Olkusz: Wielki wykop w samym centrum. Na DK 94 powstaje tunel
Przebudowa DK 94 w Olkuszu nabiera tempa
Ekipy odpowiedzialne za przebudowę DK 94 w Olkuszu pracują równocześnie przy wielu zadaniach - od zatłaczania pustek krasowych, przez budowę kanalizacji deszczowej, aż po przebudowę sieci gazowej, wodociągowej i elektrycznej. Budowane jest także nowe oświetlenie drogowe.
- Wykonawca kontynuuje roboty ziemne drogowe oraz budowę warstw konstrukcji drogowej. Kontynuowane są prace brukarskie - relacjonują przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
Na to najbardziej czekali mieszkańcy. Nad DK 94 w Olkuszu powstają kładka i ekrany akustyczne
Sporo dzieje się także przy obiektach inżynieryjnych. Wykonawca demontuje zabezpieczenia wykopu przy przejściu podziemnym, a przy kładce trwają prace betonowe, zbrojeniowe i deskowanie konstrukcji. Coraz wyraźniej widać przyszły kształt obiektów, które ułatwią pieszym bezpieczne poruszanie się.
Przedstawiciele wykonawcy prowadzą również prace przy kotwieniu ścianek szczelnych i tworzeniu ram konstrukcyjnych. W tym samym czasie powstają mury oporowe i
elementy palisad. Równolegle wzdłuż trasy montowane są ekrany akustyczne, mające ograniczyć hałas i poprawić jakość życia mieszkańców okolicznych domów prywatnych i osiedli.
Wielki wykop w centrum Olkusza. Na DK 94 powstaje tunel. Czy skończy on jak sławna "Podwodnica"?!
Już na etapie zapowiadania inwestycji wielu mieszkańców obawiało się, że tunel przy Kościuszki i Rabsztyńskiej może w przyszłości skończyć jak sławna "Podwodnica Bolesławia". Przypomnijmy - od stycznia 2022 roku poziom wód gruntowych w powiecie olkuskim stale się podnosi. To efekt zaprzestania odwadniania kopalni. Zjawisko poskutkowało już powstaniem setek zapadlisk oraz wielkich zalewisk. Jedno z tych zalewisk pochłania właśnie obwodnicę Bolesławia, która stała się najprawdopodobniej jedną z najsławniejszych dróg w Polsce.
O ewentualne problemy z wodą pytaliśmy przedstawicieli GDDKiA już w ubiegłym roku.
- Sprawdziliśmy warunki wodne na terenie budowy i uwzględniliśmy kwestie związane z działalnością przedsiębiorstw górniczych. Przeprowadziliśmy wymagane prawem badania i pomiary, również pod kątem geologii oraz oddziaływania wód podziemnych i powierzchniowych. Przyjęte przez nas rozwiązania i zaplanowany sposób powadzenia prac uwzględniają wszystkie przeanalizowane czynniki - zapewniał w sierpniu 2024 starszy specjalista do spraw komunikacji społecznej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie Kacper Michna.
Inwestor zadbał także o ewentualne problemy z deszczówką. Zgodnie z projektem wykonany ma zostać układ ścieków i drenaży odprowadzających deszczówkę do specjalnych zbiorników wyposażonych dodatkowo w pompy, których zadaniem będzie skierowanie wody do kanalizacji deszczowej.
Kiedy remont DK 94 w Olkuszu się skończy? Co się zmieni?
Przebudowa DK 94 to jedna z największych inwestycji w historii Olkusza. Inwestycja warta jest prawie 220 milionów złotych. Zgodnie z aktualnym harmonogramem prace mają został ukończone pod koniec przyszłego roku.
Po ukończeniu prac "stara czwórka" ma się zmienić nie do poznania. Na skrzyżowaniu drogi krajowej z Rabsztyńską i Kościuszki powstanie dwupoziomowe skrzyżowanie. Ruch między drogami gminnymi będzie odbywał się na poziomie gruntu, natomiast droga krajowa zostanie poprowadzona pod nim. Istotne modyfikacje dotkną również skrzyżowania DK 94 z ulicami Spółdzielczą i Kruszcową, gdzie powstanie jedyne w okolicy rondo turbinowe.
Zmiany obejmą także inne elementy drogi. Powstaną nowe ścieżki pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne, chodniki i oświetlenie. Przebudowane zostaną również dwa przejścia podziemne da przejście przy Szkolnej, na którym wielokrotnie dochodziło do wypadków z udziałem pieszych zostanie zastąpione kładką.