Zima zaskoczy drogowców? GDDKiA ogłosiła pełną gotowość
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła pełną gotowość do zimowego utrzymania dróg krajowych w sezonie 2025/2026. W działaniach obejmujących odśnieżanie i usuwanie śliskości zaangażowanych będzie kilka tysięcy pracowników, a do ich dyspozycji oddanych zostanie ponad 2,1 tys. pługosolarek, blisko 640 pługów oraz 288 magazynów soli drogowej.
Po terminie, ale czy niebezpieczne? Oznaczenie ma znaczenie
Obecnie obowiązuje I stopień gotowości, który oznacza mobilizację na poziomie 20 proc. w całym kraju. Do 1 listopada planowane jest osiągnięcie II stopnia gotowości (50 proc.), natomiast pełny III stopień, obejmujący 100-procentową mobilizację, zostanie wprowadzony do 30 listopada.
GDDKiA odpowiada za utrzymanie około 18 tys. km dróg krajowych, a po uwzględnieniu jezdni dodatkowych, takich jak drogi serwisowe, liczba ta wzrasta do ponad 21 tys. km. Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg prowadzone są w trybie całodobowym przez wykonawców wyłonionych w przetargach, z którymi GDDKiA zawarła odpowiednie umowy.
Na sezon 2025/2026 przewidziane jest zużycie około 335 tys. ton soli drogowej, 2,2 tys. ton chlorku wapnia oraz 25,5 tys. ton materiałów uszorstniających. Dla porównania, w ostatnich dziesięciu latach zużycie soli drogowej wahało się od 153 tys. ton w sezonie 2019/2020 do niemal 497 tys. ton w sezonie 2020/2021. W minionym sezonie największe ilości soli wykorzystano w województwach małopolskim i mazowieckim, a najmniejsze w podlaskim i opolskim.
W sezonie 2025/2026 drogi krajowe będą utrzymywane w czterech standardach:
- Standard I – około 5,5 tys. km, obejmuje drogi międzynarodowe i krajowe o największym znaczeniu komunikacyjnym. Śnieg luźny może zalegać do 4 godzin, a błoto pośniegowe do 6 godzin.
- Standard II – około 11,2 tys. km, obejmuje drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym. Śnieg luźny do 4 godzin, błoto pośniegowe i warstwa zajeżdżonego śniegu do 6 godzin.
- Standard III – około 1,6 tys. km, obejmuje drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem skrzyżowań, odcinków o pochyleniu >4 proc. i przystanków autobusowych.
- Standard V – około 2,5 tys. km, obejmuje dodatkowe jezdnie w ciągu drogi głównej utrzymywanej w standardzie I–III.
Realizacja standardów ZUD może być utrudniona w przypadku skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, takich jak zamiecie, zawieje czy długotrwałe burze śnieżne, co może prowadzić do chwilowych odstępstw od przyjętych standardów.
GDDKiA przypomina, że działania służb mają charakter wspomagający i nie eliminują całkowicie zagrożeń związanych z trudnymi warunkami atmosferycznymi. Nawierzchnia drogi może ponownie pokryć się śniegiem już kilka minut po przejeździe pługosolarek, a korzystanie z wszystkich pasów ruchu przyspiesza działanie soli drogowej.
W ramach przygotowań prewencyjnych, służby mogą posypywać drogi solą jeszcze przed rozpoczęciem opadów, aby ograniczyć ryzyko tworzenia się oblodzenia. Dodatkowo GDDKiA uruchomiła system 16 urządzeń do odśnieżania i odladzania pojazdów ciężarowych na wybranych Miejscach Obsługi Podróżnych w całym kraju, z kolejnymi 35 w realizacji i planie przetargowym na następne lata. Do końca 2025 roku planowane jest uruchomienie pięciu kolejnych ramp w województwach kujawsko-pomorskim i podlaskim.
Lokalizacje ramp do odśnieżania ciężarówek: A1 MOP Mszana Południe w woj. śląskim, A1 MOP Woźniki Wschód w woj. śląskim, A1 MOP Woźniki Zachód w woj. śląskim, A1 MOP Stobiecko Szlacheckie Zachód w woj. łódzkim, A1 MOP Stobiecko Szlacheckie Wschód w woj. łódzkim, A4 MOP Przysiecz w woj. opolskim, A4 MOP Prószków w woj. opolskim, A4 MOP Jankowice Wielkie w woj. opolskim, S3 MOP Racula Zachód w woj. lubuskim, S7 MOP Widoma Wschód w woj. małopolskim, S7 MOP Widoma Zachód w woj. małopolskim, S8 MOP Guzew Południe w woj. łódzkim, S19 MOP Obroki Zachód w woj. lubelskim, S19 MOP Obroki Wschód w woj. lubelskim, S61 MOP Chomentowo Wschód w woj. podlaskim, S61 MOP Chomentowo Zachód w woj. podlaskim.
Warto zaznaczyć, że GDDKiA nie utrzymuje dróg krajowych przebiegających przez 66 miast na prawach powiatu, ani płatnych odcinków autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy.
Kierowcy mogą korzystać z aktualnych informacji o warunkach drogowych za pośrednictwem Punktów Informacji Drogowej GDDKiA, strony internetowej drogi.gddkia.gov.pl oraz całodobowego numeru 19 111.
GDDKiA apeluje także o zachowanie szczególnej ostrożności wobec pojazdów realizujących zimowe utrzymanie dróg. Odśnieżanie i posypywanie nawierzchni odbywa się w prędkości ok. 40–50 km/h, a utrudnianie ich pracy stwarza realne zagrożenie dla bezpieczeństwa innych uczestników ruchu.
(Źródło: GDDKiA)