Zator: Wielki "spadochron" nad mostem kolejowym w Zatorze
Trwa remont mostu kolejowego w Zatorze nad Skawą.
Remont mostu kolejowego nad Skawą, pomiędzy Zatorem a Spytkowicami, potrwa do końca listopada 2025 roku. Dzięki naprawie stalowej konstrukcji, znikną ograniczenia prędkości w tym miejscu. Pociągi będą mogły pokonywać przeprawę z prędkością do 100 km/h. To największe z wielu zadań PKP Polskie Linie Kolejowe realizowanych na linii 94.
Prace prowadzone są etapowo, aby utrzymać ruch pociągów. W związku z remontem jednej części mostu, ruch na pewnym odcinku odbywa się jednotorowo, a przejeżdżające przez most pociągi muszą tutaj mocno zwolnić.
- Prace obejmują naprawę konstrukcji stalowej mostu w torze numer 2. Prace realizowane są przy utrzymanym ruchu pociągów po torze nr 1 - wyjawia Dorota Szalacha, z zespołu prasowego PKP PLK.
Linia kolejowa z Krakowa do Oświęcimia przez Skawinę cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów
Dojazd pociągiem do Krakowa od strony Oświęcimia, Skawiny i Spytkowic, cieszy się coraz większą popularnością wśród mieszkańców regionu. Nic dziwnego, że kolej dba o infrastrukturę, aby czasy przejazdu były coraz lepsze.
Linia 94 przecina trzy powiaty: oświęcimski, wadowicki i krakowski. Zapewnia dojazd do Krakowa mieszkańcom dużej części Małopolski zachodniej. Ruch pasażerski na linii 94 zawieszono w 2012 roku. Trzy lata później został wznowiony, ale tylko na rok. Po raz kolejny został reaktywowany 1 października 2022 roku przez Koleje Małopolskie.
Ze względu na prowadzone prace modernizacyjne na oświęcimskiej stacji, w pierwszych miesiącach od przywrócenia połączenia, pociągi kończyły bieg w Przeciszowie, ale w 2023 zaczęły docierać także do Oświęcimia. Połączenie z Krakowa do Oświęcimia, przez Skawinę, jest obecnie objęte Szybką Koleją Aglomeracyjną (nr 2).
- Nikogo nie trzeba przekonywać, że wróciła moda na kolej. Po przywróceniu połączenia z Oświęcimia do Krakowa przez Spytkowice po dziesięciu latach liczyłem, że potrzeba będzie dwóch czy trzech lat, żeby ludzi na nowo przyzwyczaić do pociągów. Tymczasem powrót do kolei nastąpił z dnia na dzień - podkreśla Mariusz Krystian, obecnie poseł, a wcześniej wójt Spytkowic, przez lata walczący o przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii 94, a teraz o reaktywację linii 103, łączącej Trzebinię z Wadowicami przez Spytkowice.
W 2025 roku PKP PLK przeznaczyły ponad 30 mln zł na prace utrzymaniowe linii 94, a koszt remontu mosty to 22 mln zł.
W poprzednich latach wyremontowane zostały perony na przystankach Spytkowice Kępki, Brzeźnica oraz Półwieś. Nowe przystanki powstały w Zatorze, Skawinie, jak również Krakowie. W sumie w latach 2019 - 2024 PKP PLK SA przeznaczyły ok. 400 mln zł ze środków budżetowych na poprawę warunków podróży na linii kolejowej nr 94.