Wybierasz się na wakacje? Sprawdź, jakie zagrożenia mogą na ciebie czekać
W tym artykule:
Lato i wakacje rozpoczęły się na dobre. Dni są dłuższe, a słońce jest obecne w naszym życiu, w coraz większym wymiarze czasowym. Dla wielu z nas jest to czas planowania, bądź już realizowania swoich urlopów.
Jakie są zagrożenia?
Przede wszystkim, przed kupnem wycieczki lub wyjazdu zorganizowanego, należy pamiętać, że obie strony związują się umową, w związku z czym warto się z nią dokładnie zapoznać.
Zorganizowany wyjazd to nie tylko wakacyjna przygoda, ale również umowa cywilnoprawna, która wiąże obie strony – podróżnego i organizatora. Warto ją dokładnie przeczytać, zanim złożymy podpis.
Jak przygotować się do wyjazdu?
Aby dobrze przygotować się do wyjazdu, należy zobaczyć opinie danego miejsca, sprawdzić jego odległość od sklepów, aptek, czy ewentualnego szpitala. Co więcej, nie bać się pytać organizatora danego wyjazdu, czy biuro podroży, o nurtujące nas rzeczy.
Nie bójmy się pytać. Jeżeli coś w treści oferty lub umowy budzi naszą wątpliwość – domagajmy się wyjaśnień. Mamy pełne prawo do otrzymania jasnych i zrozumiałych informacji przed podjęciem decyzji. Warto już przy zawieraniu umowy zapytać o szczegółowe warunki rezygnacji i ewentualne koszty. Pomoże to uniknąć rozczarowań i niepotrzebnych strat finansowych.
Co w przypadku, kiedy ktoś kupił wyjazd, a nie może na niego pojechać?
W takiej sytuacji można przenieść wyjazd na inną osobę (maksymalnie do 7 dni przed wyjazdem) lub z niego zrezygnować. To jednak może wiązać się z dodatkowymi kosztami naliczonymi przez organizatora.
Klient pojechał na wakacje, ale nie jest zadowolony z obowiązującego tam standardu
W takim wypadku również nie można bać się zgłosić takiej sprawy. Po kontakcie mailowym bądź telefonicznym firma sprzedająca wycieczkę może podjąć próbę, zareagowania na powstały problem. W ten sposób może dojść do zmiany pokoju, czy nawet zmiany hotelu, w ekstremalnych przypadkach (jak np. brak wody lub prądu). Jeżeli jednak taka reakcja nie nastąpi, warto wtedy przygotować dowody, w postaci filmów, czy zdjęć i po powrocie do miejsca zamieszkania, złożyć reklamację popartą tymi materiałami.
Zawsze zachowujmy dowody – zdjęcia, filmy, korespondencję. Są one kluczowe, gdy musimy udowodnić, że usługi nie były świadczone zgodnie z umową
Pamiętajmy, że jadąc na wakacje, warto mieć z tyłu głowy nasze prawa jako konsumentów. Oczywiście jedziemy odpoczywać, a nie walczyć. Nie sprawmy jednak aby chęć do relaksu, uśpiła naszą chęć do walki o swoje prawa. Podstawą do egzekwowania swoich praw jest ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2211 z późn. zm.)