mogli odpocząć i skorzystać z lokalnej oferty gastronomicznej.
Bobowa i region z nową szansą na rozwój
Dla miejscowości takich jak Bobowa inwestycja to nie tylko infrastruktura, ale realny impuls do rozwoju turystyki.
- Jestem przekonany, że Velo Biała da prawdziwy impuls do rozwoju turystyki rowerowej w naszej gminie. Dlatego musimy dołożyć wszelkich starań, aby nasza oferta była atrakcyjna, a przyjezdni chcieli zatrzymać się u nas na dłużej - podkreśla burmistrz Bobowej, Marcin Wąs.
Szlak ma prowadzić przez urokliwe Pogórze, oferując turystom dostęp do zabytków, takich jak słynne koronczarskie tradycje Bobowej, Skamieniałe Miasto w Ciężkowicach czy atrakcje Grybowa i Stróż.
Ambitny pomysł: dotrzeć aż do źródeł Białej
W dyskusjach nad projektem coraz częściej pojawia się propozycja, by Velo Biała nie kończyła się w Stróżach, ale sięgnęła aż do źródeł rzeki Białej, położonych u podnóża Lackowej - najwyższego szczytu Beskidu Niskiego. Trasa mogłaby prowadzić przez dolinę Bielicznej - nieistniejącej już wsi łemkowskiej, w której zachowała się zabytkowa cerkiew św. Michała Archanioła. Nie ziściły się nadzieje z roku 2022 gdy w czasie spotkania samorządowców z gmin doliny Białej padł pomysł mający umożliwić bezpieczne dotarcie na rowerze do Izb i Bielicznej.
Najbardziej widokowo atrakcyjny fragment doliny rzeki Białej, ten zaczynający się we Florynce w gminie Grybów w górę rzeki znalazł się poza projektem. Jej zakończenie w Stróżach sprawia, że nie będzie stanowić swoistego zaproszenia do eksploracja pięknego pogranicza dwóch Beskidów, Niskiego i Sądeckiego.
Wariant poprowadzenia trasy dalej na południe oznaczałby dodatkowe kilkanaście kilometrów jazdy w górskim terenie, ale wzbogaciłby trasę o wyjątkowy walor przyrodniczy i historyczny. Obszar źródliskowy Białej jest jednym z najcenniejszych przyrodniczo fragmentów regionu, z naturalnymi źródłami helokrenowymi i zachowanym krajobrazem beskidzkiej puszczy.
Szansa na turystyczny magnes dla Beskidu Niskiego
Rozszerzenie trasy do Bielicznej i Izb mogłoby przekształcić Velo Biała z regionalnego szlaku w pełnoprawną atrakcję turystyki górskiej. Oprócz rowerzystów, którzy chętnie podejmą wyzwanie jazdy w terenie, projekt przyciągnąłby turystów pieszych, miłośników przyrody i historii Łemków.
Bieliczna to bowiem nie tylko punkt widokowy, ale też miejsce symboliczne - świadectwo losów społeczności wysiedlonych po II wojnie światowej. Drewniana cerkiew, stary cmentarz i cicha dolina są dowodem na to, że turystyka rowerowa może być także podróżą w głąb historii i kultury regionu.
Wyzwania: teren, ekologia, finansowanie
Przedłużenie trasy w rejon źródeł Białej wiąże się jednak z wyzwaniami. Beskid Niski to teren wymagający, a projektowanie infrastruktury w rejonie górskim wymaga szczególnej dbałości o środowisko. Konieczne byłyby dodatkowe analizy środowiskowe, projekty mostków i zabezpieczeń oraz znalezienie źródeł finansowania inwestycji.
Samorządowcy podkreślają jednak, że potencjał jest ogromny, a Velo Biała mogłaby stać się projektem łączącym kilka gmin i powiatów, zyskując status jednej z najbardziej malowniczych tras rowerowych w Polsce.
Strategia rozwoju: turystyka rowerowa filarem Małopolski
Rozwój Velo Biała to element większej strategii województwa Małopolskiego, które inwestuje w sieć tras rowerowych, uznając turystykę aktywną za jeden z filarów rozwoju regionu. Nowa trasa połączy Pogórze z główną osią rowerową Małopolski, stając się doskonałą propozycją dla mieszkańców Tarnowa, Nowego Sącza i turystów z całej Polski.
Jeśli uda się zrealizować również odcinek prowadzący do źródeł Białej, Małopolska zyska wyjątkowy produkt turystyczny - trasę łączącą wielkomiejskie klimaty Tarnowa, historyczne miasteczka Pogórza i dziką przyrodę Beskidu Niskiego.
Velo Biała - przyszłość, która zaczyna się dziś
Dzięki zaangażowaniu lokalnych władz, współpracy gmin i wsparciu województwa, projekt Velo Biała powoli przechodzi z fazy planów do etapu realizacji. Choć pierwsze rowery wjadą na nową trasę najwcześniej za kilka lat, już dziś inwestycja wzbudza ogromne zainteresowanie.
Jeśli ambitne plany zostaną zrealizowane, Velo Biała ma szansę stać się nie tylko jedną z najpiękniejszych tras rowerowych Małopolski, ale też projektem promującym kulturę i przyrodę regionu na skalę ogólnopolską.