Polskie premiery operowe: "Głos ludzki" i Olga Rusin w roli kobiety na granicy obłędu
„Głos ludzki” („La voix humaine”) to kameralna opera Francisa Poulenca, oparta na sztuce Jeana Cocteau. Utwór podejmuje temat przemocy psychicznej wobec kobiet, łącząc klasyczną formę operową z nowoczesnym, intymnym formatem monodramu. Treść dzieła oparta jest na dramacie Jeana Cocteau, cały utwór to rozmowa telefoniczna kobiety (nie poznajemy jej imienia) z porzucającym ją kochankiem. Bohaterka, uwięziona w spirali natręctw i emocjonalnych iluzji, traci granicę pomiędzy snem a jawą, złudzeniem a rzeczywistością.
W rolę bohaterki wcielały się wielkie aktorki i pieśniarki, m. in. Ingrid Bergman, Simone Signoret, Liv Ullman, Anna Magnani, czy Edith Piaf. W Teatrze Telewizji w 1961 roku wyemitowano spektakl w reżyserii Erwina Axera z wielką rolą Zofii Mrozowskiej. W Polsce na scenie operowej wcielały się w nią Olga Pasiecznik i Joanna Woś, w pamiętanych realizacjach Krzysztofa Zanussiego (Warszawska Opera Kameralna, 2011), Mai Kleczewskiej (Teatr Wielki-Opera Narodowa 2016) i Michała Znanieckiego (Teatr Wielki w Łodzi, 2016).
Pytała Polki, czy inwestują. Oto co wyszło z badań
Jednak po raz pierwszy w Polsce dzieło zabrzmi w polskiej wersji językowej 30 i 31 października 2025 roku w warszawskim Hashtag Labie (ul. Barska 29). Realizatorzy mają nadzieję, że będzie to dla publiczności nowy sposób doświadczenia dramatu libretta Cocteau i muzyki Poulenca, nasyconej emocjonalną ekspresją i subtelnym napięciem.
Wystąpią: Olga Rusin (sopran) oraz Grzegorz Wierus (fortepian). Realizacja: Kamila Siwińska (reżyseria, scenografia, wizualizacje), Olga Rusin, Grzegorz Wierus (tłumaczenie), Kamila Siwińska, Olga Pasek (produkcja), Aleksandra Ołdak (identyfikacja wizualna), Irek Wojaczek (autor rzeźby).
Kamila Siwińska to reżyserka teatralna i operowa, fotografka, laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za najlepszy spektakl na Forum Młodej Reżyserii (2013). Współpracowała m.in. z Polską Operą Królewską („Gwałt na Lukrecji” i „Obrót śruby” Benjamina Brittena), Operą Wrocławską („Manekiny” Witolda Rudzińskiego) i Teatrem Polskim w Poznaniu. W swoich realizacjach łączy teatr, muzykę i sztuki wizualne, tworząc poruszające portrety psychologiczne kobiet i intymne opowieści o ludzkiej wrażliwości. Olga Rusin jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach. Współpracuje z czołowymi instytucjami muzycznymi w Polsce, wykonując repertuar od klasyki po muzykę współczesną. W spektaklu „Głos ludzki” po raz pierwszy prezentuje dzieło Poulenca w polskiej wersji językowej, współtworząc również jego tłumaczenie.
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa. Patronami medialnymi są POLMIC.PL i Dwójka – Polskie Radio.
30 i 31 października 2025, godz. 19:00 Hashtag Lab, ul. Barska 29, Warszawa Bilety: 30 zł