Problem z mostem Kotlarskim w Krakowie. Fatalny stan przeprawy. Mieszkańcy mają dość ogromnego hałasu od tramwajów i samochodów
Zniszczony most Kotlarski. Uciążliwości dla mieszkańców i kierowców
O podjęcie natychmiast działań naprawczych dla zredukowania hałasu emitowanego przez ruch samochodowy oraz tramwaje na moście Kotlarskim, zaapelowała do władz Krakowa radna Agnieszka Łętocha.
- Sama konstrukcja mostu, mocno rezonująca, oraz wyeksploatowanie elementów nawierzchni sprawiają, iż drgania powodują duży, uporczywy hałas niezwykle uciążliwy dla mieszkańców okolicznych budynków, zwłaszcza na osiedlu Tarasy Wiślane. Zarówno separatory/urządzenia dylatacyjne, jak i nawierzchnia mostu są w fatalnym stanie. Zdarza się, że fragmenty separatorów są wyrywane kołami pojazdów i stanowią zagrożenie dla pieszych oraz pojazdów poruszających się na i pod mostem - alarmuje radna w interpelacji.
Agnieszka Łętocha przypomina także, że przekroczenia norm hałasu w rejonie mostu kotlarskiego - w okolicy gdzie nie ma ekranów akustycznych, na wschód od ul. Kotlarskiej - stwierdzono już w 2023 roku, co znalazło odzwierciedlenie na strategicznej mapie hałasu dla tego obszaru.
Prosi też o ponowne przeprowadzenie tego typu badań i analiz oraz przedstawienie wszelkich możliwych rozwiązań technologicznych gwarantujących ochronę mieszkańców przed nadmiernym hałasem : od ewentualnej budowy dodatkowych ekranów akustycznych, przez wymianę nawierzchni mostu, po remont podtorza stanowiącego izolację pomiędzy torami a konstrukcją mostu.
Ponadto radna wnioskuje o wprowadzenie dodatkowego ograniczenia prędkości - do 30 km/h, a także odcinkowego pomiaru prędkości samochodów. - W opinii mieszkańców obecne ograniczenie prędkości do 50 km/h nie jest przestrzegane, przez co hałas generowany przez pojazdy jest nieznośny, zwłaszcza w godzinach nocnych - uzasadnia Agnieszka Łętocha.
Remont mostu Kotlarskiego. Koniecznie przed przebudową ul. Starowiślnej
Jak podkreśla Agnieszka Łętocha sprawa jest "niezwykle pilna, ze względu na uciążliwość hałasu oraz w świetle informacji przedstawionej przez ZDMK w piśmie z 12 czerwca 2025. Urzędnicy tej jednostki zawiadamiali wtedy: "Wymiana dylatacji oraz nawierzchni jezdni na przedmiotowym obiekcie winna by wykonana niezwłocznie po zakończeniu remontu Mostu Grunwaldzkiego (trwa od maja tego roku - red.), a przed rozpoczęciem przebudowy ul. Starowiślnej (inwestycja jest planowana od 2026 roku - red.)".
- Przebudowa ul. Starowiślnej niewątpliwie doprowadzi do zintensyfikowania ruchu samochodowego na moście Kotlarskim, co spowoduje pogorszenie już niepokojącej (wielokrotnie zgłaszanej do ZDMK przez mieszkańców) kondycji technicznej nawierzchni mostu - zaznacza radna.
Władze Krakowa przyznają, że stan mostu Kotlarskiego jest zły. Przed rokiem zmniejszono tam z tego powodu (m.in. z uwagi na uszkodzenia urządzeń dylatacyjnych) dopuszczalną prędkość pojazdów do 50 km/h (z 70 km/h), a obecnie trwają procedury zmierzające do wprowadzenia kolejnych ograniczeń.
- Zarząd Dróg Miasta Krakowa przystąpił do opracowania odrębnego projektu czasowej organizacji ruchu, który dotyczy wprowadzenia ograniczenia prędkości do 40 km/h na moście Kotlarskim do czasu jego remontu. Obecnie projekt ten jest opiniowany przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie. Po uzyskaniu opinii Policji zostanie przekazany do Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury Urzędu Miasta Krakowa, celem uzyskania zatwierdzenia - informuje wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik w odpowiedzi na interpelację.
Zapowiada on także remont przeprawy.
- Koszt prac remontowych polegających na wymianie: dylatacji, warstwy ścieralnej na jezdniach, warstw żywicy na chodnikach i ścieżkach rowerowych został oszacowany na 4,8 mln zł. Planowany termin remontu mostu Kotlarskiego to rok 2026 - wylicza.
Teraz szlifowanie szyn. Badania hałasu w 2026 roku
Jak informuje miasto, ZDMK wystąpił już do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Krakowie "z prośbą o wyrażenie stanowiska w zakresie możliwości wprowadzenia odcinkowego pomiaru prędkości w rejonie mostu Kotlarskiego". Ponadto zwrócono się do Komendy Miejskiej Policji w Krakowie z prośbą o objęcie tej okolicy kontrolą w zakresie przestrzegania przez kierujących ograniczenia prędkości.
Ponadto, na zlecenie ZDMK, w sierpniu 2025 wykonane zostanie szlifowanie szyn tramwajowych na całej długości mostu Kotlarskiego.
Natomiast zgodnie z Programem ochrony środowiska przed hałasem dla województwa małopolskiego analiza (ekspertyza) akustyczna wraz z koncepcją rozwiązania w zakresie konstrukcji mostu Kotlarskiego, pod kątem ochrony akustycznej przed hałasem tramwajowym, powinna być zrobiona w 2026 roku.
- Opracowanie tego dokumentu umożliwi szczegółową diagnozę problematyki związanej z zastosowaniem możliwych rozwiązań technologicznych gwarantujących ochronę mieszkańców przed emisją nadmiernego hałasu. W przypadku gdy wyniki badań wykażą przekroczenie dopuszczalnego hałasu, wdrażane będą działania zaradcze - zapewnia Stanisław Kracik.