Taneczna magia młodych twórców. Pierwszy „ogrodowy” balet na żywo
Publiczność powitała Zuzanna Dłużniewska, związana od lat z „Ogrodami Muzycznymi”. – Wieczór tematycznie nawiązuje do projektu „Kreacje”, projektu edukacyjnego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, w ramach którego artyści, tancerze mogą przygotować swoje autorskie choreografie, projektują też scenografię i kostiumy. Te produkcje pokazywane są na Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego. Dzisiaj zaprosiliśmy artystów do nas, na scenę Festiwalu Opery Muzycznej. Artyści przygotowali się w tempie w tempie ekspresowym, a jeszcze uczestniczyli w „Prometeuszu”, ostatniej premierze sezonu. TW-ON. Chciałabym podziękować wam za przyjęcie naszego zaproszenia.
– Swoje choreografie zaczęłam tworzyć właśnie przez „Kreacje” – mówiła Joanna Drabik. To dla mnie cudowny moment, kiedy właściwie mogę zrobić wszystko, prawie wszystko, o czym marzę, czy o czym chciałabym opowiedzieć. I proces wygląda tak, że szukam inspiracji i tematu, a potem proszę moich kolegów i koleżanki, aby pomogli mi tej realizacji. Tę możliwość dal nam 17 lat temu nasz dyrektor Polskiego Baletu Narodowego, Krzysztof Pastor. Kontynuujemy to i mam nadzieje, że będziemy coraz częściej te projekty pokazywać. I mamy nadzieję, że częściej, że takich sytuacji będzie też więcej. Jesteśmy bardzo otwarci na współpracę i jeszcze raz dziękujemy za zaproszenie. I dziękuję Państwu, że jesteście tak licznie dzisiaj tutaj zgromadzeni.
Joanna Drabik mówiła także o głębszym sensie tworzenia choreografii: – Każda kreacja jest dla mnie nowym doświadczeniem, które wzbogaca mnie jako artystkę i człowieka. Jestem dumna, że moi koledzy i koleżanki z zespołu zawsze wspierają mnie w moich czasem szalonych pomysłach – mówiła ze wzruszeniem.
– Jesteśmy nie tylko odtwórcami, ale też współtwórcami i twórcami – mówił Kristóf Szabó. – Realizujemy swoje fantazje, nie tylko jako choreografowie, zajmujemy się działaniami z przeróżnych dziedzin. Ale liczba naszych spektakli nie jest wielka. Próbujemy znaleźć przestrzeń do tego, by częściej pokazywać się w swoich choreografach, w tych miniaturach – w różnych przestrzeniach, w mieście, w kraju. Ogromnie dziękujemy za zaproszenie.
Artyści mówili także o swoich projektach. Publiczność zobaczyła dwie miniatury Joanny Drabik. „Tide Harmonic Duet”, która rozpoczęła ten niezwykły wieczór, i która za pomocą ruchu doskonale oddała emocjonalne napięcia i harmonię dźwięków. Na scenie czarowały Oliwia Górecka i Paulina Magier, pokazując, jak muzyka może przemawiać ciałem. Zupełnie inna w charakterze była „Tożsamość względna”, w której zatańczyła również Vanessa Vestita.
Kristóf Szabó, choreograf i tancerz, który wystąpił tutaj w potrójnej roli – także jako menedżer projektu) zaprezentował swoją intymną choreografię „O zapachu nocy”. Jego sensualny duet z Natalią Pasiut do muzyki Debussy’ego („Clair de Lune”) oczarował widzów poetyckim i subtelnym nastrojem. Ale zdradził również, że nie przepada za tańczeniem własnych choreografii: – Często się zastanawiam, dlaczego ułożyłem takie trudne kroki, które potem sam muszę zatańczyć – przyznał z uśmiechem. Wystąpił także w „Nocturne in C Minor” (choreografia Gianni Melfi, również z Natalią Pasiut).
Gianni Melfi oczarował publiczność aż trzema choreografiami. Szczególnie zapadającą w pamięć była „The End Of All Our Exploring”, gdzie Chinara Alizade i Marco Esposito pokazali najwyższy kunszt techniczny, przełamując granice tradycyjnego baletu na rzecz ekspresji pełnej świeżości i emocji. Galę zakończyły pełna emocji „Voices”, z udziałem Marco Esposito i Alana Polańskiego.
Publiczność pożegnała artystów długimi owacjami na stojąco, świadczącymi o tym, że pierwsze taneczne spotkanie festiwalu „Ogrody Muzyczne” już na zawsze zapisze się w pamięci widzów i twórców. To wydarzenie pokazało, że młoda polska choreografia ma ogromną moc, a przestrzeń Festiwalu, tak otwartego na różne formy muzyczne i sceniczne jest idealna. Tegoroczna, ale także każda następna edycja rozbrzmiewać będzie muzyką, światłem, emocjami oraz tańcem.