E-commerce traci ludzi przed Black Friday. Firmy biją na alarm
Znaczenie rotacji kadr przed sezonem zakupowym
Zmiany kadrowe to wyzwanie, z którym co roku muszą zmagać się firmy w branżach e-commerce i logistyki.
- E-commerce i logistyka co roku stają przed podobnym wyzwaniem, bo jesienią popyt gwałtownie rośnie, a wraz z nim potrzeba zatrudnienia dodatkowych pracowników. Tym razem sytuacja jest trudniejsza, bo rotacja kadry jest wyższa niż średnia rynkowa. Dla firm oznacza to, że już teraz muszą prowadzić intensywne działania rekrutacyjne i motywacyjne. Bez tego ryzykują, że w Black Friday czy okresie świątecznym nie będą w stanie terminowo obsłużyć klientów - zauważa Krzysztof Inglot, ekspert rynku pracy, założyciel Personnel Service.
Wysoka rotacja kadr może doprowadzić do problemów z obsługą zamówień w okresach wzmożonego popytu, takich jak Black Friday, Cyber Monday oraz święta. Firmy muszą zatem podjąć dodatkowe działania, aby uniknąć przekroczenia zdolności operacyjnych.
Brak podwyżek i sezonowe premie
Jednym z czynników powodujących rotację pracowników w e-commerce i logistyce może być brak podwyżek. Od początku 2025 roku 61 proc. zatrudnionych w e-commerce i 45 proc. w logistyce oraz transporcie nie otrzymało żadnych podwyżek. Tymczasem średnia w całej gospodarce wynosi 42 proc.
Autorzy badań zwracają uwagę na znaczenie sezonowych premii, które mogą być pierwszą okazją do poprawy sytuacji finansowej wielu pracowników. W końcówce roku, tradycyjnie związanej z wypłatą takich premii, możliwe jest zwiększenie dochodów dla pracowników branż e-commerce i logistyki.
Badanie Personnel Service zostało przeprowadzone w dniach 12-15 września 2025 roku, metodą CAWI, na ogólnopolskiej próbie 1123 osób.
Źródło: PAP