Poznań wspiera edukację włączającą. Rusza projekt dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Specjalistyczne szkolenia dla nauczycieli, zajęcia terapeutyczne, dogoterapia, strefy wyciszenia i sale doświadczania świata – Miasto Poznań intensyfikuje działania na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami, zaburzeniami rozwojowymi i innymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W trzech miejskich szkołach podstawowych właśnie ruszył projekt „Różni, ale równi”, który obejmie niemal 1000 uczniów, z czego 231 to dzieci ze specjalnymi potrzebami, a 120 z niepełnosprawnościami.
Rzeczywista odpowiedź na realne potrzeby
– W ostatnich latach obserwujemy wzrost liczby dzieci z niepełnosprawnościami, dysfunkcjami i zaburzeniami uczęszczających do szkół ogólnodostępnych w Poznaniu i całym kraju. Głównym wyzwaniem pozostaje zapewnienie im równych szans w edukacji i pełnego udziału w życiu szkolnym – mówi Krzysztof Wawron, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP.
Projekt wdrażany jest w Szkołach Podstawowych nr 9, 75 oraz w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 18. Placówki te zostaną doposażone m.in. w: słuchawki wyciszające, powiększalniki tekstu, pomoce do komunikacji alternatywnej, stanowiska z regulacją wysokości oraz inne narzędzia wspomagające rozwój uczniów. Powstaną też sale doświadczania świata – pomieszczenia stymulujące zmysły oraz miejsca wyciszenia, wyposażone w specjalistyczne meble i budki akustyczne.
Wsparcie także dla nauczycieli, rodziców i rówieśników
Ważnym elementem projektu są szkolenia dla nauczycieli – ponad 100 pedagogów ukończy kursy i studia podyplomowe z zakresu m.in. edukacji włączającej, integracji sensorycznej, tyflopedagogiki, terapii ręki czy komunikacji wspomagającej. Program przewiduje także specjalistyczne zajęcia dla dzieci, takie jak integracja sensoryczna, logopedia, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, dogoterapia oraz konsultacje z psychologiem i pedagogiem.
Zatrudnieni zostaną także asystenci uczniów ze specjalnymi potrzebami – ich rekrutacja już trwa.
Rówieśnicy uczniów ze specjalnymi potrzebami wezmą natomiast udział w warsztatach antydyskryminacyjnych, które poprowadzi Fundacja Wspierania Integracji Osób Niepełnosprawnych „Strefa Integracji”. Ich celem jest przeciwdziałanie stereotypom i budowanie empatii oraz otwartości wśród dzieci.
Wspólna edukacja – wspólna odpowiedzialność
– Celem projektu jest poprawa jakości edukacji włączającej i stworzenie takiego środowiska szkolnego, w którym każde dziecko – niezależnie od swoich potrzeb – znajdzie dla siebie przestrzeń do rozwoju i poczucia przynależności – zaznacza Hanna Janowicz, kierownik I Oddziału Organizacji Szkół i Placówek Oświatowych w Wydziale Oświaty UMP.
Na początku 2025 roku we wszystkich objętych projektem szkołach przeprowadzono diagnozy logopedyczne i konsultacje z rodzicami. Obecnie trwają zakupy wyposażenia i organizacja zajęć, a nauczyciele przygotowują się do rozpoczęcia studiów podyplomowych.
Edukacja włączająca – przyszłość polskiej szkoły
Projekt realizowany jest w czasie, gdy Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad reformą podstawy programowej i wdrażaniem założeń edukacji włączającej w całym kraju.
– W obecnym roku szkolnym w poznańskich placówkach ogólnodostępnych uczy się więcej dzieci z orzeczeniami niż w szkołach specjalnych. Miasto Poznań nie tylko zapewnia ustawowe etaty specjalistów, ale także przekazuje dodatkowe godziny wsparcia w odpowiedzi na potrzeby zgłaszane przez dyrektorów – podkreśla Janowicz.
Inwestycja w dostępność i integrację
Całkowity koszt projektu „Różni, ale równi – poprawa jakości edukacji włączającej w ZSP nr 18, SP nr 75 i SP nr 9 w Poznaniu” wynosi ponad 2,6 mln zł, z czego niemal 2,4 mln zł pochodzi z dofinansowania ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa.
To realna inwestycja w przyszłość młodych poznaniaków i odpowiedź na wyzwania, przed którymi stają zarówno dzieci z niepełnosprawnościami, jak i ich rodziny, nauczyciele i rówieśnicy.