Przebudowa węzła kolejowego w Katowicach z problemami!
PKP Polskie Linie Kolejowe wypowiedziały dwie umowy projektowe związane z modernizacją katowickiego węzła kolejowego. Jak podkreśla zarządca infrastruktury, decyzja ma związek z "istotnymi błędami" w dokumentacji przygotowanej przez wykonawców, co prowadziło do przestojów na budowie oraz konieczności kosztownych poprawek po stronie zamawiającego.
Chodzi o działania w ramach szeroko zakrojonych prac prowadzonych od ubiegłego roku na obszarze katowickiego węzła kolejowego. PKP PLK przekazały w środę wieczorem, że pierwsza z wypowiedzianych umów była realizowana przez konsorcjum Arcadis i Mosty Katowice. Obejmowała wykonanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji środowiskowej i lokalizacyjnej dla odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice Piotrowice, poza zakresem "LOT A".
Usłyszał "stój, policja!" Wtedy wyskoczył z auta. Policjant nagrał wideo
Druga rozwiązana umowa to kontrakt podpisany z konsorcjum Arcadis, MP-Mosty i Mosty Katowice. Dotyczył opracowania projektów budowlanych i zdobycia pozwoleń dla odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice, realizowanego w ramach projektu "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 60 i E 65) na obszarze Śląska, Etap I".
Część prac czasowo wstrzymana
Według PLK, zdecydowano się na rozwiązanie umów z powodu rażącego naruszenia zaufania zamawiającego, wynikającego z przygotowania wadliwych dokumentacji projektowych.
- Konsekwencją tych nieprawidłowości jest okresowe wstrzymanie realizacji prac w wybranych branżach wynikające z konieczności wprowadzenia niezbędnych modyfikacji dokumentacji, a także powstanie dodatkowych kosztów po stronie PLK. Wykonawcom naliczono istotne kary umowne, zgodne z zapisami umów - przekazała spółka.
Wadliwe projekty stanowiły część podstawy kontraktu realizacyjnego, który PLK podpisały w kwietniu ubiegłego roku z konsorcjum Torpol-Intop. Wartość umowy wynosi 4,184 mld zł brutto (ok. 3,4 mld zł netto). Projekt zakłada m.in. rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę stacji Katowice, modernizację kilku przystanków oraz budowę trzech nowych. Obejmuje także szeroko zakrojone prace inżynieryjne, w tym odbudowę wiaduktów kolejowych.
Pojawią się nowi wykonawcy
PKP PLK poinformowały, że w trosce o interes publiczny oraz terminową realizację inwestycji na ciągu E65 podjęte zostaną działania mające jak najszybciej wyłonić nowych wykonawców dokumentacji.
Jednocześnie spółka zapowiedziała niezwłoczne kroki umożliwiające kontynuację inwestycji bez zakłóceń dla ruchu kolejowego, drogowego i pieszego. O dalszych decyzjach i harmonogramach PLK mają informować na bieżąco.
Przebudowa katowickiego węzła kolejowego ma zakończyć się do końca 2028 r., a do tego czasu ruch pociągów przez Katowice będzie okresowo ograniczany. Utrudnienia dotyczą również ruchu drogowego i komunikacji miejskiej - od września 2024 r. sukcesywnie zamykane są kolejne wiadukty przewidziane do rozbiórki i odbudowy. W samych Katowicach modernizacja obejmie 14 takich obiektów.
Inwestycja w katowickim węźle jest częścią większego projektu modernizacji linii E65 na odcinkach Będzin - Katowice Piotrowice, Tychy - most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg - Zebrzydowice. Całość warta jest ok. 7 mld zł i współfinansowana z unijnego instrumentu CEF "Łącząc Europę".