Młodzież pije regularnie. Przesuwa się granica inicjacji alkoholowej
Wczesna inicjacja to codzienność
Badanie Ogólnopolskiej Grupy Badawczej pokazuje, że inicjacja alkoholowa w Polsce następuje wyjątkowo wcześnie. Najczęściej - w wieku 15-17 lat (37,9 proc.), ale aż 6,9 proc. przyznaje, że ich pierwszy kontakt z alkoholem miał miejsce przed 14. rokiem życia.
Seria eksplozji na Krymie. Wywiad Ukrainy uderzył z zaskoczenia
Zdecydowaną większość tych prób stanowiło piwo - po nie sięgnęło blisko 50 proc. badanych, wskazując je jako pierwszy napój alkoholowy.
- Zdecydowana większośc z nas, w tym ja, moje rówieśniczki oraz moi rówieśnicy rozpoczęliśmy inicjację alkoholową za wcześnie, kiedy byliśmy jeszcze niepełnoletnimi dziećmi. Zakup alkoholu nigdy nie był problemem, pomimo wieku, a presja rówieśnicza i społeczna związana z inicjacją była i jest na tyle duża, że zrobimy prawie wszystko, żeby go zdobyć - mówi Maja Lewandowska, twarz kampanii "Zero Procent Prawdy".
Młodzież pije regularnie
Wakacje dodatkowo sprzyjają eksperymentom. W grupie wiekowej 18-29 lat tylko 21,8 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w lipcu i sierpniu 2025 roku nie sięgnęło ani razu po alkohol. Większość piła - od okazjonalnego spożycia po regularne, cotygodniowe spotkania z piwem czy mocniejszymi trunkami.
- Każdy weekend duża część młodych osób wiąże z piwem, wódką, imprezą i kacem kolejnego dnia. Jednak to piwo jest najszerzej dostępne, tanie i traktowane jako niegroźny napój, stanowiący element każdego spotkania. Dlaczego? Bo reklamy kreują właśnie taki wizerunek - podkreśla Lewandowska.
Reklamy piwa są masowo kierowane do młodych ludzi i kreują obraz alkoholu jako nieodłącznego elementu spotkań, rodzinnych chwil czy relaksu. Powtarzające się slogany i melodie reklamowe utrwalają w świadomości młodzieży pozytywne skojarzenia z piwem, co sprawia, że trunek ten traktowany jest jako niegroźny napój.
- Reklamy te są też masowo kierowane do nas - młodych. Nikomu w moim wieku nie muszę przypominać piosenek o połączeniu piwa z mrożoną herbatą i późniejszy produkt który to utożasamia - mówi Lewandowska.
W efekcie presja społeczna rośnie - osoby odmawiające picia spotykają się z niezrozumieniem i negatywnymi komentarzami. To zjawisko, zdaniem aktywistów kampanii "Zero Procent Prawdy", przyczynia się do wczesnej inicjacji alkoholowej i zwiększa ryzyko uzależnień.
Polacy oczekują reakcji
Problem nie jest marginalny. 40,3 proc. ankietowanych w wieku 18-29 lat przyznało, że w przeszłości udało im się kupić alkohol mimo braku pełnoletności. W opinii ekspertów i organizacji społecznych to dowód na nieskuteczność systemu kontroli sprzedaży.
Jednocześnie aż 69,7 proc. respondentów badania OGB uważa, że politycy powinni podjąć bardziej zdecydowane działania, by ograniczyć wczesną inicjację alkoholową wśród dzieci i młodzieży.
Źródło: materiały GrowSPACE