Wielka brzoza na dachu peronu dworcowego w Sosnowcu
Podczas modernizacji linii kolejowej Będzin - Katowice Piotrowice PKP PLK stara się dbać nie tylko o tory, wiadukty i nowe rozwiązania dla podróżnych.
- W natłoku prac nie zapominamy o naszym środowisku naturalnym. Dlatego tam, gdzie to możliwe, ratujemy zieleń - przesadzamy i dajemy jej drugie życie - przekazuje Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.
Zobaczyła, co robi mężczyzna. Skandaliczna reakcja. Pokazali nagranie
Brzoza, która postanowiła wtopić się w miejski - kolejowy krajobraz i udowodnić, że dla natury niemożliwe nie istnieje, wyrosła na dachu wiaty peronu drugiego. Jakie były jej dalsze losy? Dostała bezpieczną, zieloną przestrzeń, w której może dalej spokojnie rosnąć.
- Wykonawca prac, który obecnie demontuje wiatę i przebudowuje peron, zadbał o to, by drzewko nie ucierpiało w trakcie prac. Dzięki uprzejmości miasta Sosnowca brzoza została posadzona tuż przed budynkiem dworca kolejowego. Mamy nadzieję, że będzie jej dobrze na nowym miejscu, a wiosną rozkwitnie ku uciesze mieszkańców i podróżnych - podkreśla Katarzyna Głowacka.
Przebudowa stacji kolejowej trwa w najlepsze
Na stacji Sosnowiec Główny powstał całkowicie nowy peron nr 3. Otwarty został dla podróżnych 5 listopada. To właśnie tam przeniosła się cała organizacja ruchu pasażerskiego, bo firma ZUE rozpoczęła jednocześnie przebudowę i modernizację dwóch pozostałych peronów na tej stacji. Najpierw to peron nr 2, na dachu którego wyrosła brzoza, a potem peron nr 1.
Peron nr 3 dostosowany został do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wyposażony został w windę, czytelną informację pasażerską, wiaty, ławki, jasne oświetlenie.
Jedna krawędź peronu jest krótsza ze względu na nowy układ torowy na stacji Sosnowiec Główny, co nie wpłynie na obsługę pasażerów. Dodatkowe tory pozwolą na zwiększenie przepustowości stacji, przez którą będzie mogło przejechać więcej pociągów.
Docelowo, po zakończeniu przebudowy stacji, z nowego obiektu będą obsługiwane pociągi dalekobieżne i regionalne w kierunku Katowic. Do czasu zakończenia prac budowlanych, nowy peron 3 przejał obsługę wszystkich pociągów w każdym kierunku. Prace modernizacyjne peronów 1 i 2 w Sosnowcu potrwają natomiast do początku 2027 roku.