Tak miasto walczy o bezpieczeństwo mieszkańców ul. Olszanickiej. A co z przejściem? Progi wyspowe są, będzie nowa organizacja ruchu
Czekali na przejście dla pieszych
4 lata temu do naszej redakcji napisał Pan Wojciech. Jak mówił mieszkaniec, przystanek, MPK Raczkiewicza przy ulicy Olszanickiej pozostawał bez przejścia dla pieszych, o czym Pan Wojciech informował kilkukrotnie m.in. Wydział Inżynierii Ruchu UMK.
- Mamy ogromną trudność, by przejść przez ulice. Musimy wymuszać na pojazdach, by nas przepuściły na drugą stronę jezdni - mówił nam mieszkaniec.
Urzędnicy z Wydziału Inżynierii Ruchu stwierdzili jednak, że przejścia w tym konkretnym miejscu nie da się wybudować, bo brakuje potrzebnej infrastruktury.
"Wyznaczenie bezpiecznego przejścia dla pieszych w omawianej lokalizacji wymaga nie tylko odsunięcia przystanku, ale również uzupełnienia niezbędnej infrastruktury (brak chodnika po drugiej stronie, brak odpowiedniego oświetlenia)" - tłumaczyli urzędnicy.
Co dalej?
Do pracy wziął się wówczas ZDMK, który podpisał w 2021, 6 miesięczną umowę na opracowanie dokumentacji projektowej. O to co z tego wynikło pytamy dziś urzędników.
- Podejmując decyzję o lokalizacji przejść dla pieszych należy kierować się potrzebami podniesienia bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Należy jednak mieć na uwadze, że samo wykonanie oznakowania przejścia dla pieszych nie przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa, gdyż wyznaczanie go w miejscu do tego nieprzystosowanym może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Brak właściwej infrastruktury drogowej może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji - przekazuje nam Joanna Dubiel z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.
Jak dodaje, infrastruktura drogowa na ul. Olszanickiej w tym miejscu nie spełnia wyżej opisanych standardów.
Progi wyspowe już są. Będzie też nowa organizacja ruchu
Jak czytamy w odpowiedzi urzędników, "12 czerwca br. została zatwierdzona stała organizacja ruchu na okoliczność wprowadzenia oznakowania poziomego, która w rejonie przystanków autobusowych w rejonie ulic Raczkiewicza i Pod Skałą wprowadza linię P-4 - linia podwójna ciągła, a ponadto w jej osi słupki, które uniemożliwią nieprawidłowe wyprzedzanie autobusów obsługujących pasażerów na przystankach. Zmiana poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego". Projekt oczekuje na wdrożenie przez ZDMK.
Ponadto, urzędnicy zaznaczają, że ok. 120 m od u. Raczkiewicza w kierunku zachodnim jest komplet progów wyspowych, które spowalniają pojazdy w tym rejonie.
Projekt BO przepadł, więc za budowę bierze się Rada Dzielnicy
W 2024 roku do BO zgłoszono projekt Bezpiecznej na Olszanickiej, który również zakładał budowę przejścia dla pieszych w rejonie wylotu ulic Raczkiewicza i Pod Skałą. Wspomniany projekt BO jednak nie wygrał w głosowaniu mieszkańców.
Natomiast jak informuje nas ZDMK, Rada Dzielnicy VII wskazała do realizacji w ramach własnych środków zadanie pn.: ,,Ul. Olszanicka - budowa przejścia dla pieszych w rejonie ul. Raczkiewicza".
Zadanie znalazło się w Wieloletniej Prognozie Finansowej - Wieloletnim Planie Inwestycyjnym:
2025 - 0 zł - rozpoczęcie opracowania dokumentacji projektowej
2026 - 60 000 zł - zakończenie opracowania dokumentacji projektowej
2027 - 300 000 zł - realizacja zadania
"Zadanie jest przyjęte do realizacji i przekazane w tym miesiącu do Działu Przygotowania Inwestycji Dzielnicowych celem przygotowania dokumentów i przeprowadzenia procedury wyłonienia wykonawcy prac projektowych" - informuje ZDMK.