Świętokrzyskie: Kolejna próba oszustwa na Narodowy Fundusz Zdrowia
Cyberprzestępcy nie próżnują. Do świętokrzyskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia zwrócił się pacjent, którego zaniepokoiła pewna wiadomość. Wyglądała, jakby nadawcą był właśnie Narodowy Fundusz Zdrowia i informowała o zwrocie składek na ubezpieczenie zdrowotne. To sposób na wyłudzenie danych oraz pieniędzy.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Paula Goszczyńska
Kolejna próba oszustwa na Narodowy Fundusz Zdrowia w Świętokrzyskiem
- Ponownie ostrzegam przed cyberprzestępcami. Do naszego Oddziału zwrócił się pacjent, którego zaniepokoiła wiadomość rzekomo wysłana przez NFZ - zaalarmowała Agnieszka Białas-Sitarska, rzeczniczka prasowa świętokrzyskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia w Kielcach.
Oszuści wysyłają profesjonalnie wyglądające e-maile i SMS-y, których nadawcą jest rzekomo Narodowy Fundusz Zdrowia. W wiadomościach zachęcają do kliknięcia w fałszywe linki lub do otwarcia niebezpiecznych załączników.
Jest to kontynuacja metody na fałszywy zwrot składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Oprócz metody na rzekomy zwrot składek oszuści próbowali wyłudzić dane i pieniądze oferując apteczki, karty ubezpieczeniowe, bony do aptek, a nawet proponowali umowy kredytowe na sfinansowanie leczenia.
W ten sposób próbują wyłudzić dane osobowe, informacje o rachunkach bankowych, czy dane do logowania w bankowości elektronicznej. Mogą też wykorzystać pozyskane dane do zaciągnięcia kredytów i pożyczek.
Jak nie dać się oszukać?
- Nie klikaj w podejrzane linki i nie otwieraj niespodziewanych załączników.
- Weryfikuj adresy stron internetowych. Zwróć uwagę na literówki, nietypowe znaki, adresy domen.
- Jeśli otrzymasz wiadomość od NFZ i masz wątpliwości, skontaktuj się z nami przez bezpłatną infolinię 800 190 590.
- Zgłoś incydent na Policję lub na stronie incydent.cert.pl (wypełnij formularz).
- Otrzymałeś SMS z podejrzanym linkiem? Wyślij go za darmo na numer 8080. Sprawdzi go CSIRT NASK, specjalny zespół, który zajmuje się monitorowaniem polskiej cyberprzestrzeni.
NFZ nigdy:
- nie prosi o podanie danych osobowych przez komunikatory internetowe, wiadomości e-mail, czy SMS-y
- nie wysyła linków do logowania ani do weryfikacji danych przez e-mail lub SMS
- nie sprzedaje niczego w Internecie
- nie nakłania do zawierania umów kredytowych na sfinansowanie świadczeń zdrowotnych.