Gorzów: Miasto chce więcej kamer i tablic na przystankach. Tym razem się uda?
Pierwszy przetarg unieważniony
Plany rozbudowy monitoringu i sytemu informacji pasażerskiej nie są nowe. Zapytanie ofertowe na wykonanie dokumentacji projektowej zostało ogłoszone już w kwietniu tego roku. Odpowiedziała na nie jednak tylko jedna firma, która wyceniła realizację zlecenia na ponad sto pięćdziesiąt tysięcy złotych. Problem w tym, że miasto zaplanowało na ten cel niespełna siedemdziesiąt tysięcy złotych. Różnica niemal dziewięćdziesięciu tysięcy złotych sprawiła, że przetarg został unieważniony.
Gorzów robi drugie podejście
Taka sytuacja jest dobrze znana z innych miejskich inwestycji. Ambitne plany często rozbijają się o twardą rzeczywistość finansową. Rynek usług projektowych, zwłaszcza w obszarze infrastruktury miejskiej, dynamicznie się zmienia, a rosnące koszty materiałów, energii i pracy przekładają się na coraz wyższe oferty wykonawców. Mimo niepowodzenia w pierwszym postępowaniu, miasto nie zamierza porzucić projektu. Urzędnicy ponownie ogłosili przetarg, licząc, że tym razem pojawi się więcej chętnych wykonawców, a koszty uda się dostosować do budżetu. Swoje oferty mogą składać do końca lipca.
Kamery pilnują i nigdy nie śpią
Dziś w Gorzowie działa już kilkadziesiąt kamer miejskiego monitoringu. Zlokalizowane są w strategicznych punktach miasta. Nieustannie rejestrują obraz, który trafia do centrum monitoringu. Tam operatorzy przez całą dobę analizują podgląd. Ich zadaniem jest wychwytywanie niepokojących zdarzeń - od wykroczeń drogowych, przez akty wandalizmu, aż po spożywanie alkoholu w miejscach publicznych. System monitoringu nie tylko odstrasza potencjalnych sprawców, ale przede wszystkim umożliwia szybką interwencję służb. W wielu przypadkach to właśnie błyskawiczna reakcja operatorów i policji zapobiegła eskalacji zagrożeń.
Gdzie pojawią się nowe urządzenia?
W ramach planowanej rozbudowy systemu miejskiego monitoringu nowoczesne kamery mają pojawić się w siedmiu kluczowych lokalizacjach. To miejsca o dużym natężeniu ruchu, zarówno pieszych, jak i samochodów, a także newralgiczne punkty komunikacyjne, gdzie bezpieczeństwo mieszkańców i podróżnych ma szczególne znaczenie.
- Skrzyżowanie ulic Jancarza i Sikorskiego – jedno z bardziej ruchliwych miejsc w centrum miasta, będące ważnym węzłem przesiadkowym i komunikacyjnym.
- Skrzyżowanie ulic Walczaka i Czereśniowej – często uczęszczane skrzyżowanie w północnej części Gorzowa, łączące osiedla mieszkaniowe z głównymi trasami wylotowymi.
- Ulica Pomorska – przy przystanku naprzeciwko Intermarché – rejon o dużym natężeniu pieszych i pasażerów komunikacji miejskiej.
- Rondo Santockie – jedno z ważniejszych rond w układzie drogowym miasta.
- Rondo Solidarności – strategiczny punkt komunikacyjny, gdzie przecinają się ważne trasy dojazdowe do centrum i dzielnic mieszkaniowych.
- Rondo Ofiar Katynia – często uczęszczane przez mieszkańców osiedli położonych w tej części Gorzowa.
- Rondo Gdańskie – jedno z głównych rond na trasie wylotowej z miasta, gdzie natężenie ruchu bywa szczególnie duże w godzinach szczytu.
Każda z planowanych kamer ma mieć możliwość obrotu i zbliżenia obrazu, co zwiększy ich skuteczność w rejestrowaniu szczegółów i umożliwi bardziej precyzyjną analizę sytuacji w czasie rzeczywistym. Wszystkie urządzenia zostaną zintegrowane z miejskim centrum monitoringu, skąd obraz będzie przekazywany na żywo i analizowany przez operatorów przez całą dobę.
Więcej informacji dla pasażerów
Drugim filarem inwestycji jest rozwój systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Elektroniczne tablice, które wyświetlają aktualne informacje o przyjazdach autobusów i tramwajów, mają pojawić się na łącznie jedenastu przystankach – czterech autobusowych i siedmiu tramwajowych. Oprócz czasu odjazdu i numeru linii, tablice będą również informować o jakości powietrza i aktualnej godzinie. Planowana lokalizacja tablic:
Przystanki autobusowe:
- Park Kopernika (kierunek Górczyn)
- Park Kopernika (kierunek Śródmieście)
- Stilon (kierunek Os. Staszica)
- Stilon (kierunek Prefadom)
Przystanki tramwajowe:
- Stilon (kierunek Fieldorfa-Nila)
- Stilon (kierunek Śródmieście)
- Park Kopernika (kierunek Fieldorfa-Nila)
- Park Kopernika (kierunek Śródmieście)
- Pomorska (kierunek Fieldorfa-Nila)
- Żelazna (kierunek Wieprzyce)
- Żelazna (kierunek Śródmieście)