Warszawa: Ogłoszono Nauczyciela Roku 2025 i Nauczyciela Jutr@
W tym artykule:
Nauczycielka Roku 2025 przełamuje stereotypy i inspiruje autentycznością
Agnieszka Kopacz od lat udowadnia, że szkoła może być miejscem inspiracji, dialogu i rozwoju kompetencji przyszłości. Uczy języka polskiego i informatyki, skutecznie łącząc tradycyjne wartości humanistyki z nowoczesnymi metodami dydaktycznymi. Jej uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę, ale przede wszystkim uczą się krytycznego myślenia, kreatywności i świadomego korzystania z technologii.
Jury doceniło jej konsekwencję w budowaniu partnerskich relacji z młodzieżą i wspieraniu samodzielności uczniów. Kopacz zachęca ich do poszukiwania własnych dróg rozwoju, pokazując, że szkoła może być przestrzenią otwartą na pytania i twórcze myślenie. Jej działania są dowodem na to, że nowoczesna edukacja nie musi rezygnować z głębi i refleksji, a tradycyjne przedmioty humanistyczne wciąż mogą inspirować do odkrywania świata.
Agnieszka Kopacz została doceniona nie tylko za dydaktyczne osiągnięcia i umiejętność łączenia humanistyki z nowoczesnymi metodami pracy, ale także za wyjątkową siłę osobistą i odwagę w przełamywaniu stereotypów. Jak podaje "Radio Zet", laureatka publicznie mówi o tym, że ma autyzm, ADHD i dysleksję, a te doświadczenia traktuje jako "spektrum możliwości", które pomagają jej lepiej rozumieć różnorodność uczniów i budować z nimi głębsze relacje.
Kopacz obroniła dwie prace doktorskie, a w swojej praktyce pedagogicznej wykorzystuje innowacyjne rozwiązania: prowadzi zajęcia w przestrzeni wyposażonej w tablety i interaktywny monitor, wprowadza elementy grywalizacji, tworzy escape roomy edukacyjne i realizuje projekty interdyscyplinarne. Stawia na partnerskie relacje z młodzieżą, zachęca uczniów do samodzielnego odkrywania wiedzy i pokazuje, że szkoła może być miejscem kreatywności, współpracy i inspiracji.
Nauczycielka Jutr@ 2025 stawia na dobrostan uczniów i edukację cyfrową
Drugą z uhonorowanych podczas gali osób jest Anna Bakker-Jaroszewska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej ze Szkoły Podstawowej im. Józefa Dambka w Leśniewie. Otrzymała tytuł Nauczycielki Jutr@ 2025 za wyjątkową dbałość o dobrostan swoich uczniów, edukowanie ich w zakresie bezpieczeństwa online i higieny cyfrowej oraz za aktywne włączanie rodziców w proces wychowania.
W centrum jej pracy znajduje się wsparcie emocjonalne dzieci i budowanie ich motywacji wewnętrznej. Stosuje ocenianie kształtujące, uczy rozwiązywania konfliktów w duchu komunikacji empatycznej, a swoje kompetencje stale rozwija - ukończyła m.in. szkołę terapii krótkoterminowej skoncentrowanej na rozwiązaniach oraz kursy mediacji. Aby lepiej rozumieć potrzeby dzieci dorastających w świecie technologii, zdobyła także kwalifikacje z zakresu higieny cyfrowej i stworzyła autorską innowację łączącą edukację emocjonalno-społeczną z cyfrową.
Bakker-Jaroszewska uczy dzieci świadomego korzystania z technologii, a rodziców angażuje w ten proces poprzez comiesięczne zadania rodzinne. Prowadzi też w szkole "Szkołę dla rodziców", w ramach której pokazuje, że kluczem do bezpieczeństwa dzieci w sieci są nie zakazy, lecz relacje oparte na zaufaniu i współpracy. Jej działania przynoszą konkretne efekty - uczniowie, którzy wcześniej mieli trudności z funkcjonowaniem w grupie, stają się jej aktywnymi członkami, a wspólne inicjatywy, takie jak szycie maskotek na aukcje charytatywne czy rodzinne spływy kajakowe, wzmacniają więzi i poczucie wspólnoty.
Konkursy promujące nowoczesną i empatyczną edukację
Konkursy Nauczyciel Roku oraz Nauczyciel Jutr@, organizowane przez "Głos Nauczycielski" i Fundację Orange, od lat promują nauczycieli, którzy z pasją i poczuciem misji kształtują przyszłość polskiej edukacji. Jury pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego, wiceprzewodniczącego Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, wyróżniło osoby, które nie tylko przekazują wiedzę, ale także uczą odpowiedzialności, empatii i świadomego korzystania z narzędzi XXI wieku.
- W konkursie Nauczyciel Jutr@ doceniamy osoby, które pracują z pasją i podążają za potrzebami swoich uczniów, rozumiejąc jednocześnie szanse i wyzwania cyfrowego świata - podkreśla Małgorzata Kowalewska z zarządu Fundacji Orange. - Co roku mamy przywilej poznawać historie nauczycieli i nauczycielek, których postawa, zaufanie do uczniów i sposób budowania ich sprawczości są inspiracją dla całego środowiska oświatowego - dodaje.
W gronie finalistek tegorocznej edycji konkursu Nauczyciel Jutr@ znalazły się także: Agnieszka Bajer z Krakowa, Agnieszka Bruska z Bydgoszczy, Jadwiga Szydlak z Kłodzka oraz Anna Tymoczko z Mrzygłodu.