Warszawa: Na lotnisko w Modlinie dojedziemy koleją. Pierwszy kamień milowy już jest
Stacja Modlin przejdzie metamorfozę
Trasa ze stacji Modlin do lotniska będzie linią dwutorową o długości ok. 5,5 km. Rozbudowa obejmie istniejącą stację kolejową Modlin o kolejny tor i peron o długości 200 m. Powstanie też naziemna stacja kolejowa przy lotnisku w okolicach istniejącego ronda i stacja towarowa. Prace będą dotyczyć też dróg. Przewidziano budowę 3 wiaduktów - w ciągu drogi krajowej nr 62 nad nową linią kolejową, w ciągu drogi powiatowej nr 2413W i w ciągu drogi do obsługi lotniska.
Jak podały PKP Polskie Linie Kolejowe, decyzja lokalizacyjna dla budowy linii kolejowej z Modlina do portu lotniczego wraz z budową stacji kolejowej jest kamieniem milowym, umożliwiającym przejście do realizacji tej ważnej inwestycji.
- Wydałem strategiczną decyzję przyspieszającą rozwój lotniska w Modlinie. Lotniska, którego rozwój był przez wiele lat bezpodstawnie tłumiony. Dziś zmieniamy to dzięki współpracy rządu z samorządem z korzyścią dla mieszkańców województwa. Tą decyzją z poziomu rządowego wzmacniamy rozwój gospodarczy regionu. Z efektów przedsięwzięcia skorzystają przedsiębiorcy, mieszkańcy oraz turyści odwiedzający centralną Polskę - podkreślił Mariusz Frankowski, wojewoda mazowiecki, cytowany w komunikacie.
Inwestycja ma być realizowana 3 lata, pierwsze pociągi pojadą w 2029 r.
Jak wskazano, nowa linia zlikwiduje obecne utrudnienia w dojeździe na lotnisko - aby dostać się do terminalu pasażerowie z pociągu muszą przesiąść się do autobusu. Prace budowlane rozpoczną się w 2027 r. i mają zakończyć się w 2029 r.
- To czysta synergia: dzięki współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego oraz Mazowieckim Urzędem Wojewódzkim zrealizujemy inwestycję, która znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu. Bezpośrednie połączenie kolejowe z lotniskiem w Modlinie to krok w stronę nowoczesnego i zintegrowanego transportu, na który liczą mieszkańcy i podróżni - zaznaczył Maciej Kaczorek, członek zarządu - dyrektor ds. strategii i rozwoju w PKP Polskie Linie Kolejowe, cytowany w komunikacie.
Koszt budowy inwestycji szacowany jest na 256 mln zł. Samorząd województwa mazowieckiego w latach 2016-2026 zabezpiecza na etap przedprojektowy i opracowanie projektu 21 mln zł. Przewiduje się, że prace budowlane zostaną sfinansowane z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027.