WAŻNE
TERAZ

"Będziesz zdychał". O chłopcu, który został marionetką

Pożar i chemikalia w tunelu? Tak reagują służby ratownicze

Kilka ciężarówek i osobówka zderzyły się w tunelu pod Luboniem Małym. Ruch został zablokowany. Akcję ratunkową utrudniał pożar oraz niebezpieczny amoniak, wyciekający z pojemnika w jednym z uszkodzonych pojazdów. Tak wyglądał scenariusz wspólnych ćwiczeń służb ratowniczych, przeprowadzonych w tunelu pod Luboniem Małym na Zakopiance.
pixabayfot.pixabay
Źródło zdjęć: © Pixabay | pixabay
Mariusz Michalak

Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej oraz rozporządzeniami ministerialnymi, ćwiczenia tego typu odbywają się co roku. Z jednej strony pozwalają przećwiczyć skomplikowane akcje ratownicze w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Z drugiej, od A do Z weryfikują procedurę postępowania w sytuacji zagrożenia.

Scenariusz ćwiczeń – czyli co dokładnie się wydarzyło

Około godz. 9 rano kierowca cysterny, jadący w kierunku Krakowa, wjechał do tunelu pod Luboniem Małym. W tym momencie stracił kontrolę nad pojazdem i uderzył w tył ciężarówki poruszającej się na tym samym pasie. W wyniku zderzenia przyczepa ciężarówki przewróciła się na lewy pas jezdni, blokując ruch w tunelu.
W tym samym czasie kierowca samochodu osobowego, nie widząc przeszkody na drodze, najechał na przewróconą naczepę, a jego auto stanęło w płomieniach. W pojeździe znajdowały się dwie osoby, które zostały uwięzione we wraku, a także doznały poważnych obrażeń (złamania i oparzenia).

Za samochodem osobowym poruszała się kolejna ciężarówka, przewożąca betonowe elementy konstrukcyjne oraz pojemnik z amoniakiem. Ten pojazd również nie uniknął zderzenia, w wyniku czego doszło do wycieku amoniaku, co dodatkowo skomplikowało akcję ratowniczą.
Ostatnim poszkodowanym był kierowca pojazdu, który zdołał zatrzymać się w tunelu przed wypadkiem. Próbował on ugasić płonący pojazd podręcznym sprzętem gaśniczym, doznając przy tym lekkich oparzeń.

Jednostki uczestniczące w ćwiczeniach

W ćwiczeniach brały udział: Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie wraz z jednostkami terenowymi z Suchej Beskidzkiej, Myślenic, Nowego Targu i Rabki Zdroju, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie wraz z jednostkami terenowymi z Suchej Beskidzkiej, Myślenic, Nowego Targu i Limanowej, ponadto Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie i Pogotowie Ratunkowe, a także nasi pracownicy z Centrum Zarządzania Tunelem (CZT).

Jako gospodarz i koordynator ćwiczeń już od tygodni pracowaliśmy nad tym projektem, dogrywając jego poszczególne elementy. Istotne zadania do wykonania mieli pracownicy CZT. Ich rolą było potwierdzenie zdarzenia drogowego i zaalarmowanie odpowiednich służb, a następnie bieżące komunikowanie czynności w ramach posiadanych procedur wypadkowych. Jednym z kluczowych aspektów udziału pracowników CZT było odpowiednie ustawienie tablic zmiennej treści oraz współpraca z Kierującym Działaniami Ratowniczymi. Szereg zadań do wykonania czekało także po zakończeniu akcji ratunkowej. Wszystko po to, aby upewnić się, że tunel całkowicie spełnia normy bezpieczeństwa, zanim znów zaczną korzystać z niego kierowcy - informuje GDDKiA.

Dzięki ćwiczeniom tunelowym udało się:


  • sprawdzić systemy powiadamiania właściwych organów o zdarzeniach,
  • sprawdzić procedury koordynacji i współdziałania służb uczestniczących w działaniach ratowniczych,
  • przeprowadzić ewakuację z tunelu w warunkach pożaru i zagrożenia nieznaną substancją chemiczną,
  • zneutralizować tę substancję i uprzątnąć tunel tak, aby możliwe było jego ponowne otworzenie dla ruchu pojazdów.


Ćwiczenia umożliwiły doskonalenie taktyki prowadzenia działań ratowniczych oraz procesu podejmowania decyzji. Pozwoliły sprawdzić takie elementy jak: organizowanie punktów doraźnej pomocy medycznej, organizowanie objazdów alternatywnych, zapewnienie pomocy psychologicznej poszkodowanym czy wspólne informowanie wraz z dziennikarzami o wypadku i jego skutkach.

Bezpieczeństwo tunelu w Skomielnej

Oddany do użytku w listopadzie 2022 r. tunel pod Luboniem Małym jest objęty całodobowym monitoringiem. Na bieżąco kontrolujemy natężenie ruchu oraz wszystkie nietypowe sytuacje na drodze. Specjalne czujniki nieustannie monitorują poziom gazów (dwutlenek azotu i dwutlenek węgla), przejrzystość i temperaturę powietrza oraz prędkość wiatru. W razie potrzeby uruchamiane są specjalne dmuchawy. Na terenie całego obiektu jest wzmocniony sygnał komórkowy. Ponadto komunikaty bezpieczeństwa od dyspozytora, kierowca usłyszy w swoim samochodowym radiu.

Każda nitka tunelu ma dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz trzymetrowy pas awaryjny. Wzdłuż każdej ściany tunelu znajdują się drogi ewakuacyjne o szerokości 1,2 m. Tunel posiada także 11 przejść ewakuacyjnych (rozmieszczonych co ok. 200 m.), w tym jedno przejście (zlokalizowane w środku tunelu), które umożliwia przejazd służb ratowniczych. Jednocześnie co ok. 100 m. znajdziemy nisze alarmowe i hydrantowe, wyposażone w podstawowy sprzęt gaśniczy oraz szklane koce. Specjalne drzwi w niszach zapewniają ochronę przed hałasem i innymi czynnikami, takimi jak pożar.

Nowe potrzeby i wymagania dla tuneli

Efektem stale rosnącej liczby tuneli w Polsce jest opracowanie w lipcu 2023 roku przez specjalistów GDDKiA dokumentu pt. ”Opis potrzeb i wymagań dla tuneli drogowych”. Dokument ten określa wymagania między innymi w zakresie systemu wentylacji, drążenia, systemów sterowania ruchem, nawierzchni, a także systemów przeciwpożarowych. Jego autorzy przekonują, że przyjęcie jednolitych wymogów pozwoli na opracowanie optymalnych projektów tuneli w oparciu o zdobyte doświadczenia i aktualną wiedzę techniczną.

Zawarte w tym dokumencie wytyczne mogą być w przyszłości cennym wkładem do obwiązujących przepisów. Obecne prawo w tym zakresie opiera się na bowiem na Dyrektywie 2004/54/WE z 29 kwietnia 2004 r., Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. oraz Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. Przepisy te określają
wprawdzie warunki techniczne dla drogowych obiektów inżynierskich, jednak jak wskazują eksperci, nie uwzględniają wszystkich nowoczesnych rozwiązań gaśniczych, które mogłyby znacząco podnieść poziom bezpieczeństwa.

- Jednym z takich rozwiązań jest np. zastosowanie wysokociśnieniowej mgły wodnej. Do jej upowszechnienia przyczynił się m.in. Protokół Montrealski, który doprowadził do wycofania z użycia halonu. Obecne projektowane i wykonywane systemy gaszenia za pomocą wysokociśnieniowej mgły wodnej to technologia skuteczna i sprawdzona, potwierdzona pełnowymiarowymi testami pożarowymi, wykonywanymi we współpracy z akredytowanymi laboratoriami, takimi jak IBS, VdS, SINTEF, PAVUS. Mgła wodna jest skuteczna nawet przy ekstremalnie wysokich obciążeniach ogniowych (do 200 MW) oraz przy temperaturze pożaru przekraczającej 1000°C – mówi Krzysztof Majcher -ekspert w zakresie systemów ppoż. w SPIE BTS.

Pamiętajmy o kilku prostych zasadach!

  • W tunelu nigdy nie wolno zatrzymywać się bez wyraźnej potrzeby, zawracać czy jechać pod prąd.
  • Jeśli po wjeździe do tunelu zauważysz, że Twoje auto płonie – wtedy zatrzymaj się i spróbuj ugasić pojazd. Warto skorzystać z podręcznego sprzętu gaśniczego oraz szklanych kocy, umieszczonych na ścianach tunelu.
  • Jeśli pożar jest zbyt duży, opuść pojazd zostawiając kluczyk w stacyjce oraz wezwij pomoc przez system łączności.
  • Słuchaj i stosuj się do poleceń dyspozytora.

Wybrane dla Ciebie

Nowy parking przy stacji kolejowej we Wrocławiu. Powstanie 66 miejsc
Nowy parking przy stacji kolejowej we Wrocławiu. Powstanie 66 miejsc
Mieszkańcy Kutrzeby nie mogą spać przez oślepiające światło. Nie zgadniecie skąd
Mieszkańcy Kutrzeby nie mogą spać przez oślepiające światło. Nie zgadniecie skąd
37 mln zł dla Wodociągów Słupsk. Miasto stawia na energetyczną niezależność
37 mln zł dla Wodociągów Słupsk. Miasto stawia na energetyczną niezależność
Radni miasta zgodni ws. statystycznego rozwodu Bydgoszczy i Torunia
Radni miasta zgodni ws. statystycznego rozwodu Bydgoszczy i Torunia
Kardiolodzy z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu w czołówce światowego rankingu. W tyle zostawili m.in. uniwersytet w Oxfordzie
Kardiolodzy z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu w czołówce światowego rankingu. W tyle zostawili m.in. uniwersytet w Oxfordzie
Te osoby dostaną we wrześniu 2025 czternastą emeryturę. Takie są zasady wypłat z ZUS
Te osoby dostaną we wrześniu 2025 czternastą emeryturę. Takie są zasady wypłat z ZUS
Tężnie w Charzykowach? To możliwe. Już powstaje koncepcja na Złotych Piaskach. Tak to będzie wyglądać
Tężnie w Charzykowach? To możliwe. Już powstaje koncepcja na Złotych Piaskach. Tak to będzie wyglądać
Chodził po mieście i zaglądał do samochodów. Gdy zobaczył coś ciekawego, wybijał szybę i sobie brał
Chodził po mieście i zaglądał do samochodów. Gdy zobaczył coś ciekawego, wybijał szybę i sobie brał
Przy maluchu leżał pijany pasażer. Kierowca zdołał dojść do ogrodzenia
Przy maluchu leżał pijany pasażer. Kierowca zdołał dojść do ogrodzenia
Ferie inaczej, weekendy dłuższe. MEN opublikowało kalendarz szkolny na rok
Ferie inaczej, weekendy dłuższe. MEN opublikowało kalendarz szkolny na rok
Koncert "Wrocław Przyszłości" przyciągnął tłumy. Na scenie gwiazdy polskiej muzyki. Widzowie z kolei mogli lepiej poznać historię miasta
Koncert "Wrocław Przyszłości" przyciągnął tłumy. Na scenie gwiazdy polskiej muzyki. Widzowie z kolei mogli lepiej poznać historię miasta
Widzisz ten znak przy drzwiach? Tak złodzieje oznaczają swój cel!
Widzisz ten znak przy drzwiach? Tak złodzieje oznaczają swój cel!