Nisze estakady kolejowej mogą zostać odsłonięte. Będzie więcej przejść do Warty?

- Nieestetyczne ściany szpecą nasze centrum i odbierają dostęp do przestrzeni publicznej nad Wartą – mówi gorzowski inżynier. Chce odsłonięcia nieużytkowanych nisz estakady kolejowej.
W części nisz estakady kolejowej nie dziej się nic od kilku dziesiątków lat. Czy w końcu to się zmieni?W części nisz estakady kolejowej nie dziej się nic od kilku dziesiątków lat. Czy w końcu to się zmieni?
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
  • W części nisz estakady kolejowej nie dziej się nic od kilku dziesiątków lat. Czy w końcu to się zmieni?
  • W części nisz estakady kolejowej nie dziej się nic od kilku dziesiątków lat. Czy w końcu to się zmieni?
  • W części nisz estakady kolejowej nie dziej się nic od kilku dziesiątków lat. Czy w końcu to się zmieni?
  • W części nisz estakady kolejowej nie dziej się nic od kilku dziesiątków lat. Czy w końcu to się zmieni?
  • W części nisz estakady kolejowej nie dziej się nic od kilku dziesiątków lat. Czy w końcu to się zmieni?
[1/5] W części nisz estakady kolejowej nie dziej się nic od kilku dziesiątków lat. Czy w końcu to się zmieni? Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Jarosław Miłkowski

- Pokażmy, że estetyka i wizerunek naszego miasta są dla mieszkańców Gorzowa bardzo ważne – mówi Grzegoch Chechła. To gorzowski inżynier budownictwa mostowego, który właśnie zachęca gorzowian, by poparli jego pomysł dotyczący nisz w estakadzie kolejowej. Chodzi o likwidację szpetnej i często prowizorycznej zabudowy w tej zabytkowej konstrukcji, która należy do PKP PLK.

Gorzowska estakada kolejowa ma 2116 metrów i około siedemdziesiąt nisz. Wiele z nich znajduje się w reprezentacyjnym fragmencie miasta, czyli na wysokości bulwarów nadwarciańskich. Choć w wielu niszach prowadzona jest działalność restauracyjna, to, niestety, część pozostałych - zwłaszcza od strony ul. Nadbrzeżnej - zwyczajnie straszy swoim aktualnym widokiem. Są zabite dyktami, mają powybijane okna, a ich wygląd jest tylko powodem do wstydu.

"Przywróćmy estakadzie blask"

Gorzowski inżynier chce to zmienić. Właśnie zbiera podpisy mieszkańców pod petycją zatytułowaną: „Przywróćmy estakadzie kolejowej w Gorzowie jej dawny blask”. (Tutaj można ją podpisać).

- Zabytkowy ceglany wiadukt mógłby być wizytówką Gorzowa, a zarazem pięknym przykładem udanej rewitalizacji infrastruktury kolejowej. Niestety, część arkad estakady w rejonie ulicy Spichrzowej i Nadbrzeżnej wciąż zasłaniają wtórne, prowizoryczne zabudowy w złym stanie technicznym i wizualnym. Te nieestetyczne ściany z pustaków, płyt i elementów tymczasowych szpecą nasze centrum i odbierają mieszkańcom dostęp do atrakcyjnej przestrzeni publicznej nad rzeką Wartą – mówi Grzegorz Chechła. Społecznie i całkowicie za darmo przygotował on już projekt rozbiórki tych zabudów.

- Projekt zakłada usunięcie wtórnych ścian, odsłonięcie ceglanych sklepień estakady, uporządkowanie przestrzeni oraz udostępnienie mieszkańcom terenów pod estakadą – mówi gorzowski inżynier budownictwa. Zwraca się przy tym do mieszkańców: - Razem możemy doprowadzić do realizacji projektu, który poprawi wygląda naszego centrum, zwiększy dostępność terenów nad Wartą i przywróci estakadzie kolejowej należne miejsce w panoramie Gorzowa.

Petycję w sprawie nisz estakady Chechła kieruje do PKP Polskich Linii Kolejowych, prezydenta Gorzowa raz Ministerstwa Infrastruktury. - Każdy podpis ma znaczenie – przekonuje inżynier.

Będzie nowe wejście na bulwar?

Pomysł odsłonięcia nieużytkowanych niszy podoba się architekt miejskiej. Tym bardziej, że miasto rozmawia już na temat niszy, która jest na wysokości ul. Łazienki.
- Chcielibyśmy jej odsłonięcia. W tym miejscu chcemy zrobić schody. Nisza po zmianach mogłaby wyglądać podobnie jak ta, która jest po drugiej stronie mostu, na przedłużeniu ulicy Pionierów – mówi architekt miejska Marta Bejnar-Bejnarowicz. Magistrat toczy już w sprawie tej niszy rozmowy z PKP PLK. Na razie jeszcze za wcześnie, by mówić, kiedy ściany zabudowujące nieużytkowaną niszę miałyby zostać rozebrane.

- Gdyby zrobić przejścia pod tymi niszami, z pewnością ożywiłoby to tę część centrum. Ludzie by jej nie omijali – mówił nam wczoraj jeden z mieszkańców, gdy widział, jak fotografujemy niszę, pod którą miałoby zostać zrobione przejście dla pieszych. Pomysł rozebrania szpetnych ścian bardzo mu się spodobał.

Estakada kolejowa powstała jeszcze w niemieckich czasach miasta. Budowano ją w latach 1910-1914. Pomysł jej powstania zrodził się w związku z tym, że pociągi jeżdżące wcześniej na poziomie dzisiejszej ulicy Spichrzowej co kilkadziesiąt minut wstrzymywał ruch kołowy i pieszy przez pobliski most na Warcie. Szlabany były opuszczane trzydzieści pięć razy na dobę, a łączna przerwa w ruchu wynosiła kilka godzin, co powodowało też różnice w poziomie rozwoju miasta po obu stronach rzeki.

Wybrane dla Ciebie

Przerwa na papierosa kosztuje miliardy. Firmy między zdrowiem a równością
Przerwa na papierosa kosztuje miliardy. Firmy między zdrowiem a równością
Remontują setki kilometrów dróg na Dolnym Śląsku za ponad 200 milionów złotych. Wkrótce nabór na kolejne projekty
Remontują setki kilometrów dróg na Dolnym Śląsku za ponad 200 milionów złotych. Wkrótce nabór na kolejne projekty
Łódź: Trzeci miesiąc bez gazu. Koszmar lokatorki kamienicy
Łódź: Trzeci miesiąc bez gazu. Koszmar lokatorki kamienicy
Skąd się bierze miód spadziowy? Cała prawda o słodkiej rosie z lasu
Skąd się bierze miód spadziowy? Cała prawda o słodkiej rosie z lasu
Ile trzeba zapłacić za orkę po żniwach? Ofert przybywa
Ile trzeba zapłacić za orkę po żniwach? Ofert przybywa
Drobiarze biją na alarm. Unijne przepisy większym zagrożeniem niż grypa ptaków
Drobiarze biją na alarm. Unijne przepisy większym zagrożeniem niż grypa ptaków
Kępno: Opel kilka razy dachował w polu. Kierowca uciekł
Kępno: Opel kilka razy dachował w polu. Kierowca uciekł
Wrocław: Tym razem to nie będzie film wojenny. Kręcą "Lalkę" dla Netflixa
Wrocław: Tym razem to nie będzie film wojenny. Kręcą "Lalkę" dla Netflixa
Lgota Górna: Cztery promile i sądowy zakaz. Pijana recydywistka zatrzymana
Lgota Górna: Cztery promile i sądowy zakaz. Pijana recydywistka zatrzymana
Grzywny za brak szczepień w Kujawsko-Pomorskiem. Liczba niezaszczepionych dzieci rośnie
Grzywny za brak szczepień w Kujawsko-Pomorskiem. Liczba niezaszczepionych dzieci rośnie
Tym rodzicom ZUS zabierze część 800 plus. Ważna jest data
Tym rodzicom ZUS zabierze część 800 plus. Ważna jest data
Zabytkowa kopalnia na Śląsku nie tylko na wakacje
Zabytkowa kopalnia na Śląsku nie tylko na wakacje