Nowy poradnik dla nauczycieli. Pomaga wspierać uczniów z ADHD
W tym artykule:
Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli
Poradnik "Uczniowie z ADHD w klasie. Poradnik dla nauczycieli" to nowa publikacja przygotowana przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy (IBE-PIB). Oferuje on zestaw praktycznych narzędzi i strategii, które mają ułatwić codzienną pracę nauczycieli z dziećmi z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi.
- Dzięki lekturze poradnika nauczyciele poznają narzędzia, które pomogą im w codziennej pracy z uczniami z ADHD. Pozwolą skuteczniej wpływać na funkcjonowanie dzieci w szkole, ich rozwój emocjonalny i społeczny. Praca z dziećmi z ADHD wymaga nie tylko cierpliwości i empatii, ale też solidnej wiedzy. Przygotowany w IBE-PIB poradnik daje nauczycielom merytoryczne wsparcie, by mogli lepiej rozumieć potrzeby swoich uczniów, dostosować do nich metody pracy i efektywnie wspierać ich edukację - przekonuje dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu.
Praktyczne narzędzia do pracy w klasie
Publikacja zawiera m.in. strategie budowania relacji z uczniami, sposoby organizacji przestrzeni w klasie i planowania lekcji, a także konkretne wskazówki dotyczące komunikacji, motywowania, dostosowywania materiału czy radzenia sobie z trudnymi zachowaniami. Nauczyciele znajdą tam również porady, jak współpracować z rodzicami uczniów i wykorzystywać perspektywę neuroróżnorodności w pracy dydaktycznej.
W poradniku poruszono m.in.:
- jak formułować polecenia i planować przestrzeń w klasie, by wspierać koncentrację,
- jak dzielić zadania na etapy, by unikać frustracji u uczniów,
- jak reagować na nadruchliwość i impulsywność,
- jak rozmawiać z rodzicami i opiekunami.
Ekspercka wiedza i głos rodziców
Autorami poradnika są wybitni specjaliści: prof. Agnieszka Słopień, psychiatra dziecięca i krajowa konsultantka ds. psychoterapii dzieci i młodzieży, prof. Tomasz Wolańczyk, neurolog i kierownik Kliniki Psychiatrii Wieku Rozwojowego WUM, Marta Jerzak, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, a także Magdalena Wydra i Barbara Olszewska - ekspertki w zakresie edukacji i terapii dzieci ze szczególnymi potrzebami.
W publikacji pojawia się też głos rodziców. Swoimi doświadczeniami dzielą się Agnieszka Rosa - nauczycielka i mama chłopca z ADHD i autyzmem oraz Sylwia Kowalska - działaczka społeczna i ekspertka edukacji włączającej. Poradnik można pobrać bezpłatnie ze strony IBE.