Proszowice: Jest projekt przebudowy ulicy Kolejowej. Będzie poczekalnia i sygnalizacja świetlna
Ulica Kolejowa to w tej chwili komunikacyjno-handlowe centrum Proszowic. W promieniu kilkuset metrów mieści się tu kilka autobusowych punktów przesiadkowych, sklepy wielkopowierzchniowe, składy budowlane, plac targowy itp. Tymczasem za dużym natężeniem ruchu samochodowego i pieszego nie nadąża infrastruktura. Przebudowy wymaga część nawierzchni i chodników, brakuje też choćby namiastki dworca autobusowego, gdzie pasażerowie mogliby w godziwych warunkach oczekiwać na przyjazd pojazdu.
Kilka miesięcy temu gmina zleciła opracowanie projektu przebudowy ulicy Kolejowej na odcinku między skrzyżowaniem z ulicą 3 Maja, a zwężeniem, w którym ulica biegnie już tylko po terenie dawnego torowiska. Projekt przygotowany przez architekta Pawła Srogę (jako podwykonawcę zwycięzcy przetargu Przemysława Kozłowskiego) zakłada kilka istotnych zmian w stosunku do stanu obecnego. Autor podkreśla przy tym, że przygotowanie projektu było dużym wyzwaniem ze względu na konieczność połączenia ze sobą na wąskim terenie szeregu elementów, takich jak dworzec, ścieżka rowerowa, parkingi itp.
Nowym elementem będzie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulicy Kolejowej z 3 Maja. Będzie to pierwsza tego typu instalacja na terenie miasta.
- Jej celem będzie uspokojenie ruchu w tym miejscu, a tym samym poprawa bezpieczeństwa - mówi Aneta Praszkiewicz z Wydziału Infrastruktury, Planowania i Inwestycji UGiM w Proszowicach.
Dotychczasowy przystanek autobusowy, zlokalizowany przy skrzyżowaniu, będzie zastąpiony przez niewielki dworzec, składający się z poczekalni i zadaszonych stanowisk dla autobusów (peronów). Poczekalnia będzie zamkniętym budynkiem, wyposażonym m in. w sanitariaty. Część dworcowa będzie ulokowana nie tak jak dotąd, przy skrzyżowaniu z ul. 3 Maja, a od strony stacji paliw. Między poczekalnią a skrzyżowaniem znajdą się natomiast miejsca postojowe w formie park and ride. Idea jest taka, by mogli tam pozostawić samochody pasażerowie komunikacji zbiorowej.
Przebudowa obejmie też fragment położony w tej chwili za wjazdem do Biedronki. Z projektu wynika, że pasy ruchu w obie strony zostaną na tym odcinku rozdzielone pasem zieleni. Znikną natomiast obecne miejsca postojowe wzdłuż ogrodzenia Biedronki, objęte strefą płatnego parkowania. Tym samym wszystkie parkingi na Kolejowej objęte dotąd strefą, staną się bezpłatne. Był to jeden z warunków uzyskania dofinansowania do inwestycji.
Dotyczy to również miejsc postojowych, które powstaną na działce położonej między stacją BP, a budynkiem dawnego dworca kolejowego. Dojazd na działkę od strony siedziby Caritas zostanie natomiast wyremontowany, podobnie jak wszystkie odcinki jezdni chodników w tym rejonie.
Wzdłuż całego objętego przebudową fragmentu ulicy zostanie też wydzielony pas dla ścieżki rowerowej Eurovelo-11, która w tym miejscu jest "przerwana" przez istniejącą zabudowę. Przy ścieżce na wprost wjazdu do Biedronki zaprojektowano tzw. MOR, czyli miejsce obsługi rowerzystów, wyposażone w ławki i stację naprawczą.
Projekt przewiduje również przebudowę instalacji wodociągowej i kanalizacyjnych, budowę stacji ładowania samochodów elektrycznych, powstanie rowerowych miejsc postojowych. Ostatnim zaplanowanym elementem są nasadzeni drzew i krzewów. Miejsce, które w tej chwili ma formę asfaltowo-brukowego placu, ma stać się bardziej zielone.
Wstępny kosztorys przebudowy ulicy Kolejowej wynosi 8,5 miliona złotych. Gmina zdobyła na ten cel dofinansowanie ze Środków Europejskich dla Małopolski w wysokości 9,7 mln zł. Obejmuje ono jednak również dwa elementy powiązane z przebudową Kolejowej, czyli zakup autobusu niskoemisyjnego i modernizację przystanków autobusowych na terenie całej gminy. Przetarg na przebudowę Kolejowej będzie mógł zostać ogłoszony w momencie, gdy dojdzie do podpisania umowy na dofinansowanie. Zdaniem Anety Praszkiewicz, rozpoczęcie prac budowlanych jeszcze w tym roku jest realne.
- Wcześniej trzeba będzie jeszcze wyznaczyć miejsce, w którym w czasie prowadzenia robót będzie funkcjonował dworzec autobusowy. Z tego miejsce dojeżdża do pracy czy szkoły wiele osób, którym trzeba zapewnić tymczasowy przystanek - podkreśla.