Wrocław: Nie będzie nowych wiaduktów? Pieniądze trafiły gdzie indziej
W tym artykule:
Na razie bez wiaduktów nad Poprzeczną i Strzegomską. Pieniądze poszły gdzie indziej
W zakończonym 5 lutego naborze zgłoszono 51 inwestycji od 35 różnych wnioskodawców. Do podziału była pula 430 mln zł, ale podana kwota wystarczyła tylko dla 16 najwyżej ocenionych projektów. Wśród nich nie ma żadnego z Wrocławia – na liście podstawowej znalazł się tylko jeden dolnośląski projekt: budowa wiaduktu w Lubinie (ul. Odrodzenia), który zlikwiduje dwa przejazdy na linii kolejowej nr 289.
Wrocławskie projekty trafiły na listę rezerwową. Przejazd kolejowy na ul. Poprzecznej (linia kolejowa nr 143) zajął pierwsze miejsce w kolejce do dofinansowania, a projekt wiaduktu na ul. Strzegomskiej znalazł się dopiero na 17. pozycji.
Zobacz też: Zielona woda w popularnym zalewie pod Wrocławiem. Kąpiel surowo wzbroniona
Inne dolnośląskie projekty na liście rezerwowej:
- Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (1 zadanie) lokalizacja: Oława ul. Wiejska - Oława znalazła się na 9. miejscu listy rezerwowej, co oznacza, że projekt może wejść do realizacji w II etapie, którego wyniki poznamy w połowie 2026 roku.
- Gmina Żmigród (1 zadanie) lokalizacja: Żmigród ul. H. Sienkiewicza ࡵ– Wiadukt miałby pojawić się na linii kolejowej nr 271.
- Powiat Trzebnicki (1 zadanie) lokalizacja: Skokowa ul. Wrocławska – 11. miejsce na liście rezerwowej i wyniesienie nad drogę linii kolejowej nr 271.
Dlaczego się nie udało? PLK nie poinformowało o punktacji
– Punktacja nie została ujawniona przez PKP PLK, ale decydującymi czynnikami są niezależne od nas uwarunkowania: liczba torów, natężenie ruchu kolejowego i drogowego, klasa drogi, liczba wypadków, ograniczenia widoczności czy parametry geometryczne przejazdów, które zgłaszaliśmy – tłumaczy Joanna Urbańska-Jaworska z Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Wiele wyjaśnia więc, dlaczego przejazd na al. Poprzecznej, mając trzy tory, był wyżej od Strzegomskiej, gdzie w pobliżu ronda Rotmistrza Pileckiego jest tylko jeden tor.
Urzędnicy podkreślają, że ich wnioski zostały ocenione poprawnie, bez błędów formalnych. Po prostu w pierwszym etapie PKP PLK zabrakło pieniędzy.
Trzeba czekać do 2026 roku
Cały program „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” obejmuje dwa etapy. PKP PLK dysponuje łącznie kwotą 861 mln zł na dofinansowanie. Jeśli samorządowcy i spółki nie zgłoszą nowych pomysłów, w drugim etapie wybrane zostaną projekty z listy rezerwowej – w kolejności wynikającej z punktacji. Ostateczne decyzje zapadną w połowie 2026 roku.
Wielka szansa na powodzenie dotyczy szczególnie projektu Poprzecznej. Był on bowiem na pierwszym miejscu listy rezerwowej. Strzegomska znalazła się o wiele niżej i była dopiero 17. Biorąc pod uwagę, że w pierwszym etapie wybrano 16 inwestycji, na Strzegomską może zabraknąć nawet tych pieniędzy z puli dodatkowej.
Jak możemy usłyszeć, Wrocław deklaruje też gotowość pokrycia kosztów inwestycji, które wykraczałyby poza maksymalny limit 60 mln zł dofinansowania, gdyby było to konieczne. Na razie jednak mieszkańcy stolicy Dolnego Śląska muszą uzbroić się w cierpliwość.