Warszawa: Nareszcie koniec letnich remontów. Tramwaje powracają
Lato w stolicy upłynęło pod znakiem wielkich tramwajowych remontów, które doskwierały wielu warszawiakom. Nowe torowisko układano na dwóch kluczowych warszawskich ulicach - Marszałkowskiej i Grójeckiej. Na szczęście prace tramwajarzy w tych miejscach dobiegają końca.
Nowe torowisko na Marszałkowskiej
Na Marszałkowskiej Tramwaje Warszawskie kończą zasadniczą część zadań przy przebudowie kilometrowego odcinka torów. Pomiędzy ulicami Królewską a Świętokrzyską został już ułożony zielony rozchodnik. Na pozostałym odcinku położono płyty z zabudową z kostki granitowej, które umożliwiają ewentualny przejazd karetki pogotowia.
Przy okazji wyremontowano tory od Królewskiej do Senatorskiej, a na placu Bankowym wymieniono nawierzchnię na torowisku. Rozpoczęła się również budowa drogi dla rowerów przy jezdni prowadzącej do placu Bankowego, a niebawem posadzona tam będzie zieleń.
Z kolei przy ulicy Złotej Zarząd Dróg Miejskich zbuduje przejście dla pieszych przy Złotej. Prace w tym miejscu potrwają w ten weekend i będą się wiązać z pewnymi utrudnieniami dla kierowców i pieszych.
Utrudnienia w Śródmieściu w ten weekend
W piątek 10 października 2025 o godzinie 22:00 drogowcy zamkną jezdnię Marszałkowskiej w kierunku ronda Dmowskiego, od Świętokrzyskiej do ulicy Widok. Jezdnia stanie się przejezdna w poniedziałek, 13 października o godzinie 4:00.
Objazd wyznaczono ulicami Świętokrzyską, Emilii Plater i Alejami Jerozolimskimi. Do Plater i Alej kierowcy dojadą też z Grzybowskiej lub Królewskiej. Remont będzie można także ominąć, jadąc aleją "Solidarności" i aleją Jana Pawła II do Alej Jerozolimskich.
Na Marszałkowskiej, dla kierowców jadących z placu Bankowego, ZDM wyznaczy osobny pas do skrętu w prawo w Królewską. Na skrzyżowaniu z ulicą Świętokrzyską kierowcy z dwóch pasów skręcą w prawo.
Zamknięte będzie przejście dla pieszych przez Marszałkowską (przy dawnym Sezamie). Przejście i przejazd rowerowy będą odbywać się drugą stroną skrzyżowania. Przejście dla pieszych przy ul. Widok pozostanie otwarte.
W czasie prac prowadzonych na ulicy Marszałkowskiej tramwaje dojeżdżały do ulicy Andersa i ronda Dmowskiego. W obu miejscach funkcjonowały tymczasowe rozjazdy, które pozwalały tramwajom zmieniać kierunek. Teraz zostaną zdemontowane. Z tego powodu przez weekend nie będą kursowały tramwaje linii 15 i 16, a 66 będą jeździły między Piaskami a pętlą Marymont-Potok przez ulice: Broniewskiego, al. Jana Pawła II, Stawki, Andersa i Mickiewicza. Na swoich obecnych trasach pozostaną tramwaje linii 4 i 18.
Wymiana nawierzchni Marszałkowskiej oznacza natomiast zmiany tras linii autobusowych. Od 22:00 w piątek do końca niedzieli autobusy linii 128 i 175 w stronę Szczęśliwic i Lotniska Chopina z placu Piłsudskiego będą jechać ulicą Królewską, przez plac Małachowskiego, Mazowiecką i Świętokrzyską, do swoich stałych tras na Nowym Świecie. Linie 171, 151 i 520 ominą zamknięty odcinek ulicy Marszałkowskiej: Świętokrzyską, Emilii Plater i Alejami Jerozolimskimi. Natomiast linie nocne N32, N35, N38, N85 i N88 z Alej Jerozolimskich skręcą w aleję Jana Pawła II, a następnie w Świętokrzyską i w Plater. Będą kończyć swoje trasy na przystanku Emilii Plater 01. Pasażerowie wsiadać będą natomiast na przystanku Dw. Centralny 02 w Alejach Jerozolimskich. Natomiast autobusy linii N42 na Dworzec Centralny pojadą Świętokrzyską i Plater.
Co od poniedziałku? Dobre wiadomości dla pasażerów i kierowców
Jeszcze tych kilka drobnych utrudnień i ruch na Marszałkowskiej wróci do normy. Tramwaje pojadą tą reprezentacyjną ulicą Warszawy już w poniedziałek, 13 października. Na stałe trasy powrócą linie 4 (Żerań Wschodni - Wyścigi), 15 (Marymont-Potok - P+R Al. Krakowska), 16 (Miasteczko Wilanów - Piaski, z kursami na krótszej trasie do Muranowskiej)i 18 (Żerań FSO - PKP Służewiec). W związku z tym przestaną kursować tramwaje linii 66 oraz autobusy 151 i 520.
Odetchną także kierowcy. Od poniedziałku pojadą na obu nitkach, między ulicą Królewską a Widok, dwoma pasami. Dodatkowo na nitce w stronę pl. Bankowego będą wyznaczone prawoskręty w Sienkiewicza i Świętokrzyską, a na nitce w stronę ronda Dmowskiego - w Świętokrzyską.
Finisz prac tramwajarzy przy Ogrodzie Saskim oznacza również koniec wygrodzeń na jezdni w kierunku pl. Bankowego, między Królewską a Senatorską. Od poniedziałku kierowcy znów pojadą tam dwoma pasami.
Tramwaje znów na Grójeckiej
Do normy wróci także komunikacja na Ochocie wzdłuż ulicy Grójeckiej, gdzie także od lata remontowano torowisko. 13 października tramwaje znów pojadą Grójecką aż do pętli P+R Al. Krakowska. Zamknięty pozostanie natomiast odcinek torów na ulicy Banacha.
Koniec prac tramwajarzy w tej okolicy oznacza, że na swoje stałe trasy nareszcie wrócą tramwaje linii 9 (Gocławek/Wiatraczna - P+R Al. Krakowska), 15 (Marymont-Potok - P+R Al. Krakowska) oraz 27 (Marymont-Potok - Cm. Wolski). Z kolei linia 14 będzie znów jeździć na trasie Miasteczko Wilanów - Pl. G. Narutowicza.
Linia 1 nadal będzie kursowała pomiędzy pętlami Annopol/Żerań Wschodni a placem Narutowicza/P+R Al. Krakowska. Linia 7 pojedzie trasą Kawęczyńska-Bazylika - Pl. G. Narutowicza, a 25 Annopol - Pl. S. Starynkiewicza.
Wraz z powrotem tramwajów kończą swoje kursowanie zastępcze linie autobusowe Z-9 i Z14. Linie autobusowe 124, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733 ponownie będą dojeżdżały do pętli przy parkingu P+R w Alei Krakowskiej.
Cała Grójecka dla kierowców. Utrudnienia na Banacha
Od poniedziałku kierowcy na nowo będą mieli do dyspozycji wszystkie pasy na Grójeckiej, pomiędzy placem Narutowicza a ulicą Baśniową. Tramwajarze będą jeszcze pracować na pasach wzdłuż torowiska, co może oznaczać ich miejscowe zwężenie.
Do końca roku potrwają jeszcze prace w stronę pętli tramwajowej Banacha. Oznacza to, że do grudnia wstrzymany będzie w tamtym kierunku ruch tramwajowy. Kierowcy na skrzyżowaniu z Banacha nadal będą jeździli po jednej jezdni, a Banacha nie będzie miała połączenia z Grójecką.