Nowy Sącz: Dobre wiadomości. Nowy most na Dunajcu szybciej niż planowano
Będzie nowa droga i trzeci most na Dunajcu
To dobra wiadomość nie tylko dla mieszkańców Nowego Sącza, ale i całej Sądecczyzny. Na wniosek Marszałka Łukasza Smółki Sejmik Województwa Małopolskiego przyspieszył realizacji jednej z najważniejszych inwestycji w naszym regionie - budowa nowego mostu na Dunajcu.
- Środki w wysokości 15,8 mln zł zostaną uruchomione już w 2025 roku (zamiast w 2026), aby szybciej wypłacić odszkodowania za nieruchomości przejęte pod budowę nowego mostu na Dunajcu oraz połączenia DK 87 z DW 969 - przekazał w mediach społecznościowych radny Michał Kądziołka.
Sejmik zwiększył całkowity budżet tej strategicznej inwestycji aż o 55,4 mln zł, co daje łącznie 323,4 mln zł, w tym:
- 229,8 mln zł - środki pozyskane przez Województwo Małopolskie z budżetu Państwa,
- 84,6 mln zł - środki własne Województwa Małopolskiego,
- 9 mln zł - wkład jednostek samorządu terytorialnego.
Co powstanie w ramach inwestycji?
Inwestycja zakłada budowę nowej drogi wojewódzkiej nr 969 klasy "G" o długości ok. 3192 m wraz z rozbudową drogi krajowej nr 87 zlokalizowanych na terenie Nowego Sącza oraz gmin Chełmiec i Podegrodzie.
Będzie łączyć się z ul. Węgierską (przebieg DK 87), a po przeciwnej stronie z tzw. Zachodnią Obwodnicą Nowego Sącza (DP 1583K). Most połączy brzegi Dunajca w okolicy ul. Tłoki w Nowym Sączu oraz w okolicy Centrum Aktywnego Wypoczynku w Świniarsku.
Jak można przeczytać w dokumentacji przetargowej, projekt przewiduje m.in. budowę trzech rond tradycyjnych oraz jednego ronda turbinowego, ścieżki pieszo rowerowej, mostu na Dunajcu oraz mostków nad potokiem Majdan i potokiem Dąbrówka, wiaduktu kolejowego nad linią kolejową 96.
Ze względu na budowę nowego połączenia drogowego pomiędzy DK87 i DW 969 niezbędne będzie przeprowadzenie: przebudowy z zabezpieczeniem sieci elektroenergetycznej, teleinformatycznej, gazociągowej, kanalizacji ściekowej; odtworzenia istniejących zjazdów na odcinkach przebudowywanych dróg; budowy kanału technologicznego i wykonania infrastruktury towarzyszącej.
Nowa droga i most mają przejąć częściowo ruch samochodowy odbywający się po obecnym przebiegu ul. Węgierskiej, moście Piłsudskiego, jak i moście w Starym Sączu w ciągu DW 969. Realizacja inwestycji pozwoli nie tylko wyeliminować ruch tranzytowy z centrum i poprawić przepustowość istniejących połączeń, ale poprawi też warunki ekologiczne w korytarzu istniejących ul. Węgierskiej i Prażmowskiego w Nowym Sączu.