Lubuskie: Kolejne problemy z rachunkami za prąd. Chaos z rozliczeniami ze spółką ENEA nadal trwa?

Do naszej redakcji zgłosił się kolejny Czytelnik, który ma problemy z rachunkami za prąd od spółki ENEA. Grzegorz Obarski z Sulęcina mówi o brakujących fakturach i błędnych naliczeniach. Czy chaos z rozliczeniami za energię w Lubuskiem nadal trwa?
Senior couple checking bills and calculating expenses using a laptop at home, debt taxes concept, worried married elderly couple
woman, man, senior, bill, finance, retirement, couple, home, document, laptop, wife, computer, budget, husband, elderly, together, technology, mature, old, paper, retired, paperwork, tax, debt, insurance, financial, investment, saving, internet, reading, adult, banking, payment, pension, worried, calculating, mortgage, paying, aged, money, loan, pensioner, togetherness, problem, serious, accounting, older, expense, calculator, account, woman, man, senior, bill, finance, retirement, couple, home, document, laptop, wife, computer, budget, husband, elderly, together, technology, mature, old, paper, retired, paperwork, tax, debt, insurance, financial, investment, saving, internet, reading, adult, banking, payment, pension, worried, calculating, mortgage, paying, aged, money, loan, pensioner, togetherness, problem, serious, accounting, older, expense, calculatorWirtualna Polska
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Łukasz Koleśnik

Kryzys rozliczeń ENEA w Lubuskiem i nie tylko

Przypomnijmy, że od początku 2025 roku mieszkańcy województwa lubuskiego masowo zgłaszają błędy w rozliczeniach za energię elektryczną dostarczaną przez ENEA. Wprowadzenie Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii (CSIRE) miało usprawnić cyfryzację, ale przyniosło odwrotny efekt - tysiące odbiorców otrzymały błędne faktury, opóźnione rozliczenia lub absurdalne kwoty do zapłaty.

Wielu klientów zamiast rzeczywistego zużycia dostało prognozy oderwane od stanu liczników, a infolinie oraz biura obsługi klienta zostały zasypane reklamacjami. Często bez skutku.

PiS traci w sondażach. "Po to jest ta burza mózgów"

Rachunek na 250 tys. zł - przypadek, który poruszył całą Polskę

Jednym z najbardziej szokujących przypadków był ten z Witnicy, który opisaliśmy na początku roku. Pani Sylwia Zawadzka otrzymała fakturę opiewającą na 250 tys. zł, mimo że w jej domu działała instalacja fotowoltaiczna, a licznik wskazywał nadpłatę.

- Nie prowadzimy firmy, nie używamy ciężkiego sprzętu. To dom jednorodzinny - mówiła wtedy pani Sylwia.

Po złożonej reklamacji ENEA wystawiła korektę na 185 tys. zł. Pomimo tego, że część błędów została formalnie uznana, sytuacja zmusiła rodzinę do chwilowego życia bez prądu. Ostatecznie jednak rodzina z Witnicy stała się samowystarczalna. W jaki sposób? Tekst poniżej:

Nowe zgłoszenie z Sulęcina. Brakuje faktur, zawyżone zużycie

Z redakcją skontaktował się ostatnio pan Grzegorz Obarski z Sulęcina.

- Od trzech miesięcy nie otrzymuję faktur. Mój znajomy czeka już pół roku - relacjonuje. - Złożyłem reklamację dotyczącą błędnego rozliczenia. Naliczono mi o 400 kWh więcej niż wynika z mojego zużycia. Niestety, reklamacja została odrzucona bez podania konkretnej podstawy.

Jak dodaje, lokalne biuro obsługi klienta w Sulęcinie stara się pomagać, jednak ich działania są "gdzieś blokowane". Z nieoficjalnych informacji wynika, że podobne problemy ma coraz więcej mieszkańców tego miasta.

ENEA odpowiada

W sprawie pana Grzegorza skontaktowaliśmy się z biurem prasowym spółki ENEA.

- Klient nie był w grupie osób z województwa lubuskiego, które miały w maju wystawiane korekty - wyjaśnia Berenika Ratajczak, rzeczniczka prasowa Enei. - Po dokładnej weryfikacji potwierdzamy, że rozliczenia klienta są prawidłowe i zgodne z jego zużyciem energii. Klient część faktur miał wystawianych na podstawie odczytów szacunkowych, kwoty na fakturach uległy więc zmianie po dokonaniu odczytu rzeczywistego przez inkasenta. Dodatkowo klient zmienił umowę i sposób rozliczenia z 12-miesiecznego na comiesięczne.

B. Ratajczak dodaje, że jeśli klient potrzebowałby dodatkowych wyjaśnień lub kontaktu z Eneą w innej sprawie, to zachęca do korzystania z elektronicznego Biura Obsługi Klienta lub aplikacji Moja Enea. - Te narzędzia zapewniają dostęp do Enei 24/7 usprawniając naszą wzajemną komunikację - mówi rzeczniczka.

Podkreśla również, że zamieszanie z rachunkami w Lubuskiem zakończyło się po wystawieniu korekt. - Tamten temat został już zakończony, a opisywany przypadek nie ma z nim związku - zapewnia.

Wybrane dla Ciebie
Hokej. Wielkie zmiany w Oświęcimiu. Nagłe odejście prezesa
Hokej. Wielkie zmiany w Oświęcimiu. Nagłe odejście prezesa
Gdańsk: 31-latek odpowie za kradzież zuchwałą
Gdańsk: 31-latek odpowie za kradzież zuchwałą
Warszawa: Pożar w piwnicy przy Puławskiej. Utrudnienia dla kierowców
Warszawa: Pożar w piwnicy przy Puławskiej. Utrudnienia dla kierowców
Zaginione zmysły człowieka. Czy naprawdę mieliśmy ich więcej?
Zaginione zmysły człowieka. Czy naprawdę mieliśmy ich więcej?
Mazowieckie: Magazyn podróbek pod Warszawą. Towar za blisko 25 mln zł
Mazowieckie: Magazyn podróbek pod Warszawą. Towar za blisko 25 mln zł
Stare Babice: 36-latka zaatakowała matkę nożem. Odpowie za usiłowanie zabójstwa
Stare Babice: 36-latka zaatakowała matkę nożem. Odpowie za usiłowanie zabójstwa
Poznań: Walka z dzikimi wysypiskami. Straż Miejska podsumowuje
Poznań: Walka z dzikimi wysypiskami. Straż Miejska podsumowuje
Trik na idealny puszysty biszkopt. Cukiernicy zdradzają swój sekret
Trik na idealny puszysty biszkopt. Cukiernicy zdradzają swój sekret
Warszawa: Bójka w Śródmieściu. Opublikowano wizerunek podejrzanych
Warszawa: Bójka w Śródmieściu. Opublikowano wizerunek podejrzanych
Bełchatów: Młodzi aktorzy grupy BAT-PKP ponownie na scenie
Bełchatów: Młodzi aktorzy grupy BAT-PKP ponownie na scenie
Łódź: Liście na chodnikach. Kto odpowiada za sprzątanie?
Łódź: Liście na chodnikach. Kto odpowiada za sprzątanie?
Świt Szczecin pożegnał się z Pucharem Polski. Problemy na boisku
Świt Szczecin pożegnał się z Pucharem Polski. Problemy na boisku