Coś niepokojącego dzieje się z nauką tego przedmiotu w szkole

Aż 78 proc. rodziców nie wierzy, że szkoła nauczy ich dziecko mówić po angielsku – to tylko jeden z niepokojących wniosków płynących z raportu National Geographic Learning Polska. Dokument ujawnia rosnącą przepaść między oczekiwaniami społeczeństwa a realiami szkolnej edukacji językowej.

Rodzice nie wierzą, że szkoła nauczy dzieci mówić po angielskuRodzice nie wierzą, że szkoła nauczy dzieci mówić po angielsku
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Magdalena Konczal

Uczą schematów, nie języka. Rodzice alarmują

Zgodnie z raportem, 83% rodziców wskazuje, że skuteczna nauka odbywa się głównie na dodatkowych, płatnych zajęciach – w szkołach językowych czy podczas korepetycji. Tylko 5% badanych twierdzi, że szkoły oferują wsparcie na porównywalnym poziomie.

Zdecydowana większość respondentów (78%) nie wierzy, że szkoła przygotowuje uczniów do swobodnej komunikacji. Dodatkowo 60% uważa, że lekcje są monotonne i pozbawione praktycznych elementów, a niemal wszyscy (92%) twierdzą, że dzieci powinny uczyć się także języka potocznego i sztuki prowadzenia realnych rozmów.

Dzieci nie uczą się, aby zdawać egzaminy. One uczą się, aby zrozumieć świat – podkreśla Jolanta Lesiak, nauczycielka języka angielskiego i trenerka kompetencji cyfrowych. – Jeśli jednak zdawanie, procenty i oceny stają się ważniejsze niż neurobiologia, doprowadzamy niejednokrotnie do sytuacji, w której dzieci i młodzież wzorowo opanowują techniki egzaminacyjne: potrafią uzupełniać luki, wychwytują z usłyszanego tekstu poprawne odpowiedzi, a będąc na zagranicznych wakacjach, nie są w stanie zamówić dwóch gałek lodów ani poprosić o chusteczkę.

Szkoła nie nadąża za światem. Nie wystarczy „piątka z angielskiego”

Raport pokazuje, że brak praktycznego podejścia to tylko część problemu. Aż 58% badanych uważa, że obecny system oceniania nie odzwierciedla rzeczywistych kompetencji językowych. „Piątki” coraz częściej oznaczają umiejętność rozwiązywania testów, a nie rzeczywiste użycie języka.

– Kompetencje XXI wieku to zestaw umiejętności, które dziś liczą się równie mocno jak wiedza. W świecie, który zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, młodzi ludzie potrzebują czegoś więcej niż biegłości w testach i perfekcyjnej znajomości gramatyki. Potrzebują kreatywności, krytycznego myślenia, umiejętności współpracy i komunikacji – czyli zdolności, które pozwolą im odnaleźć się w dynamicznej, zglobalizowanej rzeczywistości – mówi Ola Marchwian z National Geographic Learning Polska.

Z raportu wynika też, że:

  • 65% respondentów uważa, że program nauczania nie nadąża za zmianami na rynku pracy,
  • 53% podkreśla, że szkoła nie rozwija kompetencji takich jak krytyczne myślenie, współpraca i komunikacja międzykulturowa.

Eksperci podpowiadają konkretne rozwiązania – w tym zajęcia w grupach mieszanych wiekowo, stosowanie metod interaktywnych i większy nacisk na praktyczną naukę przez działanie i rozmowę.

W przypadku dzieci już wiadomo, że uczą się rewelacyjnie od siebie nawzajem, od starszych dzieci, od bardziej zaawansowanych. Również starszym uczniom pomoże
w nauce tłumaczenie tym młodszym. Aby coś dobrze wyjaśnić, trzeba najpierw samemu zrozumieć. Dlatego uważam, że zajęcia w mieszanych grupach wiekowych byłyby dobrym pomysłem. Więcej rozmów, a mniej definicji wymaganych przez nauczyciela – apeluje Sandra Scholz, autorka bloga Madame Polyglot.

Pełny raport dostępny jest na stronie: National Geographic Learning Polska – Raport 2025.

Wybrane dla Ciebie

Ceny na stacjach idą w dół. Analitycy prognozują dalsze spadki
Ceny na stacjach idą w dół. Analitycy prognozują dalsze spadki
Ciechanowiec: Nadchodzi Święto Chleba. Gwiazdą będzie Kamil Bednarek
Ciechanowiec: Nadchodzi Święto Chleba. Gwiazdą będzie Kamil Bednarek
Koniec podatkowego eldorado. Fiskus uszczelnia przepisy o fundacjach
Koniec podatkowego eldorado. Fiskus uszczelnia przepisy o fundacjach
Strategiczna działka w Warszawie idzie pod młotek. Startuje walka o miliony
Strategiczna działka w Warszawie idzie pod młotek. Startuje walka o miliony
Toruń: Nie żyje Józef Wierniewski, wieloletni dyrektor "piątki", były radny
Toruń: Nie żyje Józef Wierniewski, wieloletni dyrektor "piątki", były radny
Pies odgryzł JoyCona ze Switcha 2. Nintendo wymieni część za darmo
Pies odgryzł JoyCona ze Switcha 2. Nintendo wymieni część za darmo
Twórcy Titan Quest 2 odpowiedzieli na palące pytania o przyszłość gry. Dwóch rzeczy w grze na pewno nie będzie
Twórcy Titan Quest 2 odpowiedzieli na palące pytania o przyszłość gry. Dwóch rzeczy w grze na pewno nie będzie
Nowy światowy rekord plonu rzepaku z udziałem odmiany LG Avenger
Nowy światowy rekord plonu rzepaku z udziałem odmiany LG Avenger
Panaszew: Tragiczny wypadek. Na miejscu zginął mieszkaniec Łodzi
Panaszew: Tragiczny wypadek. Na miejscu zginął mieszkaniec Łodzi
Fiński napastnik o przenosinach do Cracovii. "Ten klub ma wielkie tradycje"
Fiński napastnik o przenosinach do Cracovii. "Ten klub ma wielkie tradycje"
Końskie: Wierni wyruszyli na Jasną Górę. Wędruje 270 osób
Końskie: Wierni wyruszyli na Jasną Górę. Wędruje 270 osób
Zielona Góra: Ogromny pożar szkoły. Dym widać z wielu kilometrów
Zielona Góra: Ogromny pożar szkoły. Dym widać z wielu kilometrów