Zduńska Wola: Rada Miasta domaga się rozwiązania problemu z przejazdem kolejowym przy ulicy Szadkowskiej
Tunel lub wiadukt. Co dalej z przejazdem kolejowym?
Rada Miasta Zduńska Wola ponownie zajęła stanowisko w sprawie przejazdu kolejowego na ulicy Szadkowskiej. Mieszkańcy pokonujący to miejsce coraz częściej i coraz dłużej muszą czekać przed zamkniętymi rogatkami. Radni oczekują, że kolej zajmie się rozwiązaniem problemu. Tym razem radni zwracają uwagę na zwiększony ruch samochodów w związku z przebudową drogi wojewódzkiej nr 482 i wyznaczeniem objazdu. Prace w Zduńskiej Woli będą trwały przez najbliższe dwa lata.
Poprzednie pismo do ministerstwa, władz PKP oraz innych instytucji zostało skierowane we wrześniu 2023 roku. Wówczas spółka PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiedzialna za linie kolejowe zasłoniła się brakiem możliwości technicznych oraz brakiem pieniędzy. Tymczasem to kolej w 2018 roku, gdy przystępowała do planów przebudowy linii kolejowej nr 14 miała koncepcję przebudowania ulicy Szadkowskiej tak, by nad torami powstał wiadukt drogowy. Spółka PKP PLK jednak w 2020 roku zrezygnowały z prac projektowych i przejazd został jedynie przebudowany.
To miejsce przeżywa wielkie oblężenie. Tłoczą się i marzną, aby wszystko zobaczyć
Z inicjatywą podjęcia stanowiska Rady Miasta Zduńska Wola wyszedł radny Piotr Pacelt, który podkreśla, że bezkolizyjny ruch w kierunku Szadku to obecnie konieczność. Kierowcy spędzają w korkach na przejeździe coraz więcej czasu, a rozwiązanie jest możliwe przy właściwym podejściu PKP PLK. Kolej powinna opracować koncepcję, a następnie przygotować projekt i wykonać inwestycję.
Treść tego stanowiska ma związanie z tym co ma miejsce teraz w Zduńskiej Woli. Starania o budowę wiaduktu lub tunelu trwają od prawie 10 lat - podkreśla radny Piotr Pacelt. Dlaczego teraz? - Ta rada nie zajmowała się jeszcze stanowiskiem, a przebudowa drogi wojewódzkiej 482 spowodowała zmianę potoku pojazdów, który jeszcze wydatniej pokazał problem. Jeszcze bardziej widać jak rozwiązanie ruchu pojazdów w tym miejscu jest ważne.
Kompetencyjnie jest to zadanie własne PKP PLK. Zgodnie z prawem to kolej zarządza przejazdami i do niej należy przeprowadzenie takiej inwestycji jak wybudowanie podziemnego tunelu lub wiaduktu nad torami na skrzyżowaniu linii kolejowej z drogą publiczną. Wnioskodawca ma gotowy pomysł na to, jakiego rodzaju rozwiązanie byłoby możliwe do wybudowania w Zduńskiej Woli. To budowa tunelu pod torami z dwoma rondami na wjeździe do niego.
Rada przyjęła stanowisko jednogłośnie. Otrzymają je: Minister Infrastruktury, Prezes Zarządu Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Wojewoda Łódzki, Marszałek Województwa Łódzkiego, Starosta Powiatu Zduńskowolskiego, Prezydent Miasta Zduńska Wola, Wójt Gminy Zduńska Wola oraz Posłowie na Sejm z Okręgu wyborczego nr 11.
Stanowisko Radnych Rady Miasta Zduńska Wola z dnia 29.10.2025 roku w sprawie likwidacji przejazdu kolejowego i wybudowania tunelu lub wiaduktu w ciągu drogi powiatowej Nr 4907E ulicy Szadkowskiej w Zduńskiej Woli i linii kolejowych nr 14 w km 41,067, oraz linii 811 na odcinku Łódź Kaliska - Zduńska Wola
"Radni Rady Miasta Zduńska Wola ponownie zwracają się do Polskich Kolei Państwowych Polskich Linii Kolejowych S.A. o przystąpienie do etapu projektowania i szybkiej likwidacji przejazdu kolejowego w poziomie szyn w ciągu drogi powiatowej Nr 4907E ulicy Szadkowskiej w Zduńskiej Woli i linii kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska - Zduńska Wola oraz budowy w jego zastępstwie tunelu lub wiaduktu kolejowego jako rozwiązania bezkolizyjnego.
Miasto Zduńska Wola już wcześniej sygnalizowało potrzebę przebudowy przejazdu kolejowego na rzecz nowoczesnego rozwiązania wielopoziomowego zapewniającego płynność ruchu drogowego. W konsekwencji przystąpienia w roku 2025 przez samorząd województwa łódzkiego i Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi do przebudowy drogi wojewódzkiej Nr 482 w Zduńskiej Woli, problem braku wystarczającej przepustowości istniejącego przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Szadkowskiej stał się jeszcze bardziej widoczny, a w godzinach szczytu ten ciąg drogowy przestał pełnić swoją funkcję i jest czasowo nieprzejezdny. Ruch z drogi wojewódzkiej przeniósł się obecnie na drogi niższych kategorii i to jeszcze bardziej uwydatniło problem, z którym zmagamy się od lat.
Rozwiązanie tej sytuacji jest możliwe tylko poprzez kontynuację przez Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe S.A. przerwanego w roku 2020 procesu likwidacji przejazdu kolejowego. Zaniechany w omawianej części Projekt Lot D miał zlikwidować przejazd kat. A w km 3,450 na linii kolejowej nr 739 (i jednocześnie linii kolejowej 14 i 811 - przejazd wspólny na 3 liniach kolejowych), a w zamian zbudować obok wiadukt drogowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
W żywotnym interesie Miasta Zduńska Wola, obchodzącego właśnie 200 lecie uzyskania praw miejskich, w interesie jego mieszkańców, przedsiębiorców, a także pozostałych samorządów lokalnych, jest podjęcie inwestycji, która w sposób kompleksowy i trwały przywróci płynność ruchu na przecięciu dróg kolejowych i kołowych w naszym mieście. Potwierdziły się nasze obawy o paraliż komunikacyjny i zagrażające bezpieczeństwu mieszkańców problemy z dojazdem służb ratunkowych - policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego oraz pogotowia energetycznego i gazowego. To może w skrajnym przypadku sprowadzić bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia zduńskowolan.
Zarówno kompetencje ustawowe, jak i odpowiednie środki finansowe oraz wiedzę i doświadczenie, niezbędne przy prowadzeniu tak ważnych inwestycji, ma jedynie spółka Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe S.A. Tylko ten podmiot, a nie samorządy lokalne, może i powinien podjąć inwestycję stosownie do treści art. 28 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j.: Dz. U. z 2025 r. poz. 889) stanowiącego, że "Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi w poziomie szyn, wraz z zaporami, urządzeniami sygnalizacyjnymi, znakami kolejowymi, jak również nawierzchnią drogową w obszarze między rogatkami, a w przypadku ich braku - w odległości 4 m od skrajnych szyn, należy do zarządu kolei(...)
Do zarządów kolei należy również (...) budowa wiaduktu lub tunelu w miejscu krzyżowania się drogi publicznej z torami kolejowymi w razie budowy nowej lub zmiany trasy istniejącej linii kolejowej, zwiększenia liczby torów, elektryfikacji linii, zwiększenia szybkości lub częstotliwości ruchu pociągów."
Pierwszy pociąg przejechał przez stację w Zduńskiej Woli 123 lata temu. Dokładnie 15 listopada 1902 roku przejechał skład wiozący pasażerów z Warszawy do Kalisza. Wtedy stwarzało to perspektywę rozwoju i połączenia. Teraz ta linia kolejowa i przejazd w poziomie szyn zamiast łączyć, dzieli nasze miasto i cały powiat zduńskowolski.
Radni Miasta Zduńska Wola popierają wszelkie działania podejmowane przez mieszkańców, samorządy lokalne i ich przedstawicieli, posłów z okręgu wyborczego nr 11, senatorów oraz administrację rządową, zmierzające do rozpoczęcia i szybkiego przeprowadzenia procesu inwestycyjnego w ciągu ulicy Szadkowskiej, przerwanego w roku 2020.
Liczymy na Państwa stanowczą i szybką reakcję, która rozwiąże nasze problemy i spełni nasze marzenia o nowoczesnym układzie drogowo - kolejowym. Deklarujemy wszelką możliwą współpracę i pomoc w realizacji tego celu".