Ostrów: Rozbiorą stare i zbudują nowe. Nowa inwestycja za 8,7 mln zł

Firma Berger Bau podpisała umowę z Zarządem Dróg Wojewódzkich Województwa Lubuskiego na budowę dwóch mostów i przepustu w miejscowości Ostrów. Inwestycja o wartości ponad 8,7 mln zł netto ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa i przepustowości drogi wojewódzkiej nr 138.
Rozbiorą stare i zbudują nowe. Nowa inwestycja za 8,7 mln złRozbiorą stare i zbudują nowe. Nowa inwestycja za 8,7 mln zł
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Katarzyna Laszczak

Nowa inwestycja mostowa w województwie lubuskim

30 września 2025 roku firma Berger Bau zawarła umowę z Zarządem Dróg Wojewódzkich Województwa Lubuskiego na realizację inwestycji obejmującej budowę dwóch mostów i przepustu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 138 w miejscowości Ostrów.

Wartość kontraktu wynosi 8 757 838,83 zł netto, a czas realizacji przedsięwzięcia określono na 15 miesięcy.

Projekt obejmuje szeroki zakres robót inżynieryjnych i drogowych na terenie gminy Sulęcin (powiat sulęciński, województwo lubuskie). Powstaną dwa nowe mosty - nad rzeką Postomią (w km 16+589) oraz nad kanałem Młynówka (w km 16+780), a także nowy przepust w km 16+661.

Inwestycja stanowi część modernizacji układu komunikacyjnego drogi wojewódzkiej nr 138 i ma strategiczne znaczenie dla zwiększenia przepustowości i bezpieczeństwa ruchu na tym odcinku.

Nowe obiekty zastąpią przestarzałą infrastrukturę

Nowe mosty i przepust zastąpią istniejące konstrukcje, które od wielu lat nie spełniały współczesnych norm technicznych i wymogów bezpieczeństwa. Aby zapewnić ciągłość ruchu drogowego i pieszego podczas prac, Berger Bau wykona mosty tymczasowe nad rzeką Postomią i kanałem Młynówka.

Zakres robót i założenia projektowe

Zgodnie z projektem, wszystkie istniejące obiekty - zarówno mosty, jak i przepust - zostaną całkowicie rozebrane. Nowe konstrukcje będą zaprojektowane i wykonane w oparciu o aktualne normy techniczne dotyczące klasy obciążenia mostów.

Każdy z nowych obiektów zostanie przystosowany do klasy I obciążenia pojazdami samochodowymi, co umożliwi bezpieczne użytkowanie przez pojazdy ciężkie i zwiększy trwałość infrastruktury.

- Most nad rzeką Postomią - dotychczasowy obiekt o rozpiętości 12,05 m i konstrukcji z betonowych dźwigarów prefabrykowanych typu Gromnik - zostanie zastąpiony nową, żelbetową konstrukcją przystosowaną do obecnych wymagań. Obiekt zyska jezdnię o wymaganej szerokości, chodnik oraz wydzieloną drogę pieszo-rowerową, zabezpieczoną balustradami i barieroporęczami - mówi Piotr Królak, Kierownik Działu Przygotowania Produkcji - Budownictwo Mostowe w firmie Berger Bau, i dodaje: - Z kolei most nad kanałem Młynówka, dotąd o rozpiętości 6,32 m, zostanie całkowicie przebudowany. Obok jezdni o nawierzchni bitumicznej przewidziano chodnik dla pieszych, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. Projekt zakłada również zastąpienie starego przepustu o średnicy 1,0 m nową konstrukcją rurową z rury HDPE, przeniesioną z kilometrażu 16+607 na 16+661.

Mosty tymczasowe zapewnią płynność ruchu

W trakcie realizacji inwestycji kluczowym elementem będzie budowa mostów tymczasowych, które zapewnią ciągłość komunikacji. Berger Bau zaprojektuje i wykona obiekty nad rzeką Postomią i kanałem Młynówka, umożliwiające wahadłowy ruch samochodowy sterowany sygnalizacją świetlną oraz ruch pieszy.

- Rozpiętość mostów tymczasowych została dobrana w taki sposób, aby zminimalizować ingerencję w koryta cieków wodnych, ograniczając tym samym zakres robót ziemnych i nasypowych. Tymczasowa infrastruktura zostanie rozebrana po zakończeniu zasadniczych prac, przywracając teren do stanu pierwotnego - wyjaśnia Piotr Królak z Berger Bau.

Realizacja wymagająca precyzyjnej koordynacji

Z technicznego punktu widzenia inwestycja w Ostrowie należy do najbardziej złożonych przedsięwzięć infrastrukturalnych w regionie. Dla zespołu Berger Bau wyzwaniem będzie precyzyjne etapowanie prac, obejmujących zarówno roboty mostowe i drogowe, jak i prace branżowe towarzyszące - od wykonania kanalizacji deszczowej po odwodnienie układu komunikacyjnego.

- Szczególnie wymagającym elementem inwestycji będzie realizacja głębokiego fundamentowania pod podporami mostów, co wymaga wysokiej precyzji i zastosowania zaawansowanych technologii budowlanych. W planie prac znajdują się m.in. roboty ziemne, wykonanie fundamentów, przyczółków i konstrukcji przęseł, izolacje, odwodnienia, montaż desek gzymsowych, kap chodnikowych, barier i balustrad, a także finalne ułożenie nawierzchni jezdni i chodników - wylicza Piotr Królak, Kierownik Działu Przygotowania Produkcji - Budownictwo Mostowe w firmie Berger Bau.

Projekt zakończą roboty porządkowe, obejmujące profilowanie skarp, umocnienie stożków i dna rzeki oraz przywrócenie docelowej organizacji ruchu.

Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 138

Inwestycja obejmuje nie tylko budowę nowych mostów i przepustu, ale także rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 138, korektę jej przebiegu i przebudowę skrzyżowań z innymi drogami.

Projekt przewiduje wykonanie chodników, ścieżek pieszo-rowerowych, zjazdów oraz nowoczesnych urządzeń bezpieczeństwa ruchu, takich jak bariery ochronne i balustrady. Ważnym elementem będzie także system odwodnienia drogowego, w tym kanalizacja deszczowa obejmująca cały układ komunikacyjny.

Dzięki temu inwestycja nie tylko poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowników, ale także przyczyni się do ochrony środowiska, zapewniając właściwe odprowadzanie wód opadowych.

Inwestycja w bezpieczeństwo i rozwój regionu

Nowe mosty i przepust w Ostrowie będą pełnić strategiczną funkcję w infrastrukturze południowej części województwa lubuskiego. Modernizacja DW138 poprawi płynność ruchu, bezpieczeństwo i trwałość konstrukcji mostowych, zwiększając ich odporność na wzmożony transport ciężarowy.

- Inwestycja w Ostrowie to przykład realizacji, w której precyzja inżynierska spotyka się z troską o lokalną społeczność. Modernizacja infrastruktury mostowej i drogowej nie tylko zwiększy komfort kierowców, pieszych i rowerzystów, ale również wzmocni spójność komunikacyjną regionu, stanowiąc solidny fundament pod jego dalszy rozwój - podsumowuje Piotr Królak z Berger Bau.

Wybrane dla Ciebie
Solisz wodę na makaron? Uważaj na toksyczne substancje
Solisz wodę na makaron? Uważaj na toksyczne substancje
Kielce: Uroczysta msza z okazji 30-lecia Akcji Katolickiej Diecezji
Kielce: Uroczysta msza z okazji 30-lecia Akcji Katolickiej Diecezji
W Polsce wciąż mamy 2,5 mln kopciuchów. Czy dotacje już nie działają?
W Polsce wciąż mamy 2,5 mln kopciuchów. Czy dotacje już nie działają?
Warszawa: Pracownik spadł z wysokości na Ochocie. Trafił do szpitala
Warszawa: Pracownik spadł z wysokości na Ochocie. Trafił do szpitala
Legnica: Alert pogodowy na niedzielę. Ma mocno wiać
Legnica: Alert pogodowy na niedzielę. Ma mocno wiać
Pod dyktando sztuki. Poruszające życie Fridy Kahlo
Pod dyktando sztuki. Poruszające życie Fridy Kahlo
Ciasto "leniuszek" z jabłkami. Szybkie ciasto z jabłkami i kakao
Ciasto "leniuszek" z jabłkami. Szybkie ciasto z jabłkami i kakao
Gala Nagrody "Okulary ks. Kaczkowskiego". Poznaliśmy tegoroczną zwyciężczynię
Gala Nagrody "Okulary ks. Kaczkowskiego". Poznaliśmy tegoroczną zwyciężczynię
Kobylanka: Ziemniaczane żniwa. Pierogi, kopytka i sernik z ziemniaka
Kobylanka: Ziemniaczane żniwa. Pierogi, kopytka i sernik z ziemniaka
Legnica: Zapisz się na badania. Program Profilaktyki Cukrzycy Typu 2
Legnica: Zapisz się na badania. Program Profilaktyki Cukrzycy Typu 2
Toruń: Rowerowa Masa Krytyczna wyruszyła w sobotę
Toruń: Rowerowa Masa Krytyczna wyruszyła w sobotę
Najgorsza śpiewaczka świata. Niezwykła historia Jenkins
Najgorsza śpiewaczka świata. Niezwykła historia Jenkins