Poznań: Identyfikator parkingowy zniszczony? Zwrotu nie będzie
W tym artykule:
Sprzedała samochód i zdjęła identyfikator
Pozornie prosta sprawa dotycząca zwrotu pieniędzy za niewykorzystany okres identyfikatora parkingowego zamieniła się w kilkumiesięczną batalię. Na początku sierpnia mieszkanka strefy płatnego parkowania sprzedała samochód, który posiadał identyfikator parkingowy. W chwili sprzedaży został on przez nią zdjęty.
- Identyfikator został trwale zniszczony przy próbie odklejenia go z szyby sprzedanego auta. Nie było to celowe działanie, lecz naturalna konsekwencja prawidłowego użytkowania naklejki, która została naklejona zgodnie z instrukcją - relacjonuje Karolina, która zwróciła się w tej sprawie do naszej redakcji.
Naklejka została zniszczona, dlatego też w biurze strefy płatnego parkowania przedstawiła ona dokumenty stwierdzające sprzedaż i wyrejestrowanie pojazdu. To jednak nie przekonuje pracowników biura, którzy odmawiają zwrotu pieniędzy za niewykorzystany identyfikator i wykreślenia pojazdu z systemu strefy.
Mieszkanka jest w ten sposób stratna podwójnie - nie dość, że nie może otrzymać zwrotu pieniędzy, to w dodatku musi ona wciąż opłacać wyższą stawkę za drugi samochód w strefie. Podczas gdy tak naprawdę posiada tylko jeden.
Identyfikator musisz zwrócić. Choćby uszkodzony
Jak się okazuje, Zarząd Dróg Miejskich odmawia wypłaty, ponieważ zgodnie z regulaminem może ona nastąpić tylko jeśli identyfikator fizycznie zostanie zwrócony w biurze strefy płatnego parkowania. Można to zrobić w terminie do 30 dni od momentu sprzedaży pojazdu.
- Tylko w przypadku dokonania takiego zwrotu możliwy jest zwrot opłaty za niewykorzystany okres ważności identyfikatora - przekazał nam Bartosz Jankowski z ZDM. - W praktyce oznacza to, że sam fakt sprzedaży pojazdu nie powoduje automatycznego unieważnienia identyfikatora. Zwłaszcza, że od 2022 roku nabywcy pojazdów mogą zachować dotychczasowy numer rejestracyjny - zauważa.
Czytaj także: Pozwała miasto o pieniądze. Zdała mieszkanie komunalne w Poznaniu, ZKZL nie zwrócił jej kaucji
W ten sposób ZDM chce się chronić przed nadużyciem ze strony osoby, która mogłaby korzystać z identyfikatora nie będąc mieszkańcem strefy.
- Właśnie dlatego regulamin przewiduje obowiązek jego fizycznego zwrotu. Nawet w sytuacji, gdy podczas odklejania naklejka ulegnie uszkodzeniu. Zwłaszcza, że zgodnie z regulaminem w razie utraty lub kradzieży identyfikatora ZDM nie zwraca kosztów za niewykorzystany okres jego ważności - dodaje.
Okazuje się także, że naklejki nie trzeba naklejać na szybę. Można ją zalaminować i wykładać za przednią szybę w czasie postoju. Wtedy spada ryzyko jego uszkodzenia.
- ZDM nie kwestionuje faktu sprzedaży pojazdu ani dobrej woli właścicielki. Niemniej jednak, w świetle obowiązujących przepisów, brak fizycznego zwrotu identyfikatora uniemożliwia jego anulowanie - podsumowuje Jankowski.
Regulamin strefy płatnego parkowania do zmiany?
Mieszkanka strefy, której odmówiono zwrotu pieniędzy i wykreślenia samochodu z rejestru, zauważa, że w regulaminie jest luka. Nie uwzględnia on sytuacji, w której identyfikator ulega zniszczeniu przy próbie odklejenia.
Karolina odwołała się w tej sprawie do prezydenta Poznania, jednak ten przekazał sprawę do ZDM. "Instytucja jest sama sędzią w swojej sprawie" - stwierdziła. Zwróciła się z prośbą o interwencję do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Poznaniu.
- Sprawa jest rozpatrywana. ZDM został poproszony o wyjaśnienia, natomiast nie odnosi się do żadnych moich wskazań naruszeń - stwierdziła.
Problem ten może dotyczyć nie tylko jej, ale także innych mieszkańców, dlatego zwróciła się ona do Rady Miasta Poznania o rozważenie zmiany regulaminu tak, aby przewidywał sytuacje, w których identyfikator ulega zniszczeniu i nie może być fizycznie zwrócony. Aktualnie kwestia ta trafiła do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, która również skierowała prośbę o wyjaśnienia do ZDM.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: wydawca@glos.com. Dołącz do naszego kanału na Facebooku!