Z powodu budowy w Krakowie linii tramwajowej do Mistrzejowic ucierpiały okoliczne ulice. Jest wniosek o ich remont
- Wielu mieszkańców zgłasza, że trwająca budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic znacząco wpływa na pogorszenie stanu technicznego okolicznych ulic. Szczególnie dotyczy to takich miejsc jak: wlot ul. Strzelców, ul. Rondo Barei, ul. Dobrego Pasterza, ul. Pilotów, ul. Młyńska Boczna - wylicza radny Piotr Moskała, wiceprzewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Krakowa.
Proponuje specjalny fundusz na remonty
Złożył interpelację do prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego, w której przypomniał, że w przyszłym roku planowane jest zakończenie budowy linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic.
"Podczas budowy zostały zaplanowane liczne objazdy lokalnymi i osiedlowymi ulicami głównie Dzielnicy III Prądnik Czerwony. Pomimo tego, że nie zostały one bezpośrednio zniszczone przez pojazdy budowy, wzmożony ruch doprowadził do ich znacznego wyeksploatowania i zniszczenia" - podkreślił w interpelacji radny Piotr Moskała.
Zawnioskował w niej o to, aby w 2026 r. zostały zaplanowane w budżecie Krakowa środki (np. w postaci specjalnego funduszu) przeznaczone na modernizację infrastruktury przyległej do realizowanej obecnie inwestycji.
Po wybudowaniu nowej linii przeprowadzą inwentaryzację
Wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik odpowiedział, że wśród regulacji normujących opracowywanie i uchwalanie budżetu Krakowa brak przepisów, które pozwalałyby na wyodrębnienie specjalnego funduszu przeznaczonego na modernizację infrastruktury przyległej do inwestycji pn. „Budowa linii tramwajowej KST, etap IV (ul. Meissnera - Mistrzejowice)”.
Poinformował jednocześnie, że po zakończeniu przedsięwzięcia "Zarząd Dróg Miasta Krakowa w ramach zadań własnych przeprowadzi inwentaryzację ulic bezpośrednio przylegających do inwestycji i w przypadku złego stanu technicznego, umieści je na liście hierarchicznej do tzw. Programu Modernizacji Dróg".
- Wspólnie z radą i zarządem Dzielnicy III Prądnik Czerwony dopilnujemy, by po zakończeniu budowy wskazać konkretne odcinki wymagające pilnej naprawy - podkreśla radny Piotr Moskała.
Nowa trasa tramwajowa z tunelem pod rondem Polsadu
Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP).
Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej.
Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a Generalnym Wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia Podmiotu Publicznego za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 r., ale może przeciągnąć się na początek 2026 r.