System kaucyjny działa... ale nikt go w Biedronce jeszcze nie widział
System kaucyjny w Polsce wystartował 1 października 2025 r., ale do sklepów wciąż trafia niewiele opakowań objętych kaucją. Według Dagmary Łakomej, starszej menedżerki ds. ochrony środowiska w Biedronce, większe wolumeny produktów z oznaczeniem "kaucja" powinny pojawić się na półkach raczej pod koniec roku, a edukacja konsumentów i pracowników wciąż jest niezbędna.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Piotr Krzyżanowski/Polska Press
Oliwia Marciszewska
Opakowań z kaucją na razie jak na lekarstwo
Jak podkreśla ekspertka, proces wdrażania potrwa jeszcze wiele miesięcy, a na szeroką skalę opakowania objęte kaucją pojawią się dopiero w przyszłym roku.
- Według naszej wiedzy od momentu startu systemu na rynku jest niewiele opakowań włączonych do systemu. Producenci napojów będą je sukcesywnie wprowadzać, ale zgodnie z prawem mają na to czas do końca roku. Większe wolumeny powinny trafić do obrotu raczej pod koniec 2025 roku - mówi Łakoma.
Były premier o zagrożeniach dla Polski. "Przygotować się na najgorsze"
- Dodatkowo, zgodnie z wytycznymi, sklepy zostają włączone do systemu w momencie, gdy mają w sprzedaży artykuły objęte kaucją (ze znakiem systemu kaucyjnego i z nowym kodem EAN), co nie jest równoznaczne z symboliczną datą startu, czyli 1 października. Ważne jest również, aby klienci mieli świadomość, że jeszcze w 2026 roku będą mogli spotkać na półkach zarówno produkty bez kodów odnoszących się do kaucji, jak i te z odpowiednim oznaczeniem (kaucja) - dodaje.
Edukacja i przygotowanie pracowników
- Prowadziliśmy też kompleksowe, wewnętrzne szkolenia z zakresu systemu kaucyjnego i obowiązujących w jego ramach zasad. Są one obowiązkowe dla pracowników sklepów, jak również kadry nimi zarządzającej. Dodatkowo organizujemy akcje edukacyjne dla pracowników biurowych - podkreśla przedstawicielka sieci.
Łakoma zaznacza, że zmiana wprowadza radykalną zmianę dotychczasowych nawyków konsumentów, dlatego edukacja jest kluczowa dla skutecznego funkcjonowania systemu.
Automatyzacja i współpraca z operatorami
Biedronka stawia na wygodę klientów, instalując recyklomaty umożliwiające szybki i automatyczny zwrot butelek oraz puszek.
- Sieć niezmiennie dąży do postawionego sobie celu - instalacji 3 tys. recyklomatów do końca roku. W jego osiągnięciu wspiera ją dwóch producentów maszyn - RVM Systems i TOMRA - przypomina menedżerka.
Biedronka współpracuje również z operatorem systemu Kaucja.pl, aby rozwijać rozwiązania ułatwiające zwrot opakowań w tysiącach sklepów w całym kraju.