Inflacja hamuje w porównaniu z lipcem. Ale usługi drożeją
W tym artykule:
Stabilizacja miesiąc do miesiąca
Jak podał GUS, w sierpniu 2025 r. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) nie zmienił się w porównaniu z lipcem - wyniósł 0,0 proc. miesiąc do miesiąca.
W ujęciu rocznym inflacja sięgnęła 2,9 proc., co oznacza lekkie spowolnienie względem lipca, gdy wynosiła 3,1 proc.
Wcześniejszy, tzw. szybki szacunek GUS sugerował wzrost na poziomie 2,8 proc. rdr i spadek o 0,1 proc. mdm - dane finalne okazały się więc nieco wyższe.
Usługi nadal w górę, towary w dół
Ceny usług rosły wyraźnie szybciej niż ceny towarów. W skali roku usługi podrożały o 6,0 proc., a względem lipca - o 0,7 proc.. Towary zdrożały rdr tylko o 1,7 proc., natomiast mdm ich ceny spadły o 0,3 proc.
Największe roczne wzrosty cen:
- edukacja: +8,6 proc.
- napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe: +6,6 proc.
- usługi telekomunikacyjne: +7,2 proc. rdr, +1,6 proc. mdm
- usługi łączności ogółem: +5,9 proc.
- usługi bankowe: +2,4 proc. rdr, +0,4 proc. mdm
Najmocniejsze spadki cen:
- transport: -5,4 proc. rdr
- odzież i obuwie: -1,5 proc. rdr, -1,5 proc. mdm
- sprzęt telekomunikacyjny (np. telefony): -19,3 proc. rdr, -1,4 proc. mdm
Co wpłynęło na ogólny wynik inflacji?
Choć średni poziom cen w sierpniu się nie zmienił, niektóre grupy towarów i usług miały istotny wpływ na wskaźnik inflacji.
Najmocniej podniosły inflację:
- usługi telekomunikacyjne (łączność): +0,06 punktu proc.
- mieszkanie i nośniki energii: +0,03 p.p.
- Najbardziej ją obniżyły:
- odzież i obuwie: -0,06 p.p.
- transport: -0,04 p.p.
- wyposażenie mieszkań: -0,03 p.p.
Inflacja w granicach celu, ale różnice w odczuciach są spore
Choć oficjalny wskaźnik inflacji utrzymuje się w granicach celu NBP (2,5 proc. ±1 p.p.), to struktura wzrostów pokazuje, że koszty życia rosną głównie w obszarze usług.
Największy wpływ na inflację miały:
- żywność - +4,7 proc. rdr
- mieszkanie i energia - +3,1 proc.
- alkohol, papierosy, gastronomia i hotele
Z drugiej strony, tańszy transport oraz odzież i obuwie działały hamująco na wzrost wskaźnika. W ujęciu miesięcznym, najmocniej podrożała łączność, a najbardziej potaniały ubrania i buty.