Wąchock: Kolejny etap budowy obwodnicy. Rusza budowa połączeń drogi krajowej 42 z obwodnicą. Będą utrudnienia w ruchu
Będą zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu drogi krajowej 42 z budowaną obwodnicą Wąchocka
Budowana obwodnica Wąchocka biegnie po północnej stronie obecnej drogi krajowej numer 42, omijając Parszów, przecina ją w Wielkiej Wsi, a następnie biegnie po stronie południowej istniejącej trasy, omijając Wąchock.
Skrzyżowanie w Wielkiej Wsi zlokalizowane jest na przecięciu istniejącej, jednojezdniowej drogi krajowej 42 z jej nowym, dwujezdniowym przebiegiem. Docelowo, skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną pozwoli na włączenie do nowej DK42 nie tylko jej starodroża, ale także dróg lokalnych, poprzez budowane drogi dojazdowe.
W związku z planowanymi robotami, na istniejącej DK42 wprowadzane będą zmiany w organizacji ruchu w czterech kolejnych etapach. W każdym etapie obowiązywać będzie ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną. Zmieniać się będą lokalizacje odcinków z ruchem wahadłowym i strony drogi wyłączone z ruchu - informuje Małgorzata Pawelec-Buras z kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Dlatego apelujemy i prosimy o zwracanie szczególnej uwagi na zmieniające się również tymczasowe oznakowanie. Budowa nowych połączeń w obrębie skrzyżowania planowana jest do połowy września. Po zakończeniu tych robót, ruch po DK42 odbywać się będzie w obu kierunkach, ale poprowadzony już będzie jej nowym przebiegiem przez skrzyżowanie. Podobne prace planowane są we wrześniu na końcowym odcinku inwestycji, czyli na granicy Starachowic, na włączeniu budowanej obwodnicy do obecnej DK42.
Budowa obwodnicy - przybywa nawierzchni
Zawansowanie robót na budowie obwodnicy Wąchocka zbliża się do 80 procent. Wszystkie mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, a także podziemne przejście dla pieszych mają już wykonane konstrukcje. W obrębie większości obiektów mostowych do wykonania pozostają głównie elementy wyposażenia. Zaawansowanie robót mostowych pozwoliło na wcześniejsze udostępnienie - w oparciu o tymczasową organizację ruchu - wiaduktów w Wielkiej Wsi, Ratajach nad DK42 i przejazdu pod DK42 w Wąchocku. To znacznie usprawniło ruch lokalny.
Kontynuowane są roboty bitumiczne na trasie głównej, drogach dojazdowych i skrzyżowaniach. Podbudowa asfaltowa i warstwa wiążąca nawierzchni wykonane zostały w 80 proc., a wierzchnia warstwa ścieralna w 65 proc. Zakończenie robót planowane jest do końca roku.
Obwodnica Wąchocka - zakres inwestycji
Obwodnica Wąchocka realizowana jest w systemie Projektuj i buduj w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Inwestycja otrzymała unijne dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy. Zadanie obejmuje budowę dwujezdniowej drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o długości 11,7 kilometrów, 11 obiektów mostowych, czterech przepustów i czterech skrzyżowań.
Docelowo DK42 biec będzie nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej.
Dzięki inwestycji, ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum Wąchocka, przez co poprawi się bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42 łączącą między innymi drogę ekspresową S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i Podkarpacia.