Warszawa: Historyczny bruk odkryty podczas prac drogowych na Pradze
Rozpoczął się długo zapowiadany remont ulicy Okrzei na warszawskiej Pradze. Mimo prowadzonych prac, ulica pozostaje przejezdna. Zarówno dla samochodów, jak i komunikacji miejskiej.
Wykonano już wygrodzenia, tymczasowe przejścia dla pieszych oraz perony przystankowe. Podczas remontu odkryta została oryginalna powierzchnia ulicy, czyli tak zwane "kocie łby". O sprawie opowiedział nam Krzysztof Michalski, Rady dla Pragi.
W tym artykule:
Historyczny bruk pod asfaltem
W pierwszych dniach remontu zerwano część asfaltu. Spod nawierzchni wyłonił się dobrze zachowany, historyczny bruk - tzw. "kocie łby". Jak zapowiada ZDM, część oryginalnego bruku zostanie zachowana i wykorzystana jako element oddzielający jezdnię od terenów zielonych, co ma symbolicznie podkreślić ciągłość historyczną miejsca.
- Bruk był widoczny na archiwalnych zdjęciach Pragi z lat 50. W latach 60. został przykryty asfaltem - mówi Krzysztof Michalski. - Choć ulica nie odzyska w całości historycznego wyglądu, to charakterystyczne "kocie łby" będą przypominać o jej przeszłości.
Zielona metamorfoza Okrzei
Jak pisaliśmy w lipcu, po zakończeniu prac ul. Okrzei przejdzie gruntowną przemianę. Asfalt zastąpi wysokiej jakości nawierzchnia kamienna. Powstanie dwukierunkowa droga rowerowa, a dla samochodów i autobusów pozostanie jeden pas ruchu - ulica nadal będzie jednokierunkowa.
Zieleń ma odegrać kluczową rolę w nowej aranżacji. Wzdłuż ulicy pojawią się 74 nowe drzewa, rabaty kwiatowe i elementy małej architektury. Główny pas zieleni zostanie podzielony na strefy odpoczynku, a w wyznaczonych miejscach przewidziano przestrzeń dla ogródków gastronomicznych.
- Prace dopiero się rozkręcają. Od poniedziałku obowiązuje zwężenie - ruch odbywa się płynnie jednym pasem. Nie ma potrzeby panikować. Oczywiście, mieszkańcy muszą liczyć się z utrudnieniami - podkreśla Krzysztof Michalski. - Ale Okrzei czeka ogromna metamorfoza. Będzie zielono, wygodnie, bezpieczniej dla pieszych i rowerzystów. To nie będzie deptak, ale zupełnie nowa jakość przestrzeni miejskiej.
Zmiany dla kierowców i pieszych
Wraz z rozpoczęciem prac zamknięto połowę jezdni po stronie Portu Praskiego - na odcinku między ulicami Panieńską a Jagiellońską. Ruch w kierunku ul. Targowej odbywa się jednym pasem, wspólnie dla samochodów i autobusów. Kierowcy muszą liczyć się z brakiem możliwości parkowania - na całym remontowanym odcinku ustawiono znaki zakazu z informacją o możliwości odholowania pojazdu na koszt właściciela.
Zmiany objęły także okoliczne skrzyżowania. Ulica Wrzesińska straciła połączenie z Okrzei - dojazd możliwy jest tylko od Kępnej. Przejezdne pozostają skrzyżowania z Krowią i Sierakowskiego.
Zamknięto również chodnik po stronie Portu Praskiego - piesi mogą poruszać się nim jedynie do ulic Krowiej i Wrzesińskiej. Sytuacja ta utrzyma się do wiosny 2026 roku, po czym prace przeniosą się na drugą, nieparzystą stronę ulicy. Wtedy kierowcy pojadą już przebudowaną częścią jezdni.
Całość inwestycji ma potrwać 17 miesięcy - zakończenie zaplanowano na wiosnę 2027 roku. Prace prowadzi firma Strabag.