Start kampanii "Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro" w ramach programu "Mów Do Mnie - #TokTuMi"

Początek roku szkolnego to dobry moment, aby zwrócić uwagę na jedno z najpoważniejszych wyzwań młodego pokolenia - zdrowie psychiczne. DHL eCommerce Polska we współpracy ze Stowarzyszeniem Mentalnie Równi, organizatorem programu "Mów Do Mnie - #TokTuMi", rozpoczyna kampanię społeczną "Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro". W ramach programu firma obejmie patronatem lekcje poświęcone dwóm kluczowym obszarom: przeciwdziałaniu hejtowi rówieśniczemu oraz mądremu korzystaniu z nowych technologii. W akcji ma wziąć udział 38 000 uczniów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz rodzice i nauczyciele.
Hejt może zniszczyć życieStart kampanii "Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro" w ramach programu "Mów Do Mnie - #TokTuMi"
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Daniel Świerżewski

Kryzys, który trzeba zatrzymać

Problem zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży narasta. W 2024 roku życie odebrało sobie 127 dzieci, ponad 2 tysiące nastolatków podjęło próby samobójcze, a liczba młodych pacjentów korzystających z pomocy psychologicznej i psychiatrycznej wzrosła w ostatnich latach o ponad 130%. Równocześnie niemal 40% nastolatków doświadczyło wyzywania w sieci, a co czwarty był ośmieszany lub poniżany online.

Dziewczynki uczymy promocji, chłopców inwestowania? Badaczka: "Potem trudno to przełamać"

W odpowiedzi na skalę problemu Stowarzyszenie Mentalnie Równi od 2022 roku prowadzi program "Mów Do Mnie - #TokTuMi", największy w kraju wielopoziomowy i skoordynowany program na rzecz zdrowia psychicznego i profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży, który obejmuje uczniów, rodziców, nauczycieli i całe społeczności lokalne.

W roku szkolnym 2025/2026 DHL eCommerce obejmie patronatem lekcje poświęcone dwóm obszarom: hejtu rówieśniczego oraz zdrowych technologii. Badania pokazują, że aż 97% młodzieży zauważa szkodliwe zjawiska w internecie, a 84% wskazuje hejt jako jedno z najbardziej destrukcyjnych. Jednocześnie tylko 44% nastolatków zawsze ma na kogo liczyć, gdy coś ich zaniepokoi w sieci.

- Wierzymy, że biznes ma obowiązek działać odpowiedzialnie i angażować się w tematy naprawdę ważne dla społeczeństwa. Hejt i uzależnienia od technologii to zjawiska, które dotykają młodych ludzi codziennie - także dzieci naszych pracowników, kurierów i klientów. Dlatego naturalne jest dla nas, aby włączyć się w program "Mów Do Mnie - #TokTuMi", który nie tylko edukuje, ale realnie wspiera szkoły, rodziny i lokalne społeczności. Wspólnie możemy zatrzymać hejt i nadawać dobro - podkreśla Agnieszka Świerszcz, prezes DHL eCommerce Polska.

DHL eCommerce Polska od lat angażuje się w projekty edukacyjne i społeczne, realizując swoją misję łączenia ludzi i poprawiania jakości ich życia. Kampania społeczna "Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro" realizująca program profilaktyki na rzecz zdrowia psychicznego to konkretne działania odpowiadające na jedno z najważniejszych wyzwań społecznych współczesności, jakim jest dobrostan młodych ludzi.

Hejt i zdrowe technologie - dwa kluczowe obszary

Zaangażowanie DHL to szansa na zwiększenie świadomości społecznej wokół problemu hejtu, który nie kończy się wraz z dźwiękiem szkolnego dzwonka, lecz towarzyszy dzieciom także w świecie online - często w formie cyfrowej agresji. Firma wykorzysta swój zasięg i doświadczenie w budowaniu dialogu społecznego, aby akcja dotarła do jeszcze większej liczby szkół i lokalnych społeczności w całej Polsce.

- Hejt rówieśniczy silnie wpływa na poczucie wartości młodej osoby. Może prowadzić do wykluczenia, depresji i braku zaufania do samego siebie. Szczególnie groźne jest to w okresie dorastania, gdy intensywnie rozwija się osobowość - mówi Joanna Pecho, psycholożka dzieci i młodzieży Instytutu Zdrowia Mentalnego.

Równie niepokojące są dane dotyczące korzystania z technologii. 58% dzieci w wieku
7-12 lat używa mediów społecznościowych przeznaczonych od 13. roku życia, a ponad 300 tys. najmłodszych spędza codziennie ponad dwie godziny na TikToku. W tej samej grupie wiekowej dzieci spędzają średnio ponad cztery godziny dziennie na serwisach społecznościowych i platformach streamingowych, co prowadzi do przebodźcowania, problemów z koncentracją i trudności w utrzymaniu równowagi między światem cyfrowym a realnym.

- Młodzi ludzie nie uczą się zdrowych sposobów radzenia sobie z napięciem i emocjami, ale szukają natychmiastowej przyjemności. Tak właśnie działa mechanizm uzależnienia od technologii, który opiera się na nieustannym poszukiwaniu dopaminy. Niestety, przerwanie tego procesu i wypracowanie nowych, zdrowych nawyków jest bardzo trudne i może rzutować na całe dorosłe życie - dodaje Joanna Pecho.

Eksperci zwracają uwagę, że edukacja w tym zakresie powinna uczyć nie zakazu, ale mądrego i świadomego korzystania z technologii - tak, by wspierała naukę, rozwój i kreatywność, zamiast izolować i obniżać koncentrację.

Wspólna odpowiedzialność dorosłych i biznesu

Program "Mów Do Mnie - #TokTuMi" pokazuje, że troska o zdrowie dzieci zaczyna się od dorosłych: rodziców, nauczycieli i całych społeczności lokalnych. W roku szkolnym 2024/2025 program objął 251 szkół, gdzie zrealizowano 2327 lekcji dla ponad 60 tys. uczniów. Program wyróżnia się unikalną metodologią - warsztaty prowadzą studenci psychologii w modelu wsparcia rówieśniczego, a szkolenia dla dorosłych realizują psychoterapeuci dziecięcy. Dzięki temu przekaz jest nie tylko merytoryczny, ale i bliski doświadczeniom uczniów.

Współpraca z DHL pozwoli jeszcze mocniej nagłośnić potrzebę profilaktyki i dotrzeć do większej liczby placówek w całym kraju. Dzięki wspólnym działaniom instytucji, biznesu i społeczeństwa możliwa jest realna zmiana i bezpieczniejsza przyszłość dla młodych pokoleń.

Więcej na temat kampanii "Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro": www.dhlbiznes.pl/dostarczamydobro

oraz na temat programu "Mów Do Mnie - #TokTuMi": www.mowdomnie.org

Wybrane dla Ciebie
Lublin: Błonia przy zamku odmienią swoje oblicze. Nadchodzi "morze traw"
Lublin: Błonia przy zamku odmienią swoje oblicze. Nadchodzi "morze traw"
Od zupy po kawę. Dlaczego warto jeść dynię właśnie teraz? Tak działa na zdrowie
Od zupy po kawę. Dlaczego warto jeść dynię właśnie teraz? Tak działa na zdrowie
Celestyny: Poważny wypadek. Dwie osoby w szpitalu. Droga była całkowicie zablokowana
Celestyny: Poważny wypadek. Dwie osoby w szpitalu. Droga była całkowicie zablokowana
Żory: Pierwszy jarmark świętomarciński. Nie zabraknie słodkich rogali i gęsiny
Żory: Pierwszy jarmark świętomarciński. Nie zabraknie słodkich rogali i gęsiny
Zakopane: Covid nie zniknął. "Jadłem obiad i zorientowałem się, że jestem zarażony"
Zakopane: Covid nie zniknął. "Jadłem obiad i zorientowałem się, że jestem zarażony"
Bydgoszcz: „Bestia z Chełmży” znów stanie przed sądem
Bydgoszcz: „Bestia z Chełmży” znów stanie przed sądem
Legnickie Pole i Chojnów: Wieczory z muzyką Chopina
Legnickie Pole i Chojnów: Wieczory z muzyką Chopina
Poznań: Paderewski Festival. Wystąpią laureaci Konkursu Chopinowskiego
Poznań: Paderewski Festival. Wystąpią laureaci Konkursu Chopinowskiego
Sztuczny podział gospodarstwa. Co z dopłatami? NSA wystąpi do TSUE
Sztuczny podział gospodarstwa. Co z dopłatami? NSA wystąpi do TSUE
Warszawa: Poszli za zapachem i odkryli nielegalny zrzut ścieków
Warszawa: Poszli za zapachem i odkryli nielegalny zrzut ścieków
Warszawa: Czy najbardziej pechowy park na Białołęce w końcu powstanie?
Warszawa: Czy najbardziej pechowy park na Białołęce w końcu powstanie?
Nowa gra z serii Sacred świadomie rezygnuje z tradycyjnego elementu
Nowa gra z serii Sacred świadomie rezygnuje z tradycyjnego elementu