Będzie wygodniej i szybciej jechać z Łodzi do Warszawy. Jest przetarg
Co się zmieni na autostradzie A2?
Pracami objęte zostanie łącznie 92 km trasy między Łodzią i Warszawą, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ. Głównym zamierzeniem jest rozbudowa obu jezdni autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowy pas ruchu. Na ten cel, już na etapie projektowania (w latach 2009-2010), uwzględniono rezerwę terenu w pasie rozdziału i dostosowano rozmiary obiekty inżynierskie.
Niż genueński Łodzi nie zaszkodzi...
Po rozbudowie droga pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków będzie miała po trzy pasy w każdym kierunku, a dalej do węzła Konotopa cztery. Dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). Podjęto jednak decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne.
Rozbudowa – jak ją sprawnie przeprowadzić?
Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą to jedna z najbardziej skomplikowanych inwestycji w ostatnich latach. Największym wyzwaniem będzie fakt, że prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu samochodów. Wymaga to opracowania i wdrożenia skomplikowanej i bardzo precyzyjnej czasowej organizacji ruchu, która zapewni maksymalnie efektywny przejazd aut.
– Mamy bogate doświadczenia na tym polu, które zdobyliśmy m.in. przy rozbudowie DK8 do standardu drogi ekspresowej między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim, czy budowie autostrady A1 na odcinku od Piotrkowa Trybunalskiego do granicy z woj. łódzkiego i śląskiego – zapewnia Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA. – Dzięki temu projektant mógł opracować optymalne rozwiązania.
Dwa pasy ruchu pozostaną na każdej jezdni
Nowy Dworzec Kaliski dostępny dla podróżnych. Zobacz i oceń
Aby maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków, zarówno w stronę Warszawy jak i Poznania, dostępne będą po dwa pasy ruchu. To konieczne minimum, aby przejazd między stolicą i centrum kraju odbywał się możliwie sprawnie i bez poważniejszych zakłóceń. Planowane jest również wprowadzenie odcinkowych pomiarów prędkości, który bardzo dobrze sprawdziły się w trakcie budowy autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową oraz znacznie poprawiły tam bezpieczeństwo.
Po co na A2 dodatkowe pasy ruchu?
Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest od 13 lat i stała się w tym czasie jednym z najbardziej obciążonych ruchem odcinków dróg w Polsce. Jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Na rozbudowę trasy czekają wszyscy – zarówno przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe, jak i zwykli kierowcy. Zgodnie z ostatnim pomiarem ruchu, liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 do blisko 100 tys. Spodziewamy się, że ruch na tym odcinku będzie stale wzrastał. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma także ułatwić w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Inwestycja podzielona została na cztery odcinki realizacyjne:
- Łódź Północ – Łyszkowice (27,8 km),
- Łyszkowice – granica woj. łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km),
- granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Grodzisk Mazowiecki (25,5 km),
- undefined
Porzucone tiry pełne śmieci stoją przy Aleksandrowskiej
W przetargach na rozbudowę wszystkich czterech odcinków autostrady A2 między Łodzią i Warszawą GDDKiA wprowadziła zapisy uwzględniające założenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 22 października 2024 r. Do przetargów nie zostaną dopuszczone oferty składane przez wykonawców z siedzibą w tzw. państwach trzecich (tj. innych niż członkowie Unii Europejskiej). Dotyczy to również członków konsorcjum oraz tzw. podmiotów udostępniających zasoby. Nasza decyzja ma na celu ochronę polskiego i unijnego rynku zamówień publicznych oraz wzmocnienie pozycji polskich firm budowlanych.
Nie są to pierwsze postępowania na realizację inwestycji, które uwzględniają założenia wyroku TSUE. Nie czekając na rozwiązania ustawowe, zasady te GDDKiA wprowadziła po raz pierwszy w ogłoszonym 5 maja br. przetargu na projekt oraz budowę ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A2 w województwie lubelskim.