Woj. lubuskie: Nowe pociągi dla naszego regionu zamówione. Będą dodatkowe połączenia do sąsiednich województw
Sfinalizowane zostały kolejne działania samorządu województwa lubelskiego mające na celu usprawnienie transportu kolejowego w naszym regionie. W poniedziałek, w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego marszałek Jarosław Stawiarski i wicemarszałek Piotr Breś wręczyli umowę na dostarczenie nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Cztery nowe składy zbuduje Przedsiębiorstwo H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.
Trump redukuje wojska w Rumunii. Czy Polsce też to grozi?
Nowy tabor ma spełniać najwyższe standardy techniczne, bezpieczeństwa i ekologii, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i unijnego. Pociągi będą też dostosowane do wymagań interoperacyjności kolei. To oznacza, że będą mogły być wykorzystywane na różnych liniach kolejowych, bez ograniczeń technicznych. Pojazdy będą zgodne m.in. z TSI NOI (dot. poziomu hałasu), TSI PRM (dostępność dla osób o ograniczonej mobilności), TSI SRT (bezpieczeństwo w tunelach) oraz TSI LOC&PAS (dot. pojazdów pasażerskich). Dzięki temu zapewniony zostanie maksymalny komfort i bezpieczeństwo zarówno dla pasażerów, jak i dla maszynistów.
Jak zaznacza Wicemarszałek Województwa Lubelskiego Piotr Breś, realizowany obecnie projekt jest kontynuacją i rozwinięciem działań podejmowanych przez Województwo Lubelskie w zakresie modernizacji i rozbudowy regionalnego transportu kolejowego. Uzupełnia też wcześniejsze inwestycje współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, które miały na celu poprawę jakości przewozów pasażerskich oraz zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu.
Z kolei Łukasz Szaranek, Dyrektor Sprzedaży Pojazdów Trakcyjnych w FPS wyjaśnia, że pojazdy zaprojektowane będą przede wszystkim z myślą o wysokim komforcie podróżowania, niezawodności, a także o łatwej ich obsłudze i eksploatacji. Lubelskie otrzyma składy o długości do 82 metrów, z których każdy pomieści minimum 176 pasażerów na miejscach siedzących. Pojazdy będą wyposażone m.in. w miejsca na rowery, klimatyzację, Wi-Fi, system informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się oraz dwie toalety. Do tego mają się charakteryzować dodatkową funkcjonalnością, poprzez możliwość rekonfiguracji układu i liczby stałych miejsc siedzących, w celu zwiększenia możliwości przewozu dodatkowych 8 rowerów.
Nowe połączenia mają być realizowane m.in. do Stalowej Woli oraz Siedlec. Z założeń wynika, iż z nowych jednostek kolejowego taboru pasażerskiego skorzysta rocznie niemal 340 tys. osób. Obecnie województwo lubelskie posiada 14 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych. Do tego dochodzi 13 sztuk pojazdów o napędzie spalinowym. Są one przekazane do użytkowania przez Polregio, które jest operatorem kolejowych połączeń regionalnych w naszym regionie.
Nowe elektryczne zespoły trakcyjne mają zostać dostarczone do jesieni 2029 roku. Całkowita wartość projektu to ponad 194 mln zł, z czego województwo zapłaci tylko 40 proc. Pozostałe 60, a dokładnie 116 mln zł, to dotacja ze środków unijnych.