Nowa trasa DW nr 985 z Mielca do Dębicy. Powstaje studium inwestycji
Trzy warianty do wyboru
- Mierzymy siły na zamiary, dlatego zaczynamy od opracowania trzech koncepcji nowych tras drogi wojewódzkiej łączącej Mielec z autostradą A4. Ten pierwszy krok da nam ogląd na lokalne uwarunkowania terenowe i środowiskowe oraz pomoże Zarządowi Województwa wybrać optymalny korytarz dla nowej drogi wojewódzkiej - tłumaczy marszałek Władysław Ortyl.
Jak informuje Adrian Biernacki, rzecznik prasowy UMWP, początek nowego odcinka DW 985 planowany jest w rejonie istniejącego ronda w Rzochowie, a koniec na węźle autostrady A4 "Dębica Wschód", z możliwością połączenia do nowego węzła "Ostrów". Trasa przebiegać będzie przez powiaty mielecki i dębicki oraz gminy Mielec, Przecław i Dębica.
Odciążyć ruch i poprawić bezpieczeństwo
Obecnie odcinek DW 985 między Rzochowem a Dębicą obsługuje nawet 14 tys. pojazdów na dobę (według pomiarów z 2020 roku). Droga biegnie przez gęsto zabudowane tereny, a jej przepustowość została już dawno wyczerpana.
- Nowa trasa będzie stanowić swoistą obwodnicę, wyprowadzając ruch tranzytowy poza takie miejscowości jak Tuszyma czy Brzeźnica. To pozwoli poprawić bezpieczeństwo i jakość życia mieszkańców - podkreśla Piotr Miąso, dyrektor PZDW.
Zakres prac projektowych
Studium obejmie opracowanie:
- trzech wariantów przebiegu nowego odcinka DW 985 (klasa techniczna "G"),
- dwóch wariantów rozbudowy węzła "Dębica Wschód" na A4,
- dwóch wariantów rozbudowy skrzyżowania drogi krajowej z powiatową w Zawadzie, która zostanie docelowo przejęta przez województwo.
Marszałek Władysław Ortyl zaznacza, że w ramach koncepcji przewidziany jest także most na Wisłoce, który domknie tzw. ring mielecki od strony południowo-zachodniej. Rozwiązania przygotowane przez Powiat Mielecki zostaną uwzględnione w studium PZDW.
Konsultacje i analizy
Na etapie przygotowań brane będą pod uwagę m.in. prognozy ruchu, dostępność komunikacyjna, liczba kolizji z infrastrukturą czy konieczność budowy obiektów inżynierskich. Powstanie również wstępny kosztorys realizacji inwestycji. Koncepcje będą konsultowane z samorządami powiatowymi i gminnymi, GDDKiA, PKP, Wodami Polskimi oraz Lasami Państwowymi.
Nowy impuls dla rozwoju regionu
Planowana droga ma połączyć Specjalną Strefę Ekonomiczną w Mielcu z autostradą A4, co zdaniem władz regionu będzie ważnym impulsem dla dalszego rozwoju gospodarczego Podkarpacia.
- Pomysł budowy nowej trasy jest ambitny i przyczyni się do dalszego rozwoju gospodarczego Podkarpacia, tak jak wcześniejsze inwestycje drogowe wokół Mielca - podsumowuje marszałek Władysław Ortyl.
Obecnie PZDW realizuje także w systemie "zaprojektuj i wybuduj" drogę obsługującą mielecką SSE i lotnisko oraz rondo w Szydłowcu.