Przedsiębiorcy z Lubuskiego piszą w sprawie kolei. Potrzeba więcej połączeń!
Nasz region pracuje nad przyjęciem Regionalnego Programu Rozwoju Transportu Województwa Lubuskiego do 2030 roku. W tym tygodniu zakończyła się jego konsultacja. A swoje stanowisko i uwagi do niego przedstawiła także Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa, a więc największa organizacja zrzeszająca przedsiębiorców w całym Lubuskiem.
Na co zwracają uwagę władze Izby? Na „rażący brak uwzględnienia priorytetowych inwestycji transportowych dla Gorzowa Wielkopolskiego i całego subregionu gorzowskiego. W perspektywie długoterminowej może to znacząco zahamować zarówno rozwój gospodarczy, jak i społeczny, północnej części województwa.
Potrzeba więcej połączeń!
- Dla Gorzowa Wielkopolskiego, który od lat cierpi na „chorobę wykluczenia komunikacyjnego”, oznacza to z jednej strony pogłębianie dysproporcji regionalnych w województwie lubuskim, a z drugiej - brak perspektywy rozwojowej. W naszej ocenie jest to zupełnie niezrozumiałe, biorąc pod uwagę, że Gorzów Wielkopolski to największy ośrodek w tej części regionu – uważają władze Zachodniej Izby Przemysłowo-Handlowej. Proponują one wprowadzenie do dokumentu co najmniej następujących zapisów:
* uznanie Gorzowa za strategiczny węzeł transportowy w województwie lubuskim.
* ujęcie elektryfikacji linii 203 (Kostrzyn – Gorzów - Krzyż) jako strategicznej dla województwa inwestycji priorytetowej wraz z budową łącznicy (linie 203/273) na stacji Kostrzyn nad Odrą.
* poprawę parametrów technicznych linii kolejowej 367 (Gorzów - Zbąszynek) umożliwiających skrócenie czasu przejazdu, ze szczególnym uwzględnieniem odcinka Skwierzyna - Międzyrzecz (stałe ograniczenie prędkości do 80 km/h).
* rewitalizację i przywrócenie ruchu na linii nr 364 (Międzyrzecz – Sulęcin – Rzepin), co umożliwi uruchomienie połączeń kolejowych w relacji Gorzów Wielkopolski - Rzepin – Słubice - Frankfurt.
* poprawę połączeń kolejowych Gorzowa Wielkopolskiego z Zieloną Górą oraz innymi miastami regionalnymi, między innymi poprzez zwiększenie częstotliwości połączeń (w takcie co najmniej dwugodzinnym poza godzinami szczytu oraz godzinnym w godzinach szczytu).
- Mamy nadzieję, że przedstawione postulaty zostaną uwzględnione w finalnej wersji Regionalnego Programu Rozwoju Transportu Województwa Lubuskiego. Ich realizacja jest kluczowa dla zrównoważonego rozwoju całego regionu i zwiększenia jego konkurencyjności gospodarczej i sprawiedliwości społecznej – czytamy w piśmie podpisanym przez Jerzego Korolewicza, prezesa ZIPH.