PKP Intercity przyspiesza przetarg na szybkie pociągi
Przetarg na nowe pociągi
W tym roku PKP Intercity planuje ogłoszenie przetargu na nowoczesne pociągi, które będą stanowić podstawę dla sieci KDP. Decyzję tę ogłosił wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, podkreślając, że pociągi osiągną imponującą prędkość 320 km/h. To zmiana w planach, ponieważ początkowo przetarg miał być ogłoszony w przyszłym roku.
- PKP Intercity jeszcze w tym roku ogłosi przetarg na super szybkie pociągi. Powiedzieliśmy, że kończymy piętrusy i chcemy iść w kolejny przetarg. Mówimy o prędkości 320 km/h i chcemy premiować też w przetargu wyższe parametry - powiedział Malepszak.
Pociągi te będą miały znaczący wpływ na system KDP, który ma połączyć Warszawę przez CPK z Wrocławiem i Poznaniem przez Sieradz.
Wpływ na pasażerów i koszty
Kursowanie pociągów z prędkością 320 km/h przyczyni się do skrócenia czasów podróży pomiędzy największymi miastami w Polsce. Choć zwiększone zużycie energii wpłynie na koszty, Malepszak podkreśla, że wzrost ceny biletu wyniesie jedynie 8 zł na pasażera w porównaniu do pociągów kursujących z prędkością 250 km/h.
Jednocześnie, PKP Intercity przewozi rosnącą liczbę pasażerów. W 2022 roku ich liczba wyniosła 78,5 miliona, co stanowi wzrost o 15 procent w porównaniu do roku wcześniejszego. Plan na rok obecny zakłada przewiezienie 88 milionów pasażerów, a do 2030 roku ta liczba ma wzrosnąć do 110 milionów.
Konkurencja na rynku
PKP Intercity prowadzi również postępowanie na zakup 42 pociągów piętrowych, które mogą osiągnąć prędkość do 200 km/h, z opcją na dodatkowe 30 pojazdów. Oferty złożyły spółki Alstom Polska i Stadler Polska.
Podróżni mogą korzystać z kilku kategorii pociągów oferowanych przez PKP Intercity: TLK i IC to połączenia ekonomiczne, natomiast EIC i EIP (Pendolino) to połączenia ekspresowe.