Takie autobusy elektryczne wyjadą na ulice Bydgoszczy
Pod koniec 2024 r. zarząd spółki Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy podpisał umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie inwestycji w ramach programu Zielony Transport Publiczny. MZK otrzymał dofinansowanie w wysokości 48,75 mln zł oraz 5 mln zł pożyczki. W programie prowadzonym przez NFOŚiGW wykorzystywane są m.in. środki z KPO.
Na lutowej sesji Rady Miasta Bydgoszczy podjęto decyzję o dokapitalizowaniu spółki kwotą ok. 12 mln zł z budżetu miasta na zakup elektryków, doceniając w ten sposób skuteczne ubieganie się o środki zewnętrzne. – Bardzo się cieszę, że Bydgoszcz będzie miała w końcu autobusy elektryczne. Napływały do nas pytania, dlaczego Bydgoszcz jeszcze nie zainwestowała w te rozwiązania. Myślę, że czas jest ku temu najlepszy – stwierdził Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy.
– To pierwszy raz, gdy spółka uzyskała finansowanie ze środków zewnętrznych. To ogromny zastrzyk dla spółki. Pozyskanie takich środków pozwoli na odnowę taboru oraz spełnienie wymogów w zakresie ustawy dotyczącej elektromobilności, którą jesteśmy zobligowani – podkreślił Piotr Bojar, prezes zarządu MZK.
Nie tylko autobusy
Koszt inwestycji to ponad 69 mln zł. Umowa obejmuje zakup 11 autobusów, w tym 7 sztuk przegubowych oraz 4 krótkich, 12-metrowych. Pojazdy będą ładowane poprzez złączę plug-in. Solaris dostarczy autobusy fabrycznie nowe w wersji miejskiej o roku produkcji nie starszym niż 2026.
Inwestycja obejmuje również budowę infrastruktury ładowania dla autobusów w postaci 14 punktów (12 stacjonarnych i 2 mobilnych) oraz dwóch wiat (zadaszonych parkingów), a także elektrownię fotowoltaiczną o mocy do 1 MWp wraz z magazynem energii o pojemności do 4 MWh. Przewidywany termin realizacji zamówienia to kwiecień 2026 r.
– Dla nas to największa infrastrukturalna w Polsce. Oprócz ładowarek, wiaty, parkingi, magazyny energii, fotowoltaika. Ta inwestycja jest już zrobiona a konto następnych dużych zakupów – mówił Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach.
– To nie są nasze ostatnie plany. Złożyliśmy wniosek do BGK-u o nisko oprocentowany kredyt, żeby dalej modernizować budynki zajezdni na Toruńskiej i Inowrocławskiej, podnieść ich efektywność energetyczną oraz również na dachach budynków istniejących rozbudowywać w dalszym ciągu farmę fotowoltaiczną – tłumaczył Piotr Bojar.