Żary: Dworzec PKP czeka wielka modernizacja
Ile razy pisaliśmy o fatalnym stanie dworca PKP w Żarach? Nie jesteśmy w stanie policzyć. Ale wygląda na to, że to się zmieni. Żarski dworzec, jako jedyny w województwie lubuskim, znalazł się na liście programu Dworce Przyjazne Pasażerom, który ma być realizowany w całej Polsce od tego roku. PKP inwestuje w dworce przypisując je do kilku różnych kategorii, Żary są w tzw. komponencie inwestycyjnym. Co to oznacza? Kompleksową modernizację obiektu, który przez lata aż prosił się o porządny remont.
Kompleksowa przebudowa
W tej grupie znalazły się dworce wymagające kompleksowej przebudowy i lokalizacje, w których planowana jest budowa zupełnie nowych obiektów. Są to m.in. dworce: Mielec, Grajewo, Łapy, Jelenia Góra, Ostrowiec Świętokrzyski, Tomaszów Mazowiecki, Opoczno, Opoczno Południe, Żary, Morąg, Krotoszyn, Września, Nakło nad Notecią, Mikołów. Tego rodzaju inwestycje planowane są także na niektórych większych dworcach, np. Lublin Główny, Bytom, Poznań Główny i Warszawa Centralna (w przypadku tych dwóch dworców, zakres będzie zależny od planów PKP Polskich Linii Kolejowych związanych z inwestycjami liniowymi i stacyjnymi) - wyjaśnia PKP.
Jeszcze jeden lubuski dworzec z szansą na remont
Jak informuje spółka, w ramach nowego Programu zaplanowane zostały 183 inwestycje na 181 dworcach, z czego na realizację 106 inwestycji obejmujących modernizację, budowę, remont czy doposażenie zabezpieczone zostały środki finansowe w wysokości 1,4 mld zł netto (1,722 mld brutto). Obecnie głównym źródłem finansowania nowych zadań inwestycyjnych mają być środki ze zbycia przez PKP S.A. akcji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na rzecz Skarbu Państwa.
Na liście dodatkowej znalazł się dworzec w Czerwieńsku, który ma szanse na remont w ramach programu współpracy z samorządem. Na czym to polega? PKP pokrywa większość kosztów związanych z remontem, ale po zakończeniu prac obiektem zarządza samorząd lub PKP, ale przy założeniu zawarcia gminą, powiatem czy województwem długoletniej umowy.