S17: Kolejny krok w budowie. Jest wniosek o ZRID dla odcinka Krasnystaw–Izbica
Kolejny krok w realizacji drogi ekspresowej S17. Wykonawca 19-kilometrowego odcinka między Krasnymstawem a Izbicą złożył do Wojewody Lubelskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID, która pozwoli na rozpoczęcie prac budowlanych.
Inwestycja, której wartość sięga 961,5 mln zł, realizowana jest przez firmę Budimex w formule "projektuj i buduj". Umowę podpisano w październiku ubiegłego roku, a złożenie wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) to jeden z ostatnich kroków przed wejściem ciężkiego sprzętu na plac budowy.
Nowy przebieg i trzy węzły drogowe
Nowy odcinek ekspresówki pobiegnie przez gminy Krasnystaw, Izbica oraz Stary Zamość. Trasa rozpocznie się w Zakręciu przed Krasnymstawem, a następnie – w śladzie obecnej DK17 – przekroczy rzekę Żółkiewkę i ominie od zachodu miejscowości Latyczów, Dworzyska, Tarnogóra i Izbica. Dalej, po przekroczeniu rzeki Wieprz i linii kolejowej nr 69 Rejowiec–Hrebenne, połączy się ponownie z DK17 w rejonie Krasnego.
W ramach przedsięwzięcia powstanie 16 obiektów inżynierskich, w tym trzy węzły drogowe: Krasnystaw Północ, Krasnystaw Południe i Izbica. Zaplanowano także budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych Ostrzyca oraz obwodu utrzymania drogi ekspresowej w pobliżu Krasnegostawu. Nowe mosty i estakady pojawią się m.in. nad rzekami Żółkiewka i Wieprz. Do obsługi ruchu lokalnego wybudowane i przebudowane zostanie łącznie ok. 30 km dróg niższych kategorii.
Odszkodowania dla właścicieli nieruchomości
Decyzja ZRID nie tylko umożliwi rozpoczęcie prac, ale także wyznaczy granice terenu pod budowę i uruchomi procedurę odszkodowawczą. W jej ramach nieruchomości zostaną przejęte na rzecz Skarbu Państwa, a ich właściciele otrzymają rekompensaty. Wysokość odszkodowań ustalą niezależni rzeczoznawcy majątkowi, powołani przez Wojewodę Lubelskiego.
Coraz bliżej ekspresówki do granicy
Budowa drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłem Piaski Wschód a granicą z Ukrainą w Hrebennem jest podzielona na dziewięć odcinków o łącznej długości 115 km. Całość inwestycji ma kosztować około 4,5 mld zł.
Prace już trwają na fragmentach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, o łącznej długości prawie 30 km. Jeszcze w tym roku spodziewane są decyzje ZRID dla kolejnych odcinków, w tym Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (18,5 km).
Wnioski o ZRID złożono również dla odcinków Piaski Wschód – Łopiennik i Izbica – Zamość Sitaniec. Wkrótce ogłoszone zostaną także przetargi na brakujące fragmenty – Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód – które ostatecznie domkną trasę S17 z Warszawy do granicy z Ukrainą.
Ostatnim elementem projektu będzie około 2-kilometrowy odcinek w rejonie Hrebennego, prowadzący do planowanego terminala granicznego. Trwa opracowywanie jego dokumentacji projektowej.
Nowy fragment między Krasnymstawem a Izbicą to nie tylko kolejna inwestycja drogowa, ale również szansa na poprawę bezpieczeństwa, komfortu podróży i rozwój gospodarczy regionu. Po zakończeniu wszystkich prac kierowcy zyskają nowoczesne, szybkie i bezpieczne połączenie Lublina z Zamościem i granicą państwa.