Co dalej z trasą S7 Kraków - Myślenice? Będą rozmowy z samorządami
- Zdecydowaliśmy się na przesunięcie w czasie publikacji wstępnych wariantów przebiegu brakującego odcinka S7 Kraków - Myślenice. Poprosiliśmy biuro projektowe o przedstawienie dodatkowych dokumentów i analiz dotyczących tej inwestycji. Kontynuujemy także rozmowy z przedstawicielami samorządów o roli, jaką na terenie konkretnych gmin mogłaby pełnić trasa S7 i towarzysząca jej infrastruktura. Istotne jest też wzajemne zrozumienie w kwestii potencjału istniejącej infrastruktury i możliwości jego kształtowania. Na razie nie wyznaczamy nowego terminu publikacji wstępnych wariantów dla tej inwestycji - informuje Anna Bałdyga z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Brane jest pod uwagę, że budowa nowej zakopianka z Krakowa do Myślenic może objąć gminy: Kraków, Wieliczka, Mogilany, Świątniki Górne, Siepraw, Dobczyce, Myślenice, Skawina, Liszki, Biskupice, Gdów.
Nieoficjalne warianty w sieci
Niedawno mieszkańcy w przestrzeni publicznej udostępnili dokument, do którego dotarli. Są w nim możliwe warianty przebiegu S7 z Krakowa do Myślenic. Wynika z niego, że jako zalecane początki trasy zakwalifikowano węzły Kraków Bieżanów, Niepołomice i Kraków Łagiewniki, a węzły Kraków Południe (skrzyżowanie obecnej zakopianki z autostradą A4), Kraków Tuchowska/Wieliczka i Kraków Skawina jako zalecane z ograniczeniami.
W przypadku węzła Bieżanów (przebudowa obecnego) jako plusy wymieniono m.in. rezerwę terenu, tzw. uciąglenie przebiegu S7 w całości przebiegu, brak generowania dodatkowego natężenia ruchu na autostradzie A4 kierujących się z północy na południe kraju. Wady? Lokalizacja wyłącznie na wschód od obecnej zakopianki może sprawić, że mniejszy ruch będzie przenoszony na nowy przebieg S7; przebieg włączenia znajduje się w bliskiej odległości od kopalni soli oraz silnie zurbanizowanego centrum Wieliczki.
Za zalety węzła Niepołomice (przebudowa obecnego) uznano m.in. rezerwę terenu i brak zmniejszenia odległości pomiędzy obecnymi węzłami. Wady to obawa, że lokalizacja nowej trasy im bardziej na wschód może wiązać się z przenoszeniem mniejszego ruchu z obecnej zakopianki, a także generowanie większego ruchu na autostradzie A4 przez jeżdżących z północy na południe kraju.
W przypadku węzła Łagiewniki do plusów zakwalifikowano m.in. wstępną rezerwę terenu, położenie w pobliżu stacji PKP Kraków Swoszowice skąd ma się zaczynać przebieg nowej linii kolejowej Kraków - Myślenice (możliwość kompensacji ruchu). Wady to przede wszystkim lokalizacja w dzielnicy Swoszowice, gdzie mieści się m.in. uzdrowisko, Park Zdrojowy.
Rozbudowa obecnej zakopianki?
W przypadku wyboru istniejącego węzła Kraków Południe jako zalety wskazano brak konieczności budowy kolejnego węzła na Południowej Obwodnicy Krakowa i obecnie najlepiej przygotowaną infrastrukturę do ruchu wylotowego z Krakowa. Wśród wad wymieniono m.in. zagrożenie wyczerpania przepustowości projektowanego węzła na prognozowane natężenie ruchu. Przyznano też, że doprowadzenie obecnej zakopianki do wymagań drogi klasy S wiązałoby się z likwidacją wszystkich zjazdów i zapewnienie dostępu do niej przez jezdnie dodatkowe, potrzebne byłyby liczne wyburzenia ze względu na gęstą zabudowę.
Plusem wyboru istniejącego węzła Kraków Skawina byłaby rezerwa terenu, a wadą m.in. generowanie dodatkowego natężenia ruchu na autostradzie A4 kierujących się z północy na południe kraju.
Jeżeli chodzi o węzeł Kraków Tuchowska/Wieliczka, to jest rezerwa terenu. Wady to konieczność budowy jezdni zbierająco-rozprowadzających, możliwość niespełnienia warunków dotyczących odległości pomiędzy węzłami i generowanie dodatkowego natężenia na autostradzie A4.