To AI decyduje, gdzie pojedzie klient. Nowa era marketingu w turystyce
Sztuczna inteligencja przejmuje planowanie wakacji
W tym roku to AI planuje Polakom wakacje - wskazuje najnowszy raport "Biura podróży w erze AI", przygotowany przez firmę Sorikko. Największe biura podróży w Polsce wciąż nie wykorzystują w pełni możliwości, jakie daje im boom na wyszukiwanie za pomocą narzędzi takich jak ChatGPT.
To tektoniczna zmiana: w ostatnich 12 miesiącach globalna liczba użytkowników ChatGPT wzrosła 5-krotnie, a liczba interakcji z AI rośnie w jeszcze szybszym tempie. Ta dynamika obejmuje również Polskę. To oznacza nowe szanse, ale i zagrożenia dla biznesów mających swoją ugruntowaną pozycję w 'starym', cyfrowym świecie - podkreśla Jakub Mazurkiewicz, CEO Sorikko.
Biura podróży muszą zrozumieć zmiany jakie nastąpiły w procesie podejmowania decyzji przez klientów.
Z tygodnia na tydzień klasyczne SEO w wyszukiwarkach i przychód z niego traci swoją pozycję na rzecz pozycjonowania i ruchu generowanego z zapytań z modeli językowych. Konsumenci coraz częściej wybierają rozmowę z AI zamiast przeszukiwania sieci. To tam pytają ChatGPT 'gdzie jest teraz ciepłe lato i gdzie mogę spędzić tydzień za 5 tys. zł' zamiast ślęczeć nad wyszukiwaniami w Google'u - dodaje.
Już ponad 89% konsumentów chce korzystać ze sztucznej inteligencji przy planowaniu podróży. Co więcej, aż 41 proc. Polaków deklaruje, że "ufa AI" - bardziej niż blogerom czy influencerom.
Sztuczna inteligencja wie, kto jest liderem na rynku turystyki
Badacze Sorikko przez kilka tygodni zadawali tysiące zapytań dużym modelom językowym, imitując zachowania Polaków planujących wakacje. Wykorzystali do tego autorskie narzędzie monitorujące obecność marek w odpowiedziach AI.
Z danych wynika, że trzy największe biura podróży w Polsce - Itaka, TUI oraz Rainbow - dominują pod względem obecności w odpowiedziach najpopularniejszych modeli. Różnice między nimi nie przekraczają 2 pkt. proc. i każda z marek pojawia się w niemal 90 proc. odpowiedzi w takich modelach jak Gemini, Grok, Deepseek czy ChatGPT.
Intensywna obecność w LLM-ach jest kluczowa z kilku powodów, także dlatego, że ruch przychodzący z tego kanału jest zdecydowanie bardziej efektywny, kaloryczny biznesowo niż ten z organicznych wyszukiwań w wyszukiwarkach czy z płatnych kampanii w Google'u lub w mediach społecznościowych. Jednocześnie w dialogu z AI użytkownicy często zatrzymują się na jego pierwszych rekomendacjach. A to oznacza, że dla czołówki branży turystycznej odpowiednie pozycjonowanie w rekomendacjach AI w Polsce możne oznaczać miliony złotych zysków rocznie - zaznacza Mazurkiewicz.
Okazuje się, że w tzw. udziale w głosie (share of voice) największe biura podróży zajmują po nieco ponad 15 proc. przestrzeni rekomendacji AI - łącznie 46 proc. Kolejne marki mogą liczyć maksymalnie na 5-7 proc. obecności. Coral Travel osiągnął 44 proc. wskazań, a Exim Tours - 26 proc.
Nie oznacza to jednak, że sfera marketingu w LLM-ach w sektorze travel jak i w innych sektorach jest zabetonowana. W przypadku pytań bardziej szczegółowych, np. dotyczących wakacji w konkretnej destynacji i formule, dodatkową premię dostawały biura podróży specjalizujące się np. w wakacjach na greckich wyspach. W wynikach pojawiały się także nierzadko marki nieobecne na polskim rynku, co pokazuje pewną agnostyczność modeli językowych i przestrzeń, którą mogą zagospodarować lokalne firmy - uważa Wojtek Skowronek, CTO, cofounder Sorikko.com.
Nowe zasady gry w marketingu
Autorzy raportu podkreślają, że w przypadku AI klasyczne SEO przestaje wystarczać. Duże modele językowe biorą pod uwagę wiele źródeł jednocześnie - liczy się nie tylko liczba wzmianek, ale też ich jakość, autorskość, kontekst i reputacja. Wpływ mają także publikacje PR, rankingi, opinie użytkowników (np. z Trustpilota czy Reddita), a nawet niszowe, ale fachowo przygotowane materiały wideo.
Marketing w sieci ma nowe rozdanie. W tej grze jest dużo więcej zmiennych. AI premiuje media własne, ale i publikacje w niezależnych źródłach o wysokiej reputacji, zapracowane np. przez PR. Mocny wpływ na LLM-y mają rankingi oraz zestawienia, do tego opinie tworzone przez użytkowników internetu, także te publikowane w niedocenianych w Polsce serwisach typu Reddit czy Trustpilot. Czasem nawet niszowy, ale fachowo zrobiony film z YouTube'a może mieć wpływ na odpowiedź AI, stąd konieczność adresowania różnych kanałów i mulitodalność treści - podsumowuje Jakub Mazurkiewicz.