Podkarpackie: Autobusy zamiast pociągów Modernizacja linii kolejowych to zmiany dla pasażerów
Autobusy zamiast pociągów w Tarnobrzegu i Sandomierzu od 3 listopada. Wybierasz się w podróż? Sprawdź rozkład jazdy
Modernizacja linii kolejowych nr 25, 74 i 78 to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w regionie od lat. Choć przez najbliższe miesiące pasażerowie będą musieli uzbroić się w cierpliwość i korzystać z autobusów zastępczych, efektem tych zmian ma być nowoczesna, komfortowa i szybka kolej, która poprawi komunikację między Sandomierzem, Tarnobrzegiem, Stalową Wolą i całą Polską Wschodnią.
Jak przekazała nam Dorota Szalacha, rzecznik prasowy PKP PLK, zasadnicze roboty poprzedzą prace przygotowawcze właśnie na odcinku Sandomierz - Tarnobrzeg - Chmielów, które rozpoczną się 3 listopada. Zakończenie tej części inwestycji planowane jest na połowę 2026 roku.
Rosjanie nad Bałtykiem. Ten samolot przechwycili polscy piloci
Zastępcza komunikacja autobusowa za pociągi Polregio i Intercity
W czasie robót na jednotorowej linii nr 25 wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa za wszystkie pociągi Polregio. Zmiany obejmą odcinki:
- Dęba Rozalin - Sandomierz,
- Dęba Rozalin - Grębów.
Z kolei pociągi dalekobieżne PKP Intercity - "San", "Witos", "Kasztelan" i "Hetman" - pojadą zmienioną trasą przez Stalową Wolę Rozwadów, Leżajsk i Przeworsk. W związku z pominięciem niektórych stacji, przewidziano również autobusy zastępcze na trasach Sandomierz - Rzeszów Główny oraz Dębica - Stalowa Wola Rozwadów.
Aktualne informacje o zmianach dostępne są na Portalu Pasażera, tablicach informacyjnych na dworcach oraz stronach przewoźników.
Inwestycja za ponad 900 mln zł
Projekt obejmuje odcinki linii: nr 25 od Sandomierza przez Tarnobrzeg do Stacji Padew; nr 74 od stacji Sobów do Stacji Stalowa Wola Rozwadów Towarowy i nr 78 od Sandomierza do st. Grębów.
Cały projekt "Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice - Padew" o wartości ponad 900 mln zł netto finansowany jest z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Prace obejmują przebudowę torów, sieci trakcyjnej, mostów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów, skróci czas przejazdu, a podróż stanie się bardziej komfortowa i bezpieczna.
Nowe stacje i przystanki w regionie
Zmodernizowane zostaną m.in. stacje i przystanki:
Tarnobrzeg, Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka, Grębów, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie i Padew Narodowa.
Nowe perony będą wyższe, oświetlone i wyposażone w wiaty, ławki oraz czytelne tablice informacyjne. Przewidziano także pochylnie i oznakowania dotykowe dla osób o ograniczonej mobilności.
- Dzięki tej realizacji zwiększymy prędkość maksymalną pociągów, skrócimy czas podróży i podniesiemy standard, sprawność oraz bezpieczeństwo trasy kolejowej. Zmodernizowane stacje i przystanki poprawią komfort obsługi pasażerów oraz dostępność komunikacyjną wschodnich regionów Polski - podkreśla Dorota Szalacha, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.