Pięciu chętnych do modernizacji linii kolejowej z Białegostoku do Ełku. To część trasy Rail Baltica
Kolejarze szacowali, że modernizacja linii może pochłonąć około 6 mld zł. Po otwarciu ofert okazało się, że najniższa opiewa na 4,566 mld zł. Złożyło ją poznańsko-skierniewickie konsorcjum firm Torpol i Mirbud.
Poniżej zakładanych 6 mld zł mieszczą się też oferty konsorcjum Budimex, Budimex Kolejnictwo i PORR (4,977 mld zł), dużego konsorcjum firm Track Tec, Intop, Unibep i Pomorskiego Przedsiebiorstwa Mechaniczno-Torowego (na kwotę 5,219 mld zł) oraz konsorcjum Intercor i Trakcja (5,545 mld zł). Najdroższa z ofert to ta złożona przez Strabag i ZUE (na kwotę 6,675 mld zł).
W 55 minut do Ełku
Teraz oferty będą analizowane.
- Wstępnie planujemy podpisanie umowy z wykonawca na przełomie 2025 i 2026 roku. Przebudowa linii zakończy się w 2029 roku - mówi nam Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Po przebudowie i rozbudowie pociągi mają jeździć tędy z prędkością do 200 km/godz. Podróż z Białegostoku do Ełku ma trwać 55 minut. Linia stanie się częścią międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica łączącej zachód Europy - przez Warszawę, Białystok, Ełk i Suwałki - z Litwą, Łotwą i dalej z Estonią. Pozwoli sprawnie dotrzeć do Kowna, Rygi czy Tallina.
Na całej linii z Białegostoku do Ełku powstanie drugi tor. W planach są wiadukty drogowe nad torami oraz przejścia pod torami. Pozwoli to na bezkolizyjny ruch.
- Przebudowa linii Białystok - Ełk to inwestycja, na którą mieszkańcy regionu czekali od lat. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy komfort podróży i większe bezpieczeństwo, to konkretne korzyści, które zmienią codzienne życie podróżnych - mówił na początku tego roku, gdy ogłaszano przetarg, minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Rail Baltica w budowie
Na linii zmodernizowane zostaną stacje Białystok Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo i Prostki a także przystanki kolejowe Białystok Bacieczki, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka, Zastocze, Dziękonie, Goniądz, Ciemnoszyje, Ruda i Lipińskie Małe. W planach są tez dwie stacje techniczne Podlasek i Lipińskie Małe. Z kolei stacja w Ełku przeszła już modernizację i została oddana w zeszłym roku.
Jeśli chodzi o dalszy odcinek Rail Baltica - z Ełku przez Suwałki do Trakiszek - w tej chwili jest on na etapie projektowania.