Nowe autobusy pojawią się w Jastrzębiu. To pierwsze w historii miasta elektryki. Umowa na ich zakup została już podpisana
Elektryczne autobusy trafią do Jastrzębia. Na ulice miasta wyjadą w przyszłym roku. Umowa ich zakupu została już podpisana
Po jego ulicach kursowały już wcześniej, jednak dotąd robiły to tylko i wyłącznie na zasadzie testów. Wkrótce natomiast pojawią się w nim na stałe. Do Jastrzębia-Zdroju zawitają autobusy elektryczne. Będzie ich dokładnie dziesięć i będą to pierwsze elektryki w mieście.
Umowa na ich zakup została już podpisana. Parafowały ją władze Międzygminnego Związku Komunikacyjnego (MZK) - która obsługuje komunikację autobusową w Jastrzębiu - a także przedstawiciel firmy Solaris, która została zwycięzcą przetargu na wykonanie i dostarczenie pojazdów. Do miasta mają one trafić za niecały rok.
- Umowa przewiduje, że w ciągu roku, a w zasadzie jedenastu miesięcy autobusy zostaną nam dostarczone - Grzegorz Dulemba, przewodniczący zarządu MZK, a zarazem wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju, dodając, iż kupno autobusów elektrycznych na pewno poprawi tabor autobusowy w mieście.
Do miasta autobusy będą trafiać stopniowo. Najpierw w ciągu dziewięciu miesięcy w Jastrzębiu pojawią się pierwsze trzy, w następnym miesiącu trzy kolejne i na koniec cztery pojazdy. Każdym z nich w jednym momencie będzie mogło jechać kilkadziesiąt osób.
- Autobus będzie mógł przewozić ok. 75 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących. Autobus charakteryzuje się dużą ilością miejsc dostępnych z "niskiej podłogi" dla osób starszych, dla matek z dziećmi - mówi o każdym z pojazdów, które trafią do Jastrzębia, Rafał Zajas, Dyrektor Sprzedaży Regionu Południowego w Solaris Bus & Coach S.A.
A jeśli chodzi o zasilanie kupionych dla Jastrzębia autobusów, będą one dysponowały baterią o mocy 500 kWh (kilowatogodzin), co ma przekładać się na pokonanie od 250 do 300 kilometrów na jednym ładowaniu.
- Mogę zagwarantować, że autobusy będą mogły cały dzień obsługiwać linie - deklaruje Rafał Zajas, zwracając uwagę, iż za sprawą pantografów, którymi będą dysponowały autobusy, w trakcie przerwy, będzie istniała możliwość ich doładowania.
Ładowanie autobusów będzie się odbywało na dwóch specjalnych stacjach. Ich powstanie również jest elementem umowy pomiędzy MZK a Solarisem.
- Umowa przewiduje montaż, uruchomienie infrastruktury ładowania oraz przeszkolenie kierowców i personelu obsługi technicznej - wskazują w jastrzębskim MZK.
Wiadomo, że stacje pojawią się na zajezdni Międzygminnego Związku Komunikacyjnego w Jastrzębiu oraz na terenie przystanku autobusowego przy ul. Arki Bożka.
Kupno autobusów kosztowało mniej niż przyznano dotacji, dlatego MZK planuje zakup kolejnych
I najprawdopodobniej nie będą to jedyne miejsca, w których się one znajdą. MZK znalazło bowiem oszczędności na wykonanie kolejnych dwóch mobilnych stacji ładowania.
Zaoszczędzonych pieniędzy jest na tyle dużo, że planowany jest także zakup czterech dodatkowych autobusów elektrycznych. Nie będą one już jednak jeździły tylko i wyłącznie po ulicach Jastrzębia, ale zostaną przeznaczone do obsługi wszystkich tras autobusów w miastach, gdzie za komunikację odpowiada jastrzębskie MZK.
Koszt kupna autobusów wraz z wykonaniem do nich stacji ładowania opiewa na ponad 33,5 miliona złotych. W znacznej mierze kwota zostanie pokryta z pieniędzy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Dofinansowanie z tejże instytucji wyniosło ponad 46,7 mln zł. Na dodatkowe autobusy i stacje ładowania zostanie przeznaczona różnica pomiędzy obiema kwotami.
Oprócz nowych autobusów, w Jastrzębiu powstanie też centrum przesiadkowe. Przy ul. Arki Bożka
Podpisanie umowy na zakup nowych autobusów dla Jastrzębia zwiastuje już kolejną zmianę w kwestii komunikacji autobusowej w mieście. Niedawno miastu udało się uzyskać unijne dofinansowanie na rzecz przebudowy dużego przystanku autobusowego przy wspomnianej ul. Arki Bożka na rzecz centrum przesiadkowego.
Jak wyliczają w jastrzębskim magistracie, przebudowa obejmie m.in: budowę obiektu terminala dworcowego czy powstanie nowych peronów pasażerskich oraz miejsc postojowych dla autobusów.
Ponadto z szacunków jastrzębskich urzędników wynika, że po powstaniu centrum przesiadkowego, każdego roku będzie z niego korzystało ponad 200 tysięcy osób.
- Liczba użytkowników - mieszkańców Jastrzębia-Zdroju oraz podróżnych - w przeciągu roku szacowana jest na 209 791 osób - przedstawia dokładne dane w tym zakresie, Jacek Stefaniak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Jastrzębiu-Zdroju.