Czy rzeźba to sztuka odpowiednia dla kobiet? Królikarnia zaprasza na nową wystawę. To prace młodych Polek zafascynowanych Paryżem
Trudny los polskich artystek
Na początku poprzedniego stulecia w Polsce rzeźba stała się niezwykle modna. Co ciekawe, szczególnie wzmożonym zainteresowaniem zaczęła cieszyć się wśród kobiet. Działo się to na przekór stereotypowemu postrzeganiu rzeźby jako sztuki wyraźnie męskiej. Inna rzecz, że artystki w ogóle miały w tamtych czasach mocno pod górę. Sztuka? To nie było eleganckie zajęcie dla dobrze wychowanej panienki.
Dopiero w 1904 kobiety dopuszczono do studiów w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Kraków, druga z artystycznych stolic ziem polskich, był jeszcze bardziej konserwatywny – prawo studiowania na Akademii Sztuk Pięknych artystki uzyskały aż piętnaście lat później, już w wolnej Polsce.
Artystyczna diaspora nad Sekwaną
Zafascynowane sztuką panie mogły liczyć zatem głównie na szkoły prywatne oraz pracownie artystów. Potrzeba zgłębiania tajników rzeźby czy malarstwa skłaniała je też do wyjazdów za granicę. A że niekwestionowanym światowym centrum artystycznym był Paryż, wiele młodych Polek wylądowało z pędzlem lub dłutem nad Sekwaną.
W świecie rzeźby francuskiej kultową postacią był w tym czasie Antoine Bourdelle (1861-1929). Profesor szkoły Académie de la Grande Chaumière w paryskiej szóstej dzielnicy, wielki miłośnik rzeźby antycznej i … Polski. To właśnie on, aktywny orędownik sprawy polskiej, był autorem pomnika Adama Mickiewicza w Paryżu. A wśród uczennic zgromadził wiele utalentowanych młodych Polek.
Gwiazdy polskiej kobiecej rzeźby w Królikarni
W gronie podopiecznych charyzmatycznego brodacza znalazły się takie artystki, jak Jadwiga Bohdanowicz, Janina Broniewska, Luna Drexler, Helena Głogowska, Maria Lednicka-Szczytt, Kazimiera Małaczyńska-Pajzderska, Mika Mickun, Olga Niewska i Zofia Trzcińska-Kamińska.
Prace wspomnianych rzeźbiarek możemy aktualnie podziwiać w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni. Wystawa „Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a” ukazuje twórczość wybranych artystek, ich związki ze sztuką francuskiego mistrza, poszukiwania własnej, indywidualnej drogi, a także różnorodność form, materiałów i tematów. Wzbogaceniem ekspozycji są archiwalne fotografie i dokumenty.
Tak prezentuje się ekspozycja:
To druga wystawa, po zrealizowanej w 2023 w Muzeum Narodowym w Warszawie ekspozycji „Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku” (zrealizowana w 2023 r. w MNW) przygotowana w ramach projektu badawczego „Polskie rzeźbiarki XIX-XX wieku”, realizowanego we współpracy z Musée Rodin w Paryżu, Musée Camille Claudel w Nogent-sur-Seine i Musée Antoine Bourdelle w Paryżu.
Ekspozycję „Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a” można oglądać w Królikarni od 9 maja do 26 października 2025.
Muzeum Rzeźby w Królikarni. Ceny biletów
- normalny – 30 zł,
- ulgowy – 15 zł,
- dzieci, uczniowie i studenci do 26. roku życia – 1 zł (bilet dostępny tylko w kasie Muzeum),
- dzieci do siódmego roku życia – wstęp bezpłatny,
- bilet grupowy – 15 zł / osoba (minimum 10 osób),
- bilet łączony normalny (Gmach Główny MNW, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim) - 50 zł,
- bilet łączony ulgowy (Gmachu Główny MNW, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim) - 35 zł.
We wtorek wstęp do Muzeum na ekspozycje stałe jest bezpłatny.
Królikarnia. Godziny otwarcia
- poniedziałek: nieczynne
- wtorek: 10.00–18.00 (wstęp do Muzeum na ekspozycje stałe jest bezpłatny)
- środa: 10.00–18.00 (w drugą i trzecią środę miesiąca od 16.00 do 18.00 obowiązują ciche godziny)
- czwartek: 10.00–18.00
- piątek: 10.00–20.00 (od 17.00 zniżka 50% na wszystkie bilety)
- sobota: 10.00–18.00
- niedziela: 10.00–18.00